• Paisley

Kort tungband?

Någon här som har ett barn som har/har haft kort tungband? Hur kan man se det? Min yngste kan räcka ut tungan, fast han räcker inte ut den så långt. Han kan inte slicka sig om läpparna. Det ser ut som om den är väldigt kort men man ser inte bandet tydligt heller.

Reagerade BVC på detta? Ingen har sagt något till oss, men vi har ju inte frågat specifikt om det. De har nog iofs bara tittat i munnen och inte under tungan. Han vill inte att jag ska göra de ens, han bet mig en massa nu när jag skulle kolla.

Han har problem med att tugga men vi trodde att det var pga hans sena utveckling. Han kan inte tugga tex finfördelat kött eller kyckling, päron eller äpple utan skal, apelsing. clementin osv. När han var liten var det inga problem med amningen men han var sen på att kunna svälja puréer.      

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Kort tungband?
  • Nellee

Ja, vår son hade det och de klippte det. Det stramade på honom och han hade svårt med r och l pga att det stramade och att tungan inte var så pass rörlig. Vi kollade det hos en logoped. Han fick göra en del övningar innan och då såg hon tydligt att det tog emot. 

Don't you black or white me
  • Liverithe

Vår son hade det men det upptäcktes redan när han var pytteliten, eftersom det var svårt för honom att amma. Det klipptes då. Jag var lite irriterad att ingen sett det utan jag fick själv reagera (med väldigt såriga bröst!)

• Paisley
    Nellee skrev 2013-01-16 12:41:58 följande:
    Ja, vår son hade det och de klippte det. Det stramade på honom och han hade svårt med r och l pga att det stramade och att tungan inte var så pass rörlig. Vi kollade det hos en logoped. Han fick göra en del övningar innan och då såg hon tydligt att det tog emot. 

Jag har provat att säga till honom räck ut tungan och den ser bara kort ut, det är som att den inte kommer alls långt ut.

Hur gammal var han när det klipptes? Sover man då eller är det lokalbedövning? Gör det ont efteråt?  
    Detaljerna är helheten
  • Nellee
    Paisley skrev 2013-01-16 12:50:38 följande:

Jag har provat att säga till honom räck ut tungan och den ser bara kort ut, det är som att den inte kommer alls långt ut.

Hur gammal var han när det klipptes? Sover man då eller är det lokalbedövning? Gör det ont efteråt?  
    Vi klippte ganska sent, strax innan han fyllde åtta. De söver ner barnet, själva klippningen går jättesnabbt, runt 10-15 min. Han var lite öm direkt efter, men efter ett par timmar så var han som vanligt och fick i sig mat. Hur gammal är din son? 
    Don't you black or white me
  • HWR

Min äldsta har kort tungband. De upptäckte det redan på förlossningen och ville klippa det. Men hon hamnade på naonatalen och sen rann det ut i sanden.
    På bvc pratade de också om att klippa det men vi ville avvakta. Nu är hon tre år och pratar jättebra. Kan slicka sig om läpparna och kan räcka ut tungan, men inte så långt.

Anledningen till att vi ville avvakta var att barnets pappa har precis samma sak och har aldrig haft problem med det. Men blir det jobbigt för henne i framtiden så kommer vi klippa det. 

• Paisley
    Nellee skrev 2013-01-16 12:56:31 följande:
    Vi klippte ganska sent, strax innan han fyllde åtta. De söver ner barnet, själva klippningen går jättesnabbt, runt 10-15 min. Han var lite öm direkt efter, men efter ett par timmar så var han som vanligt och fick i sig mat. Hur gammal är din son? 

Han är 2 år.
    Detaljerna är helheten
  • Mandelskorpan

Vår son hade det och vi såg det själva. Tungan var formad som ett hjärta framtill och man såg att tungbandet gick väldigt långt fram på undersidan. Det klipptes vid 4 månader, ingen bedövning eller så utan bara KLIPP så var det färdigt. Han hade inte problem med amningen.

• Paisley

Jag ser inte tungbandet långt fram (det syns snarare knappt alls) utan det ser ut som att själva tungan är kort och rund med en liten delning på mitten längst fram. Ja som toppen på ett hjärta kanske fast det är inte tydligt.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Det verkar som de söver ner de lite äldre barnen och inte bebisar då. Han är ju rädd för doktorn och samarbetar inte.

