• keno

Ska till Japan, vad ska jag tänka på?

Ska i väg till Japan och vet absolut ingenting om hur det funkar där!
    Tänkte börja googla lite och läsa på, men tänkte att någon kanske vet de där uppenbart annorlunda sakerna mot här.

Något jag bör fixa innan jag åker?
    Vad måste man tänka på där?
    Vad måste jag absolut köpa med mig hem?
    Prisläget?

Ska vara där knappt en vecka med fullspäckat schema (åker inom jobbet) så har ingen "frihet" där direkt.

Tacksam för alla råd och tips jag kan få!

• Svar på tråden Ska till Japan, vad ska jag tänka på?
  • Aniiee

Ja, det kommer nog bli spännande =) 

Ladda med att se en bra film eller tio på japanska, så får du höra språket lite, se lite lite av kulturen, om du plockar rätt film.  Dock om du vill det så bör du nog vara bra på att läsa engelska... Om du hojtar till med en genre kan jag kanske reka en film. Annars kan du alltid se Miyazaki's animéfilmer.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • annonyym88
    keno skrev 2013-01-15 23:31:10 följande:
    Jag tycker som sagt det ska bli jättespännande!
    Är ju liksom ingen resa man gör bara så där...

Skönt att höra att de är artiga!

Björn kan jag nog stå ut med att äta. Men inte typ hund eller kycklingfötter...

Får väl försöka uppföra mig jag med.
    Åker liksom själv, känner ingen av de andra men vi är väl typ 20 personer, mest killar tror jag.
    Och vi är kanske bara 5-6 stycken från Sverige resten från andra länder.

Det finns McDonalds i Japan, och det är lika vanligt som i Sverige. Maten behöver du inte oroa dig för.
  • Aniiee
    annonyym88 skrev 2013-01-16 00:15:13 följande:
    Det finns McDonalds i Japan, och det är lika vanligt som i Sverige. Maten behöver du inte oroa dig för.
    Men suck vad tråkigt att åka till japan och äta på donken =) Visst, jag åt både där och diverse pizzerior när jag bodde där, men som turist.....
  • keno

Valuta, vill de ha sin egen eller typ dollar?

Sushin, smakar den som i Sverige?

Något annat man bör förbereda hemma?

• Aniiee
    annonyym88 skrev 2013-01-15 23:06:30 följande:
    Japaner blir inte alls galna om man inte kan säga tack på japanska. Tvärtom förväntar de sig inte att utlänningar ska kunna deras språk, utan har stort överseende med om man beter sig underligt. De är väldigt artiga mot utlänningar generellt, däremot är det väldigt sällan som man får komma in i deras personliga sfär även om man är trevlig och artig - de är oerhört rädda om sin kultur. Är du inte från Japan och uppväxt i den japanska kulturen är du inte en av dom, helt enkelt.

Jag tror framför allt unga japaner idag kan en del engelska då de får lära sig det i skolan. Annars är en annan fras som är bra att kunna "sumimasen" (med betoning på e:t i slutet) som betyder "ursäkta" eller "ursäkta mig". Det kan få folks uppmärksamhet så du kanske kan ställa en fråga på engelska.

Ett vanligt misstag många gör är att de försöker sig på att använda tilläggstitlar som "san", "kun", "chan" osv. Gör INTE det. Presentera dig västerländskt istället med "Mr." eller "Ms." "San" fungerar väl då och då, men "kun" och "chan" används nästan enbart vänner emellan, och det anses vara extremt oförskämt att använda det om dig själv när du pratar med personer du inte känner. Men som sagt, de har å andra sidan stor förståelse för konstiga utlänningar.
    Nej, självklart blir de inte galna, varför skulle de bli det... Jag vet inte jag, jag kanske har vistats för mycket utanför turiststråken. Eftersom jag kom dit som barn blev det kanske lite annorlunda. Har dessutom inte varit där på ett par år. 

sumimasen glömde jag bort, får väl skylla på klockslaget. I min bekantskapskrets använde vi nog yurushi mer, men det var nog för att vi var jävliga ungdomar. Det betyder ju egentligen förlåt, och vi fnissade mycket när vi använde det också......

Jag menade inte att TS skulle använda sig av det, men hon kommer höra det om SIG SJÄLV, när andra pratar.  Skev jag inte det? 

Min egen erfarenhet är att japaner under 25 kan engelska, men  den brukar vara knagglig..... ungefär som när fransmän snackar engelska. Men det kan ju återigen vara för att jag själv pratar japanska med japaner....
  • Aniiee
    keno skrev 2013-01-16 18:50:59 följande:

Något annat man bör förbereda hemma?

Jag skulle nog satsa på Yen, som är en ganska stor valuta......

Ingen aning, äter inte sushi i sverige..... eller, äter inte sushi i något land som bara har ett kök i restaurangen, och de lagar varm mat i samma kök som de lagar sushi.

Köp en tegelsten innan du går på planet =) 
  • Takex

Jag bor i Tokyo och kanske kan hjälpa till :)

Du kan endast betala i yen här och kreditkort är det som gäller om du vill betala med kort. Cash är dock att föredra t ex simpla ställen som McDonald's tar inte kort. Brottsligheten är väldigt låg här så det är ingen större fara.

Japaner pratar väldigt dålig engelska så var beredd på mycket armviftande men så länge du håller dig i Tokyo city eller Osaka City "pratar" tågen engelska och skyltar och tåg displayen har bokstäver också.

Sen behöver du inte oroa dig, du ska till Japan inte Kina så det dyker inte upp aphjärna eller får testiklar på tallriken :P dom japanerna du kommer träffa med jobbet kommer vara artiga och anstränga sig väldigt, dom kommer kämpa på med engelska och visa stort intresse i dig. Dom blir väldigt imponerade om du skulle säga ett japanskt ord eller två.

