• avil

käder på dop?? vad kan vi som vän/anhörig ha på oss?

alltså,svårt m dopkläder.måste man vara jätteuppklädd? har inte fått inbjudan med nån klädkod,eller så,bara en muntlig inbjudan att vi är välkomna till dopet då,det är. men vad har man fär kläder? kan man ha svarta kläder? kort kjol,strumpbyxor o bara nån tröja av nå slag-funkar det.eller finns det "oskrivna regler"??  hjälp,en kyrkovan människa

• Svar på tråden käder på dop?? vad kan vi som vän/anhörig ha på oss?
  • elyse

Vardagsfin brukar fungera, men helst inte helsvart (det är ju inte begravning). 

• gosegrisen

"Kyrkokläder" brukar i grund innebära att det inte ska vara bara axlar, inte för urringat och inte kortare än till knäna. Sen är dopet i sin tur en festlig högtid så vardagsfint eller kalasklätt av något slag Glad Svart skulle jag pigga upp lite med väldigt färgglada accessoarer eller en färgad tröja så funkar det bra.

• avil
    elyse skrev 2013-01-15 17:25:09 följande:
    Vardagsfin brukar fungera, men helst inte helsvart (det är ju inte begravning). 

nä,men jag har mest svarta kläder....... man kan ju piffa till med färgade strumpbyxor typ... Man kan inte ha jeans va? o nån tunika av nå slag?
  • avil
    gosegrisen skrev 2013-01-15 17:29:41 följande:
    "Kyrkokläder" brukar i grund innebära att det inte ska vara bara axlar, inte för urringat och inte kortare än till knäna. Sen är dopet i sin tur en festlig högtid så vardagsfint eller kalasklätt av något slag Glad Svart skulle jag pigga upp lite med väldigt färgglada accessoarer eller en färgad tröja så funkar det bra.

nä,inga bara axlar,o inte bara knän alls.på ina kläder.........
  • Clotilda

Skulle skippa jeansen. En svart klänning, en färgad kofta (finns fina och billiga på H

• elyse
    avil skrev 2013-01-15 17:29:47 följande:

nä,men jag har mest svarta kläder....... man kan ju piffa till med färgade strumpbyxor typ... Man kan inte ha jeans va? o nån tunika av nå slag?
    En fin kofta och smycken i färg kan du ju kombinera med. 
  • avil

tror det blir såhär: en svart kjol(typ knälång antingen en snäv eller vid) o en klargrön hålstickad tröja,o kanske då nån grönrandig strumpbyxa om jag hittar ...... o svarta skinnstövlar...  Vad tror ni om det då? det är väl inte för "dystert"?

• gosegrisen

Nej det tycker jag låter alldeles lagom Glad

• Höghus

Tycker det låter väldigt passande. Både för tillfället och årstiden.

Svar på tråden käder på dop?? vad kan vi som vän/anhörig ha på oss?