• lowwan

Dela rum 12 och 17 år hjälp

Jag är 16 snart 17 år bor bara med min mamma har en lillasyster på 12 som bor varannan vecka. Nu ska våran mamma flytta för 5gången, har aldrig skadat mig. Min syster är väldigt bestämd och får hon inte som hon vill skriker och slås hon tills de blir som hon vill. Hon är yngst av 5 barn. Min mamma ska flytta till en 2 1/5 bra planerad och inga problem att använda 1/5 rummet som sovrum. Den är nästan 3000kr biligare i hyra. Min mamma bestämde tidigt att jag skulle ha de stora sovrummet hon skulle ha sin säng i vardagsrummet och min syster i de mindre rummet. Något hon först accepterade men nu vägrar och säger att vi ska dela rum. Hon och jag bråkar varje dag jag är med henne och de skulle aldrig funka. Min mamma vet inte vad hon ska göra min syster lyssnar inte och tycker hon ska ha de stora rummet när hon bara bor där varannan vecka. Jag erbjöd mig i dag att ta de lilla rummet men de ville inte min mamma. Min mamma vet att de inte kommer funka om jag och min syster skulle dela rum. Jag är alltid snäll och ställer upp, har varit mycket problem runt omkring mig när jag va yngre och förstår att de va jobbigt för min mamma men de hära är ännu jobbigare. Jag har även en pojkvänn sen två år som kommer ibland han kommer inte vilja komma hem till mig mera. Hur skulle ni ha gjort? Och inga kommentarer om att jag och min syster är bortskämda för de är inte vad jag vill höra.

• Svar på tråden Dela rum 12 och 17 år hjälp
  • Thaleya1

Jag tycker att du får nog faktiskt stå ut. Jag tycker inte att det är ideellt att en 12-åring delar rum med en 17-åring men jag tror att det kan gå bra ändå. För det första får du ta över din pojkvän endast på veckorna din lillasyster inte sover där. Och sen tror jag det bästa är om du bara sköter dig själv, kanske delar upp rummet med bokhyllor eller skynke eller nått annat, så att det blir som två rum. Jag förstår att man inte vill ha någon sovandes i vardagsrummet.

Det är ju inte så länge kvar innan du lär flytta hemifrån.

• Anna227

Men... om du och din mamma är överens om att du och lillasyster inte ska dela rum... då finns väl ingen anledning till att ni ska göra det?

Vad jag förstått är du beredd att ta antingen det stora eller det lilla rummet? Och din mamma har tänkt sig att sova i vardagsrummet?

Så vad är problemet?

Låter ni 12-åringen bestämma i såna här fall - då har ni andra problem än bara med rumsfördelning tycker jag.         

• arkeologitjejen

Håller inte alls med. Kan inte se varför inte lillasyster kan ta det lilla rummet när hon inte bor där på heltid och det finns tillgängligt. Du kanske kan hjälpa henne att fixa till det snyggt, men någon gång måste man säga nej även till småsyskon. Prata med din mamma och få henne att sätta ner foten, det är nog även bra för din syster i längden att få lära sig att man inte alltid kan få som man vill.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Thaleya1

Jag vet inte om jag fattat rummsfördelningen. Ska mamman vilket som sova i vardagsrummet?

• lowwan
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 22:07:28 följande:
    Jag vet inte om jag fattat rummsfördelningen. Ska mamman vilket som sova i vardagsrummet?

Ja om inte jag och min syster delar rum
  • lowwan
    arkeologitjejen skrev 2013-01-15 22:02:01 följande:
    Håller inte alls med. Kan inte se varför inte lillasyster kan ta det lilla rummet när hon inte bor där på heltid och det finns tillgängligt. Du kanske kan hjälpa henne att fixa till det snyggt, men någon gång måste man säga nej även till småsyskon. Prata med din mamma och få henne att sätta ner foten, det är nog även bra för din syster i längden att få lära sig att man inte alltid kan få som man vill.

