annonyym88 skrev 2013-01-15 23:06:30 följande:
Japaner blir inte alls galna om man inte kan säga tack på japanska. Tvärtom förväntar de sig inte att utlänningar ska kunna deras språk, utan har stort överseende med om man beter sig underligt. De är väldigt artiga mot utlänningar generellt, däremot är det väldigt sällan som man får komma in i deras personliga sfär även om man är trevlig och artig - de är oerhört rädda om sin kultur. Är du inte från Japan och uppväxt i den japanska kulturen är du inte en av dom, helt enkelt.
Jag tror framför allt unga japaner idag kan en del engelska då de får lära sig det i skolan. Annars är en annan fras som är bra att kunna "sumimasen" (med betoning på e:t i slutet) som betyder "ursäkta" eller "ursäkta mig". Det kan få folks uppmärksamhet så du kanske kan ställa en fråga på engelska.
Ett vanligt misstag många gör är att de försöker sig på att använda tilläggstitlar som "san", "kun", "chan" osv. Gör INTE det. Presentera dig västerländskt istället med "Mr." eller "Ms." "San" fungerar väl då och då, men "kun" och "chan" används nästan enbart vänner emellan, och det anses vara extremt oförskämt att använda det om dig själv när du pratar med personer du inte känner. Men som sagt, de har å andra sidan stor förståelse för konstiga utlänningar.

Nej, självklart blir de inte galna, varför skulle de bli det... Jag vet inte jag, jag kanske har vistats för mycket utanför turiststråken. Eftersom jag kom dit som barn blev det kanske lite annorlunda. Har dessutom inte varit där på ett par år.
sumimasen glömde jag bort, får väl skylla på klockslaget. I min bekantskapskrets använde vi nog yurushi mer, men det var nog för att vi var jävliga ungdomar. Det betyder ju egentligen förlåt, och vi fnissade mycket när vi använde det också......
Jag menade inte att TS skulle använda sig av det, men hon kommer höra det om SIG SJÄLV, när andra pratar. Skev jag inte det?
Min egen erfarenhet är att japaner under 25 kan engelska, men den brukar vara knagglig..... ungefär som när fransmän snackar engelska. Men det kan ju återigen vara för att jag själv pratar japanska med japaner....