"Sumimasen" som nämnts här inne är ett bra sätt att få uppmärksamhet på restauranger t ex. "Kore o kudasai" är ett enkelt sätt att säga "Det här, tack" och peka på menyn. Om du vill kunna tacka seriöst så är det "arigato gozaimasu" då ni alla har en affärs relation.

Sushin är godare här tycker jag men jag är inget sushi fan. Utbudet skiljer sig lite bara, du hittar ingen avokado sushi här t ex :P

Sushi och ramen tycker jag definitivt du ska prova. Izakaya är också ett måste enligt mig men det där kommer japanerna fixa.

Du behöver definitivt inte bry sig om "-san".

Just nu har vi det rätt kyligt, januari och februari är kallast. Dock inte så kallt som i Sverige. Osaka är kallare än Tokyo. Jacka och mössa och vantar gäller!

Tokyo är inte dyrare än Stockholm, yenen har tappat lite de senaste dagarna också, äta ute är billigare än Stockholm tycker jag och man ger inte dricks.

Det är svårt att rekommendera vad du borde köpa med dig hem när jag inte vet vad du gillar :)

• keno

Tack för ännu ett inlägg!
    Har inte varit inne på ett par dagar!

Skönt att höra att det förmodligen inte dyker upp något läskigt att äta som man måste äta av artighet!

Låter som ett trevligt land!

Det vad man ska köpa med sig hem, var mer i fall det var så att jag inte vill komma hem och alla säger: Men köpte du inte det och det..... Det måste man ju när man varit i Japan!
    Antar att jag inte kommer komma dit igen.

Kul med ert engagemang! Tack! 

• Florimell

Åh, Japan! Om du ska resa något, skaffa ett Japan railwaypass innan du åker, du kommer att tjäna på det! Om du har tid, plugga in hiraganatecknen, så att du i alla fall har en chans att stiga av rätt ;)
    Japaner är otroligt gästvänliga! Läs på lite uppförandekoder innan, speciellt om du ska till något onsen (vilket jag verkligen rekommenderar). Youtube is your friend ;) ha en underbar resa!

• Florimell

Globalknivar köpte vi, (även om japanerna tycker att det finns bättre knivar...) prisvärt. Annars är upplevelsen fantastisk, har rest runt 2 ggr tre veckor, längtar tillbaka, alltid...

• Takex

Kan inte komma på något man "måste/borde" köpa för att man varit här, det viker nog med att du köper bad du känner för!

Railroad pass känns onödigt att köpa när du ska dit med jobbet :)

• Neko

Jag var där på nöjesresa förra sommaren =)

Något jag bör fixa innan jag åker?

Lära dig några fraser, typ det Takex skriver. Jag var i Tokyo och stötte på endast 2-3 japaner som unde engelska hjälpligt. De flesta, som ex jobbar på affärer och restauranger, kunde inte ett ord. Har ni tolk med er eller ngn i sällskapet som kan japanska så är det ju helt okej. Men Takex fraser uppskattas massor =)
    Och växla pengar.

Vad måste man tänka på där?

Inget egentligen, det var ganska mycket som Sverige tyckte jag, samma artighetskodex i stort med lite små avvikelser. Tror det är svårare för tex amerikaner som kommer dit. Men tänk på att de inte kan engelska.

Och nu är du kanske inte allergiker men som äggallergiker hade jag det väldigt svårt med maten. Det är ägg i allt i princip utom sushi =S Däremot är de ju vana vid allergiker vilket är bra.

Vad måste jag absolut köpa med mig hem?

Kläder om du är av sådan storlek att de passar dig. Jag hade jättekul med klädshopping. Var jättebilligt också. Sedan är det praktiskt att köpa lite smågrejer som man kan ge bort som gåvor vid lämpliga tillfällen när man kommer hem, typ tekoppar, japanskt grönt te, ätpinnar i fina förpackningar och så vidare. Önskar att jag köpt mer sånt!

Prisläget?

Det var billigt, tyckte jag, även i Tokyo. Maten på restauranger var snäppet billigare än i Sverige. Har hört att det är dyrare än här då man köper för att laga själv men det gjorde vi inte.

Bara yen och uteslutande kontanter förutom i stora affärer. Växla innan du kommer dit är bra.

Ja det gör den, fast mycket bättre! Det finns dock väldigt lite vegetarisk sushi. Jag hittade några med typ gräslök och umeboshi på, annars är det sådant från havet. Rekommenderar tonfisksushin, den är mycket godare än i Sverige! Här föredrar jag laxsushi men där var tonfisken mycket godare. Sedan är deras miso också helt underbar =) Och ngt annat som är gott: gyoza!! Testa absolut, det är typ dumplings med fyllning, supergott!

Som Takex skriver, missa inte Izakayan (men det tror jag inte att ni gör), jättemysigt! Och missa inte att beställa in shochu när ni är där! Väldigt trevlig dryck, har hört att många föredrar den över sake =) Och gillar du öl så tyckte mitt sällskap mycket om Asahi superdry ;) Kul är det att prova karaoke också om ni har tid!

• keno

Kul med ännu fler svar! Tack!

Resan närmar sig, om lite mer än en vecka åker jag!

Ska köpa adapter och växla pengar.

Inga allergier, så maten ska gå bra. Gillar också laxsushi bäst, men får väl försöka prova med tonfisk då! 

• Takex

Neko hade bra punkter :)
    Ha en trevlig resa! Tyvärr är det kallt här också så jacks och mössa får du inte glömma ;D

Svar på tråden Ska till Japan, vad ska jag tänka på?