Han måste i alla fall sövas i framtiden för en undersökning och då tänkte jag vad praktiskt om de kan göra båda två saker så att han slipper sövas 2 gånger (alltså om det här med tungan behövs rätta till). 

Detaljerna är helheten
  • Mandelskorpan

Just att den delar sig fram på mitten är för att den är fästad långt fram, i alla fall var det så på våran son. Jag har ingen aning om hur man gör på en tvååring, söver kanske?, men det gick fort och det blödde knappt alls och gjorde bara lite ont efteråt.

• Sommarfjäril

Jag hade kort tungband som barn och tandläkaren klippte upp det när jag var runt 9-10. Det var dock inte så kort att jag hade problem med att slicka mig om läpparna eller så, bara att jag inte kunde sträcka ut tungan särskilt långt :).  Det sved till när han klippte, jag minns faktiskt inte om jag var bedövad eller ej. Efteråt kändes det ingenting, det gick över fort!

• Paisley

Puffar upp tråden. Vi har varit och kollat och det var tungbandet som var kort som jag misstänkte. Nu ska de rådgöra med läkaren om det behöver klippas eller ej. Någon som har gjort det på ett lite äldre barn? Han är 2 år 3mån nu.

Detaljerna är helheten
  • Lekia

Vi ska klippa på vår treåriga son. Det blir under narkos. Han ska även få rör i sina öron samtidigt.

• in the making

vår son ska de klippa tungbandet på, han är bara 9månader men de ska iaf söva honom för detta.. han kan inte få tungspetsen över tänderna så det skulle påverka talet om vi inte gjorde det nu...

doktorn sa att nyfödda söver de inte men äldre så söver de genom inandning, en lättare narkos tydligen. operationen/ingreppet skulle bara ta10-15min, ett klipp och två stygn skulle de visst göra.

• mucklas

Min grabb fick inte tungspetsen utanför tänderna. Hans tungband var tjockt, och vi fick veta att de helst inte klippte då, eftersom det är längre läktid. Vi skulle avvakta. Något år senare kunde han slicka sig om läpparna, idag (vid 12) når tungan nästan upp till näsan. Det kan växa bort.

If there was an olympics in martyrdom, my mother would lose on purpose.
  • Serendipity

Ja, min son hade kort tungband. Vi observerade detta redan då han var nyfödd och påpekade det. Han hade bla svårt att ammas, blev flaskmatad från 9 veckors ålder. Hjärtformad tunga, kunde inte få den utanför tandraden. BVC ville inget göra, läkare ville avvakta. och avvakta. och avvakta. De sade till slut att man väntar tills barnet fyllt 3 år och sedan söver och fixar tungan. Jag tyckte det var knäppt, bla pg av språkutvecklingen! Men alla läkare jag kom till stenvägrade. Var hos logoped också.

Slutligen fick vi träffa en läkare som frågade "varför har detta inte gjorts innan"?

Tja, vad säger man...

Sonen var nära fyra år när han sövdes och opererades. Det var inte fråga om ett enkelt "klipp" utan en två timmar operation under tungan där man liksom skar upp och sydde om så han kunde röra tungan åt alla håll.

Språkutvecklingen blev tack och lov aldrig påverkad. Han är 7 år nu.

Men fan vad sur jag var!

• Trinity78

Har era barn dreglat mycket? Min son är 2,5 och BVC har reagerat på att han artikulerar lite dåligt. Tydlugen hade min bror svårt att säga r när han var liten och jag har själv kort tunga. Min son dreglar i alla fall ganska mycket sp jag funderade på om det hör ihop.

Reproductively challenged
  • Mandelskorpan
    Trinity78 skrev 2014-04-10 20:10:05 följande:
    Har era barn dreglat mycket? Min son är 2,5 och BVC har reagerat på att han artikulerar lite dåligt. Tydlugen hade min bror svårt att säga r när han var liten och jag har själv kort tunga. Min son dreglar i alla fall ganska mycket sp jag funderade på om det hör ihop.

Nej inte sådär vad jag kan påminna mig, inte mer än de andra. Är tungan hjärtformad eller märker ni ngt annat? Om ni lyfter lite på hans tunga fram ser den ut att vara fast långt fram?
Svar på tråden Kort tungband?