• camillas1985

Autistisk pojke som är besatt av super mario.

Har en 4årig pojke med autism som är helt besatt av super mario. ALLT han vill göra är att spela, titta, och prata om mario. Stänger vi av och tar bort allt mario så blir han super speedad och elak mot syskon och oss.Vill verkligen inte att han ska sitta vid tv och spel så mycket som han gör men vet inte vad jag ska göra för att få honom till att vilja göra något annat. Jag försöker med allt som leka med tåg och bilbana, gå ut, pyssla mm men INGET duger. Vad ska jag göra? Någon som varit med om samma sak? Orkar inte med allt bråk längre.
    På ett sätt känns det dumt att försöka ta intresset från honom då vi uppmuntrar hans brors intresse för bilar och traktorer men vi vill ju inte att han ska sitta vid tv så mycket. Jag stänger så klart av och vi är ju ute och så men allt han vill göra och pratar om hela tiden är att gå in och kolla på mario.
    Det enda han önskar sig när han fyller år är en tårta med super mario =).

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Autistisk pojke som är besatt av super mario.
  • MaNiMi

Känner igen det där, har en son med Asperger, man får helt enkelt använda sig av "besattheten" på lite olika sätt.
    Jag tror även dessa specialintressen är ett bra sätt att nå fram til barnet genom.
    Plocka fram lite modellera och bygg supermariogubbar och "banor"
    Rita och prata om intresset.
    Använd supermario i sociala berättelser (ett bra verktyg att få barnet att klara olika situationer)

• kaffemamma

Det kan vara otroligt svårt att leka och samspela med våra barn. Om ni har möjlighet så gå en kurs i hur man leker och utnyttjar leken till utveckling hos barn med autism, det har varit väldigt värdefullt för oss: www.speciella.com

• väntar nr tre

Hej.
    Jag har en son med autismliknande tillstånd och han är likadan som dn son.
    För min del märker jag att han kopplar av när han tittar på film eller spelar spel så han får göra det så mycket han behöver.
    När han har fått bestämma själv har det heller inte gått till överdrift efter ett tag utan han styrde det där själv och har börjat komma ut till oss och leka när han har fått sin "dos".

• Neko

Min son hade också svårt att leka med andra i början och ville mest leka själv så vi försökte oss på "på sidan om-lek" själva men han var ändå så nära att han såg vad vi gjorde och till slut så började han tycka att det var kul att vara med. Men när man introducerar en ny leksak så måste man liksom visa hur man leker med den , det är inte självklart. I början så lekte han bara med legogubbar att de gick runt och sade ´hej´till varandra för att vi lekt så en gång, men allt eftersom så blir det bättre. Nu kanske inte er son fungerar likadant men kanske =)

• pcalma

Min pojke med Autism/adhd var också besatt av Mario.
    För att locka till annat så använde jag mig av just Mario. Vi gjorde gipsfigurer (mario, luighi och gula svanpen osv) av tidningspapper och gipsremsor och fönstermålningar mm.
    Det kanske skulle locka?

• Cinnalinna

Min son, 6 år, är besatt av nintendo/wii och har varit det sen i tre årsåldern då han fick sitt första nintendo ds.

Det är mer än ett intresse, det är hans liv och en bra barometer på hur han mår. Ju bättre han mår desto mindre spelar han.

Han kan sitta och titta i manualen till wii eller kolla på videos på youtube om hur man sätter ihop sladdarna och kopplar ihop dem på olika sätt.

Mitt tips är att ni använder deras intresse som belöning. Jag kör numera med "gör X så får du spela en timme".

Se om du kan hitta andra barn med samma specialintresse för Mario så de kan bli "kompisar". 

• camillas1985

Tack för era svar.
    Får försöka pyssla lite men är så himla opysslig själv bara =), Kan knappt rita en streckgubbe och än mindre göra en mario av tidningspapper =). Får se vad man kan hitta på. Nu ska vi först och främst få hans kalas på söndag avklarat och sen hoppas vi också kunna få lite tips och råd från hab också.

• calles mamma

Hej min son är 5 han spelar bara mario pratar om mario lever mario Älskar min son han är unik låt han göra det han blir tillfreds med livet blir roligare för alla själv fick jag bara vara blå tods svampen inte prinsessa men calles mamma autism är toppen

• camillas1985

Cirka ett år sen jag skrev tråden men pojken min är ännu lika mario galen =). Fick han välja skulle han sitta vid spelen och datorn jämt men det fungerar bättre med leken och syskonen nu så leks en del också. Tycker han fungerar mycket bättre nu och hans handikapp känns inte lika stora som förut även fast de så klart finns där men det är mer lätthanterligt nu.

