• Anonym (Framf­örhåll­ning)
    Äldre 17 Jan 14:31
    4673 visningar
    3 svar
    3
    4673

    Hur skriver man giltiga avtal?

    Hej!

    Jag har blivit gravid och både jag och min sambo är glada och livrädda på samma gång.
    Nu är det så att jag försöker ha lite framförhållning trots att vi är lyckliga, kära och livet leker.

    Lite sunt förnuft i förväg kan ju inte skada, så jag skulle gärna vilja skriva avtal med min kära, men vet inte riktigt var man börjar. Man vet ju inte hur framtiden ser ut, om någon dör eller om vi separerar osv. Vi kommer till följd av detta även köpa bostad ihop och stå för olika kostnader. Till vardags har vi dock helt gemensam ekonomi.

    Kan man skriva hemmagjort avtal vid middagsbordet eller måste man blanda in advokater för att det skall bli giltigt?

    Eftersom vi inte är gifta och inte heller är speciellt intresserade av att gifta oss så känns det som vi behöver ett alternativ som kan skydda oss båda i framtiden.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur skriver man giltiga avtal?
  • Anonym (D)
    Äldre 17 Jan 17:05
    #1

    Det går inte att avtala om att det ska bli exakt så som ni vill ha det i händelse av separation, död eller annat. Det finns en del lagar som avgör ett och annat.

    Börja med att läsa på om sambolagen, samboavtal, arv m.m. och kommer ni fram till att ni behöver skriva ett avtal eller två så gå till en jurist så att det blir riktigt gjort! En jurist kan också hjälpa er med information och är förmodligen pålitligare än fl och google.

  • Anonym
    Äldre 17 Jan 17:54
    #2

    Förstår faktiskt inte riktigt vad det egentligen är du vill skriva avtal om? Vem som betalar olika saker eller vem som ska ha vad vid separation eller vadå?

    Det behövs absolut ingen advokat för att ett avtal ska bli giltigt, men som (D) påpekar det kan ändå vara bra att ta en sådan till hjälp, familjejurister har ofta koll på vilka situationer som kan ställa till problem och vad man behöver avtala om och vad som styrs av annat.

  • Sat 23 Jul 2022 22:00
    #3

    Här är ett gratis samboavtal www.gratissamboavtal.se

Svar på tråden Hur skriver man giltiga avtal?