• ÅsaK

9 månaders sömnrutiner Hjälp!! Någon som kan svara på mina frågor?

Har en underbar kille på 9 månader som har den sista månaden börjat sova oroligt.
    Våra kvällsrutiner har varit att kl 19 byta blöja och ta på pyjamas, sen dricka välling och somnar därefter i famnen. Går och lägger han i spjälsängen som står i vårt sovrum!
    Nu har han efter att vi lagt honom i sängen och han sovit ca 30-60 minuter så vaknar han och går inte att få honom till att somna om förrän ca kl 22.
    Sen kan han vakna någon gång per natt men då är det att ge honom nappen! Sen brukar han vakna mellan 4-5:30 och få välling sen sover vi vidare till ca 7-7:30

Är det någon som har haft liknande "problem"?
    Jag vet att det är seperationsfasen men hur länge pågår den? 

Känner att det finns så mycket press gällande att de skall sova i eget rum och att det skall "bara" va att gå och lägga barnen i sängen sen skall de somna själv! Är det så enkelt?? Jag upplever inte det:( 

Tankar och funderingar och svar mottages gärna!! 

• Svar på tråden 9 månaders sömnrutiner Hjälp!! Någon som kan svara på mina frågor?
  • Natulcien
    ÅsaK skrev 2013-01-15 21:16:27 följande:
    Känner att det finns så mycket press gällande att de skall sova i eget rum och att det skall "bara" va att gå och lägga barnen i sängen sen skall de somna själv! Är det så enkelt?? Jag upplever inte det:( 
    Vilka står för den pressen? BVC? Familjemedlemmar? Vänner?
    Det är ytterst ovanligt att små bebisar under 1 år "bara" är att lägga och de somnar själva. Ger man dem den närhet de behöver för att kunna somna så somnar de själva när de är redo.
  • ÅsaK

Ja du har rätt men det är alltid så när man pratar med bekanta att det var bara att lägga barnen, så skrek de ett tag sen somnade de!
    Men det är väl kanske inte det som är det jag bekymrar mig mest över, utan snarare om det är några som har  haft liknande problem med nattningen att somnar vid sju och då somnar han av sig själv för han är så trött!
    sen vaknar  en stund senare och är pigg och somnar inte före tio sen! 

• Grrretchen

Det var nog något liknande en period med min pojke när han var ca 8 mån. Vi gjorde inget särskilt utan lät honom vara uppe med oss tills han somnade igen. Tycker att det ändras mest hela tiden hur såna där små sover och det enklaste och bästa är nog att gå with the flow och inte börja mixtra med en massa metoder som kanske sabbar mer än de gör nytta. Särskilt under separationsfasen. Ger man mycket närhet och trygghet så blir det snabbt lättare!

Håller med om att BVC och vissa föräldrar pratar mycket om hur lätt det ska vara att lägga bebisar i eget rum och så ska de sova gott hela natten - och som förstagångsförälder tror man att det är något hiskeligt fel med en själv och barnet som bara somnar i famnen och vaknar flera gånger varje natt. I själva verket tror jag att det där "skriker ett litet tag" är en sanning med modifikation många gånger...

Svar på tråden 9 månaders sömnrutiner Hjälp!! Någon som kan svara på mina frågor?