• dooleys85

Har en son som ska utredas inom autismspektrumet.

Han är också helt besatt av Super mario, och spelar han med sin storebror tex ska allt vara på hans villkor hela tiden blir jättearg om han tex råkar ta flaggan före osv.

Och när han spelar själv vill han ändå ha alla dosorna igång, sen lägger han upp dom på rad. Går åt onödigt mkt batterier.

Vi försöker också vara ute mkt men tyvärr denna årstid blir det mkt spelande eftersom man inte har ork ta striden.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • dooleys85

Och är vi hemma hos nån som inte har tv-spel är det dä enda han tjatar om och blir arg.

Snöar han in sig på saker så hör/förstår han inte vad man säger.

Lite tråkigt blir det eftersom han upprepar/tjatar precis hela tiden.

• camillas1985

Känner igen det där med att allt ska vara på hans sätt. Så är det med mycket här. Lekar, spel, vem som ska klä på sig först mm. Det är väl deras sätt att ha kontroll på saker antar jag. När man spelar spel, springer ikapp eller så så är det bäst att förlora för annars blir han jätte arg men jag vill ju att han ska lära sig att man inte alltid kan vinna i allt så ibland får han allt bli sur =).

• dooleys85
    camillas1985 skrev 2014-02-09 08:46:48 följande:
    Känner igen det där med att allt ska vara på hans sätt. Så är det med mycket här. Lekar, spel, vem som ska klä på sig först mm. Det är väl deras sätt att ha kontroll på saker antar jag. När man spelar spel, springer ikapp eller så så är det bäst att förlora för annars blir han jätte arg men jag vill ju att han ska lära sig att man inte alltid kan vinna i allt så ibland får han allt bli sur =).

Känner igen det där helt.

Ska vi tex gå ut och storebror vill gå ut i förväg och öppnar dörren då blir han jättearg och skriker.

Men vill lixom du att han inte alltid ska få sin vilja fram.

Tar storebror flaggan i super mario före honom så rasar hela hans värld.
  • camillas1985

Haha kikade på din presentation sida dooleys85 och såg hur lika vi är. Lika gamla, har 3 barn var och två pojkar och en tjej, vi har barnen varannan vecka och båda jobbar inom vården =).

• dooleys85
    camillas1985 skrev 2014-02-09 22:50:18 följande:
    Haha kikade på din presentation sida dooleys85 och såg hur lika vi är. Lika gamla, har 3 barn var och två pojkar och en tjej, vi har barnen varannan vecka och båda jobbar inom vården =).

Hehe ja då är vi verkligen lika på dom planen :) lite komiskt.
  • Indhira4ever

jag finner det interessant att ni vill begränser han stora passion, ett intresse som För honom är det mest logiska och skapar mening i vardagen. För om han spelar Mario eller pratar om Mario, så vet han vad han ska Göra och om Vad han ska prata om 😊. Som andra skrivit, använd det pedagogiskt 🙏.. Mario Finns väl även i lego och duplo?
    Inland ändras intressena Till andra fokus. intressena skapar, mening, glädje och ettt sammanhang, om man försöker (vilket jag inte tror att du menar, men även lite kan ställa Till det) pressa bort det utan noooga förberedelse så kan det skapa stress. För att minska själva spelandet, förberedd dagen innan och sätt upp tider som han kan spela med stöd av bilder, samt allt annat som händer innan och efter. Påminn om och förbered honom på att snart är det dags att ?gå ut? tillexempel.  😊

• Anonya
    Indhira4ever skrev 2023-06-09 09:04:45 följande:

jag finner det interessant att ni vill begränser han stora passion, ett intresse som För honom är det mest logiska och skapar mening i vardagen. För om han spelar Mario eller pratar om Mario, så vet han vad han ska Göra och om Vad han ska prata om 😊. Som andra skrivit, använd det pedagogiskt 🙏.. Mario Finns väl även i lego och duplo?
    Inland ändras intressena Till andra fokus. intressena skapar, mening, glädje och ettt sammanhang, om man försöker (vilket jag inte tror att du menar, men även lite kan ställa Till det) pressa bort det utan noooga förberedelse så kan det skapa stress. För att minska själva spelandet, förberedd dagen innan och sätt upp tider som han kan spela med stöd av bilder, samt allt annat som händer innan och efter. Påminn om och förbered honom på att snart är det dags att ?gå ut? tillexempel.  😊

Mycket gammal tråd - killen är nu 14 år. :)
Svar på tråden Autistisk pojke som är besatt av super mario.