• isht

Hund med kurrande mage!

Våran hund låter som att han har ätit upp Kalle Anka!

Det låter som att det kurrar i hans mage, jag kan höra ljuden fast jag sitter i ett annat rum.

Han är rastad som vanligt. Men han har inte ätit sin mat igår. (Han har haft samma mat sen han slutade med valpfoder, han är nu fem år).

Tips om vad det kan vara?

(Första gången han lät så här var på söndagkväll, det försvann samma kväll)

• Svar på tråden Hund med kurrande mage!
  • MissJane

Han kanske är hungrig. Lr har ätit nåt han hittat ute som oroar magen..

• Dexter dot com

Han behöver äta eftersom magen är tom därav ljudet. Går dom med tom mage är risken att dom blir illamående och börjar spy galla.

• isht

Han har mat framme (det har han alltid, eftersom han bara äter när han är hungrig), men han äter inte utav sin mat (torrfoder). Men frukostmat som ungarna tappar på golvet äter han.

Ska jag vänta ut honom med hans vanliga mat, eller ge honom något annat?
    Vanligtvis så äter han sin portion på kvällen, men gjorde alltså inte det igår.

• Theodora

Låter som om han har något i sin lilla mage som irriterar eller att han har en orolig mage. Se till att han får i sig dricka iaf under dagen. Om han är lös i magen ute så kan ni avvakta med mat fram tills imo. Annars brukar kokt ris vara bra för en orolig mage.

• isht

Han är inte lös i magen, han bajsar som vanligt.

Han verkar inte må dåligt heller, han var pigg och glad på promenaden i morse.

• JenJa

Kanske så att han inte ska äta människomat? Och kanske ha mer fasta mattider? Vad är det för ras och vad äter han för foder?

• deecember

Hundar blir gasiga precis som människor till och från. De kan få hårbollar som bearbetas, ätit nåt ute, luktat på "fel" fläck..
    Behöver inte betyda att det är fel på maten eller hunden bara för att magen låter lite nån dag..
    Börjar hunden kräkas, ha diarre och vara allmänpåverkad eller om man är riktigt orolig-ring o fråga en veterinär..

• isht

Det är en portugisisk vattenhund. Han äter canami's lamm & ris, och får tillskott utav kalcium.

Vi matar honom inte med våran mat, men om det ramlar några flingor på golvet så låter jag honom ta dem.

Han går inte och småäter av sin mat under dagen, han äter på kvällen när det är dags för promenad.

Om jag märker att han börjar må dåligt så kontaktar jag veterinär.

• JenJa
    isht skrev 2013-01-16 09:06:47 följande:
    Det är en portugisisk vattenhund. Han äter canami's lamm & ris, och får tillskott utav kalcium.

Vi matar honom inte med våran mat, men om det ramlar några flingor på golvet så låter jag honom ta dem.

Han går inte och småäter av sin mat under dagen, han äter på kvällen när det är dags för promenad.

Om jag märker att han börjar må dåligt så kontaktar jag veterinär.

Ok. 

Jag tror att det är som förra inlägget nämnde bara vanliga gaser....

Som du säger så är det bara att kontakta veterinär om nån förändring sker.    
  • Dexter dot com
    isht skrev 2013-01-16 08:27:15 följande:
    Han har mat framme (det har han alltid, eftersom han bara äter när han är hungrig), men han äter inte utav sin mat (torrfoder). Men frukostmat som ungarna tappar på golvet äter han.

Ska jag vänta ut honom med hans vanliga mat, eller ge honom något annat?
    Vanligtvis så äter han sin portion på kvällen, men gjorde alltså inte det igår.
    Jag hade gett honom något milt tex ris/kokt vitfisk/kokt nötfärs för att förhindra att går på helt tom mage.
  • isht

Han spydde brun galla, så vi ringde veterinären som rekommenderade vätska + pro kolin+ idag. I morgon grötris med extra vätska.  Är han inte bra till dag fyra så skulle vi åka in med honom.

• Apopan

Jag antar att ni kollat så fodret är ok så det inte möglat eller något. Det är kanske därför han inte äter det, och så spyr han pga den tomma magen.

Vi får hoppas att det inte är något allvarligt iaf. Du har ju en ganska stor hund, och vi är noga med att vår inte äter så nära inpå motion, då riskerar ju hunden (speciellt lite större raser) att råka ut för "bloat", eller "magomvridning" tror jag det kallas på svenska. Men då får de ju väldigt ont också, och det verkade väl din hund inte ha(?)

Hoppas det reder ut sig och bra att du ringt veterinär.

• Elisa

Enklaste sättet på hur du kan ta reda på "Varför din hunds mage kurrar?"'är att gå till veterinären så dom kan undersökA.. Mer tips har jag inte..

• Aniiee
    Elisa skrev 2015-01-07 23:21:57 följande:

Enklaste sättet på hur du kan ta reda på "Varför din hunds mage kurrar?"'är att gå till veterinären så dom kan undersökA.. Mer tips har jag inte..

Hunden är förhoppningsvis bra i magen, så här 2 år senare....
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • schoriz

Har samma problem med min hund som kurrar som om han precis som du säger har ätit upp kalle anka . Äter på samma tider varje dag dock så när magen kurrar äter han inget ! Har avmaskat på inrådan av vet. tydligen  inte det heller och provar nu med en pasta  för oroliga magar . Men inget verkar fungera ???

Svar på tråden Hund med kurrande mage!