Vi har mycket större problem men de är inte mitt problem. Jo de skulle vara bra och min mamma mår inte bra över att min syster beter sig som hon gör. Min syster tror att hon kan styra och ställa över allt i familjen.
  • arkeologitjejen
    lowwan skrev 2013-01-15 22:13:12 följande:

Ja om inte jag och min syster delar rum
    Fast varför skulle inte din mamma och lillasyster kunna ta det stora rummet och så tar du det lilla? Då får ni ju ett fungerande vardagsrum, alternativt att ni har en BRA bäddsoffa där som är gjord som permanentsäng och så sover din mamma varannan vecka i vardagsrummet.
  • arkeologitjejen
    lowwan skrev 2013-01-15 22:15:40 följande:

Vi har mycket större problem men de är inte mitt problem. Jo de skulle vara bra och min mamma mår inte bra över att min syster beter sig som hon gör. Min syster tror att hon kan styra och ställa över allt i familjen.
    Har en kompis i den sitsen. De är nu 30 och 35 år gamla och det är fortfarande samma visa. Trist.
  • Thaleya1
    arkeologitjejen skrev 2013-01-15 22:17:07 följande:
    Fast varför skulle inte din mamma och lillasyster kunna ta det stora rummet och så tar du det lilla? Då får ni ju ett fungerande vardagsrum, alternativt att ni har en BRA bäddsoffa där som är gjord som permanentsäng och så sover din mamma varannan vecka i vardagsrummet.
    Skulle nog tippa på att mamman inte vill sova i vardagsrummet varannan vecka.

Varför sove rinte 12-åringen i vardagsrummet varannan vecka, sålänge det finns en bra madrass där.
  • lowwan
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 22:18:35 följande:
    Skulle nog tippa på att mamman inte vill sova i vardagsrummet varannan vecka. Varför sove rinte 12-åringen i vardagsrummet varannan vecka, sålänge det finns en bra madrass där.

Min mamma har inga problem med att sova i vardagsrummet hon är noga med att vi två ska trivas och jag tror att de svåra för henne är att få min syster och förstå att min mamma bestämmer.
  • Thaleya1
    lowwan skrev 2013-01-15 22:21:57 följande:

Min mamma har inga problem med att sova i vardagsrummet hon är noga med att vi två ska trivas och jag tror att de svåra för henne är att få min syster och förstå att min mamma bestämmer.
    men varför kan ni inte sova i separat rum då? Vill din lillasyster sova med dig?
  • lowwan
    arkeologitjejen skrev 2013-01-15 22:17:07 följande:

Där fins de en lösning :) problemet är att få min syster att förstå vem som bestämmer eftersom hon får bestäms allt hos våran pappa.
  • lowwan
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 22:24:05 följande:
    men varför kan ni inte sova i separat rum då? Vill din lillasyster sova med dig?

Min mamma vill inte att de stora rummet ska stå tomt varannan vecka och att jag ska behöva ha de lilla rummet. Och min syster vill inte ha de lilla rummet.
  • Thaleya1
    lowwan skrev 2013-01-15 22:26:15 följande:

Min mamma vill inte att de stora rummet ska stå tomt varannan vecka och att jag ska behöva ha de lilla rummet. Och min syster vill inte ha de lilla rummet.
    jaha jag hade nog satt ner foten om jag vore du, det här är mitt rum och därmed basta, och sen hade jag tagit det stora rummet och börjat inreda. Var först helt enkelt.

Kanske inte är det mest mogna att göra men om du har en konflikträdd mor och en bortskämd lillasyster så finns det inget annat alternativ.
  • merirosvo
    Thaleya1 skrev 2013-01-15 22:28:17 följande:
    jaha jag hade nog satt ner foten om jag vore du, det här är mitt rum och därmed basta, och sen hade jag tagit det stora rummet och börjat inreda. Var först helt enkelt.

Kanske inte är det mest mogna att göra men om du har en konflikträdd mor och en bortskämd lillasyster så finns det inget annat alternativ.
    Så hade jag också föreslagit!
    Ta det stora rummet! Säg att du behöver mer yta,för du går i gymnasiet(?) och har mycket skolarbete att göra! + att du har pojkvän som sover över ibland = behövs större yta.
    Säg också att hon får ditt rum när du flyttar hemifrån om några år=) 
Svar på tråden Dela rum 12 och 17 år hjälp