• uff

ska barn få låsa rummet

enkel fråga 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska barn få låsa rummet
  • annca

Inte barn under 15 iaf... Räcker med att storasyster (8) bygger lillebrors(4)fällor och knyter fast sin dörr... med skärp, garn, sjalar...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Themis

Beror på barnets ålder. Och om föräldrarna har respekt för en stängd dörr ska det aldrig behövas.

Men om man samtidigt har tonårsbarn med flickvänner på rummet och en nyfiken 3-åring så hade jag nog gett tonåringarna nyckel. Likaså om syskon tillfälligt börjar med dumheter som att sno eller gömma varandras saker, om jag tror att det hade löst nånting.

Så allt har sina undantag, det är inte alltid lätt med privatliv om man har en stor familj.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • fläta

Ja, det tycker jag verkligen att de ska få göra. Jag går aldrig in utan att knacka men tycker ändå att de självklart ska ha rätt att låsa om sig om och när de vill göra det. 

Små barn där det finns en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till får vänta med nyckel (som med mycket annat) tills de är stora nog att klara av nödvändiga moment.  

• bustjejen

Väldigt svårt att svara generellt på, men till största del tycker jag inte att barn ska få låsa. Dock kan jag säga att en stängd dörr ska alltid respekteras.

• Mariohn
    annca skrev 2013-01-17 10:31:56 följande:
    Inte barn under 15 iaf... Räcker med att storasyster (8) bygger lillebrors(4)fällor och knyter fast sin dörr... med skärp, garn, sjalar...
    Ja. För fjortonåringar brukar också råka få ett skärp runt halsen när de spelar musik, skriver dagbok och onanerar i lugn och ro. Faktiskt. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det ser jag som en självklarhet. En självklarhet som visserligen måste begränsas i vissa fall, exempelvis med hänsyn till barnets ålder eller något liknande.

Men att grundläget är "det ska inte låsas, har man särskilda skäl kan man få göra det" kan jag inte acceptera och skulle aldrig ha det som regel för mina barn om jag var förälder.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • TessTess93

Det beror på varför dom vill låsa dörren...
    Och hur gamla dom är..
    Jag tror inte att jag skulle gå med på att någon under 4 skulle få låsa dörren om barnet är där inne själv.. Om det skulle hända något.. Men om det inte är någon i rummet och barnet inte vill att någon går in medans barnet inte är hemma skulle jag tycka att det är okej..
    Och som någon skrev i någon av dom första inläggen har jag också en lillebror med svår adhd och andra diagnoser och han stjäl saker så fort han får chansen och han får utbrott och slåss och kastar saker på mig...

Och nu när jag är gravid har jag alltid låst dörr när jag är ensam i rummet annars slår han mig as hårt i magen och sparkar mig i huvudet...

• Annelie 76

Låsa dörren finns det ingen anledning till men däremot kan de ha ett skåp eller liknande som de kan låsa inne på sitt rum. Just för att skydda älsklingsföremålen från klåfingriga småsyskon.

• Bonanza

Ja självklart. Förstår inte varför man skulle vara emot det?

Våra barn har precis fått egna rum och på dotterns dörr sitter det ett lås. Hon låser dörren när hon blir sur på oss och vill vara ifred, när hon bråkat med sin storebror, när hon vill vara ifred, när hon inte vill att hennes lillasyster ska komma in osv osv osv. Varför skulle det vara ett problem med det? De allra flesta dörrar går ju att låsa upp med något annat om det nu skulle behövas.

Sonen har inget lås på sin dörr än, men det ska vi införskaffa, för samma anledningar som ovan.

Om man som förälder är orolig för att barnet ska göra dumma saker med dörren låst så är det ju barnens ögontjänarattityd som är problemet, inte själva låset. Uppfostra barnen istället för att förbjuda ett privatliv?

• joseeffin

Fick alltid ha dörren låst från det jag började skolan. Mina syskon är 4 och 6 år yngre och jag ville ofta vara ifred. Enda regeln var att jag inte fick ha låst om natten ifall det skulle börja brinna eller så.

• Kjellgren

Får och får. Vi har aldrig haft några låsta dörrar hemma men går å andra sidan inte in utan att knacka heller så det har aldrig behövts. Sonen svara ibland när jag knackar "nu har jag stängt ner den brasilianska pruttporren så du kan komma in!" men hellre vänta några sekunder extra än bara knalla in OM han nu onanerar till brasiliansk pruttporr.

När ena dottern under en period snodde mina kläder så gick jag faktiskt in på hennes rum och snodde tillbaka och gömde hennes kläder (effektivt!) men det är enda gången jag gått in i barnens rum och "snokat". Städat sina egna rum har de gjort sedan de var små.

• CeeJay
    CeeJay skrev 2013-01-16 20:31:13 följande:
    Ja naturligtvis ska dom kunna låsa sin dörr in tillsovrummet, om dom känner behov av det. Men allt beror ju på situationen och hur barnet "är" så att säga.
    Kan tillägga efter flera inlägg om att man ska respektera en stängd dörr... HÄR hemma knackar vi alltid på dörren, till och med om barnet ropar efter oss. Nycklar finns även utanför alla dörrar, dvs flera nycklar kan användas till samma dörr !

• uff
    CeeJay skrev 2013-01-19 11:33:52 följande:
    Kan tillägga efter flera inlägg om att man ska respektera en stängd dörr... HÄR hemma knackar vi alltid på dörren, till och med om barnet ropar efter oss. Nycklar finns även utanför alla dörrar, dvs flera nycklar kan användas till samma dörr !

problemet uppstår om det redan sitter en nyckel i dörren, kan då vara svårt att pilla i en från andra hållet..
Svar på tråden ska barn få låsa rummet