• Anonym (Irriterad)

Arbetsgivaren lämnar inte in uppgifterna om inkomst

Jag har varit sjukskriven sen 17 oktober.

Jag vart tvungen att åka till jobbet (tillsvidareanställd sen 2010, kommunalt) i början på december för att säga åt dem att sjukanmäla mig till FK.

För fem veckor sedan bad jag dem lämna in kompliterande uppgifterna till FK så dem kan börja utreda mitt ärende. 

Nu har jag mailat arbetsgivaren igen men inget kommer in.

Vad ska jag göra när arbetsgivaren inte lämna in uppgifterna?   

• Svar på tråden Arbetsgivaren lämnar inte in uppgifterna om inkomst
  • Försäkringskassan

Hej!

Försök prata med din arbetsgivare och förklara situationen så att de kan lämna in uppgifterna
    till oss. 

Om du har något arbetsgivar intyg eller ett anställningsbevis där det framgår vilken lön du har,
    kan du lämna in det till oss.

Det kan också vara bra att skicka in lönebesked.

För vidare frågor kan du kontakta vårt kundcenter på 0771 524 524.

Hälsningar
    Ida, handläggare

• Anonym (Irriterad)

Tack

Jag får gör det.

Men är det efter dessa uppgifter kommit in det kan ta upp till 30 dagar? Eller kan jag hoppas på att det kan gå snabbare?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är när vi fått in alla uppgifter som behövs i ett ärende som det är upp till 30 dagars handläggningstid men det kan i vissa fall gå snabbare så det är lite svårt att säga. Ju snabbare vi får in kompletteringen desto bättre så klart! 

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

• Anonym (Irriterad)

Kan arbetsgivaren bli skyldig någon form av ersättning för dröjesmålet? någon typ av skadestånd?

• Försäkringskassan

Hej!

Det är ingen fråga som Försäkringskassan kan svara på. Om du har  en fackförening organisation på din arbetsplats så vänd dig till dem om denna fråga .

Hälsningar
    Malin, handläggare  

Svar på tråden Arbetsgivaren lämnar inte in uppgifterna om inkomst