• louise1983

Ni som har/har haft moderkakan i framvägg

Fick reda på RUL igår att jag har moderkakan i framvägg och nu undrar jag när ni andra som har eller har haft på samma sätt, när kände ni mer rejäla fosterrörelser??

Har i några veckor känt diffusa rörelser främst längs med sidorna men väntar otåligt på att något mer rejält ska komma, något som käns eller kanske till och med syns på utsidan? :) 

• Svar på tråden Ni som har/har haft moderkakan i framvägg
  • SilverEmma

Jag hade moderkakan i framvägg med båda barnen och ettan kände jag tydligt i v 17, i v 19 syntes det även utanpå. Med andra barnet började jag känna lite i v 20 men det dröjde till v 25 innan jag kände tydligt och regelbundet.

• FruLindell

Jag har för mig att jag kunde känna tydliga rörelser (utan tvivel liksom, även om jag precis som du kände diffust redan vid RUL) runt vecka 22-23 någonting.

Jag tyckte det var jättejobbigt att ha moderkakan i framvägg i början då man ju inte vill annat än att känna, men i slutet av graviditeten var jag sååå glad att jag hade lite stötdämpning när hon drog igång där inne :)

Jag såg ordentliga sparkar på utsidan runt vecka 30 typ.

• Pleco

Vecka 20 med första och det syntes två-tre veckor senare, kände i vecka 17 med andra.

• HWR

Med andra barnet hade jag moderkakan i framvägg. Kände av henne runt vecka 22. Med första barnet kände jag redan i vecka 16 men då hade jag inte moderkakan i framvägg.

• ogidin

Har det så nu. Med första barnet kände jag tydligt första sparken i v20. Då hade jag inte moderkakan i framvägg. Den här gången när jag har det var det så diffust i början att jag inte kan säga vad som var sparkar och vad som var annat. Jag var nog i v 22-23 minst när jag kände mig säker. Sambon kunde känna utanpå i v 24.

• Topcom

22-23 tror jag att jag kunde känna utan tvivel, men riktiga sparkar kom väl runt 24-25

• louise1983

Tacksam för era svar! Då kan jag lugnt vänta några veckor till iaf låter det som :)

• Fru Mamma

Haft moderkakan i framväxt båda gångerna...
    Första kände jag ingenting (KAN ju ha känt något, utan att reflektera över att det var grabben) förrän vecka 20, runt vecka 26-27 såg man på utsidan.
    Andra kände jag fisksprattel i vecka 13, riktiga sparkar kom runt vecka 18, och vecka 22 syntes dom på utsidan.

• yellow88

Hade i framvägg med första barnet, kände runt vecka 17 och några veckor efter var det större sparkar som syndes utanpå och som pappan kunde känna..

Har för mig att jag hade i framvägg med andra barnet men är inte helt säker, då började jag känna sparkar mycket tidigare iaf, runt vecka 14-15..

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
  • Fru Mamma

Framvägg, skulle det ju stå, inte framväxt... Dumma autocorrect på mobilen ^^

• Hickstead

första riktiga sparken, som jag verkligen uppfattade som en spark, kände jag nu i vecka 22. Ungefr samtidigt började jag känna dunsar varje dag, men har inte riktigt hittat någon dygnsrytm än, går in i vecka 23 i morrn. 

Svar på tråden Ni som har/har haft moderkakan i framvägg