• petra11

5 mån bebis har ingen ro till att äta!

Vår tjej är 5,5 månad och har de senaste veckorna ätit väldigt dåligt! Hon blir arg när inte mjölken kommer tillräckligt fort och sen tappar hon snabbt intresset och leker, skrattar och tittar på storebror istället. Hinner liksom inte tömma brösten helt. Jag trodde att det betydde att hon blev mätt fortare, men nu visar det sig att hon inte går upp i vikt så bra! Hon var magsjuk vid nyår och kräktes massor och efter det så är matlusten inte som den var innan... Ersättning efter amning föreslog bvc, men den ratar hon! Smakisar har vi knappt hunnit börja med så det måste vi väl ta i långsam takt eller..?? Hon får 1tsk gröt på morgon och 1 tsk potatis på em och det älskar hon! Nu ammar jag väldigt ofta så hon få i sig lite varje gång, men det börjar bli jobbigt! Orkar inte detta dygnet runt plus ta hand om hennes storebror som har myror i benen och vägrar lämna oss ensamma vid amning. Vad göra???? :((

• Svar på tråden 5 mån bebis har ingen ro till att äta!
  • rödnos

Håll ut bara, det är en fas.
    BVC ska då fanimig alltid envisas med att rekommendera ersättningsskräpet.suck.
    Hon kommer ju äta när hon är hungrig. Försök våga lita på din egen instink utan att förblindas av BVC kurvorna.

• petra11

Fast min egna instinkt säger ju att det är nått galet, hon får ju inte i sig tillräckligt :( har varit orolig i två veckor nu och orkar snart inte mer, är så fysiskt och psykiskt trött och hade gärna slutat amma men det verkar ju inte heller gå när hon inte vill ha annat. Hur lång kan en fas vara egentligen???

• tilj75

Hur länge har hon fått smakisar då?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • rödnos

Jag hör vad du säger.
    Dock är det vanligaste "felet" mammor gör att inte tro på sin egen produktion/mjölktillgång. Klart hon får tillräckligt. Du skriver ju själv att hon skrattar och vill kolla på brorsan? Hon är väl bara mer nyfiken och så. Så är de ju de små och de ökar inte hela tiden i vikt. Ibland står det still och ibland går de ner men att lita på att de äter när de är hungriga kan man ju så länge som de inte är sjuka och verkar medtagna.
    I den där åldern börjar de ju gärna hålla mer koll på omgivningen, inte vilja ligga under en filt och käka etc etc.
    Faser går ju i varandra oxå men ge det ett par dagar till? Testa att INTE amma så ofta så att hon inte tror att hon ska ligga o småäta heller?
    Jag tror dock på fri tillgång men det kanske kan vara värt att testa att vänta några timmar mellan varven så att hon verkligen äter när det beger sig?
    Lycka till!

• cloudberry79

Dottern gör också sådär, men det börjar gå över. Det är en fas som barn går igenom, de upptäcker sin omgivning och blir intresserade av annat. Bara att erbjuda bröstet lite senare istället, alternativt försöka amma i ett lite nedsläckt och tyst rum.

(M)amma till V -07 och E -12
  • tilj75
    petra11 skrev 2013-01-17 18:30:26 följande:
    Nån vecka bara. Hur snabbt ökar man?
    Nja, jag är nog inte rätt person att fråga. Mina killar har älskat mat från första smakisen och jag har säkert ökat för fort och för mycket och för tidigt.....
    Men jag skulle ha ökat =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Natulcien

Det är en jobbig ålder, både vad gäller sömn och mat, det där.

Vår son strulade också så ibland. Men då slutade jag bara att försöka och gjorde ett nytt försök lite senare. Ibland var jag tvungen att byta plats, ligga istället för att sitta etc. Man får vara lite uppfinningsrik när de börjar bli mer intresserade av omgivningen.

• pmb

Dels kan dom väl komma lite "ur form" efter att dom varit sjuka, det kan hålla i sig ett par veckor, och dels är hon nog bara lättdistraherad just nu. Och så blir man orolig och ger bröstet ofta, ofta, och så äter dom några tag och sen vill dom inte ha...tror också på att du kan testa att vänta lite längre mellan. Hur gammal är storebror? Om han sover på dagarna, så försök passa in ett amningstillfälle då. Och är han äldre kanske han kan ha nån rolig pysselbok eller nåt när det är dags för amning, kanske inte varje gång men nån gång om dagen. Och så får ni försöka ta igen lite amning på kvällen när han somnat, och på natten?

• petra11

Hej igen, nu har vi vägt henne idag och hon hade gått upp 200g på en vecka, jipp :) jag ammar henne bara i sängen i vårt sovrum nu, där får hon mer ro nu och storebror har lärt sig att vänta i sitt rum tills jag säger att vi är klara. Och så har hon ätit väldigt mycket på nätterna oxå, antar att det är lugnt och skönt då.. Jag är så lättad, har varit så orolig! Är ju så jobbigt när man inte förstår henne ordentligt. Fast nu är hon dunderförkyld istället så nu gör mitt mammahjärta ont för det istället.. Kan liksom inte andas när hon inte kan andas..! Usch denna vinter, FY vad mycket sjukdomar storebror har fått med sig hem från dagis. Längtar till våren!! :)

Svar på tråden 5 mån bebis har ingen ro till att äta!