Diagnos?
Hej! Jag har en son som blir 5 år i Maj. Min magkänsla har länge sagt att det är något som inte riktigt är "normalt". Till att börja med är han fruktansvärt svår att nå. Han är så inne i sig själv att vi kan få säga hand namn 5-6 gånger innan vi ens får hans uppmärksamhet. Och när han väl tittar upp kan vi få säga vad vi ville lika många gånger. Han kan även fråga t. ex. "Mamma får jag se på TV?" Om då klockan är 15 så kan jag säga: Vi ska först gå ut och leka en stund, sen när vi kommer in ska vi äta middag och efter middagen så får du se på TV. Då kan han utan att jag överdriver fråga "mamma får jag se tv nu?" 50 gånger!! Och så här är det med nästan allt. Det är som att det man säger inte fastnar trots att man försöker förklara lugnt och då man har hans fulla uppmärksamhet. Han har även problem med det sociala. Han har svårt att umgås med andra barn i grupp. En och en går bra. I grupp drar han sig undan och vill gärna ha en vuxen med sig. Förskolan har uppmärksammat den sociala biten och han har fått en resursplats där för att få va där 5 dagar i veckan istället för 3 (jag är föräldraledig) Vi har även kontakt med en barnpsykolog och eventuellt ska en ADHD utredning startas i vår. Egentligen tyckte dom att han var lite för liten för att kunna sätta diagnos på men eftersom att både hand pappa och storebror har ADHD så är ju risken rätt stor att även han har det och då ville vi köra igång en utredning innan han kommer upp i skolåldern. Sen har han ju även dom här klassiska tecknen. T.ex. obehag i munhåla, tycker inte om beröring, tycker alla klädlappar sticks... Ja sånt som vi känner av rakt av från hans storebror. Det jag känner mig lite funderande till nu är om han även kan ha tecken på asbergers!? Läste bland annat att de här sociala svårigheterna som jag beskrev kan vara tecken på det. Är det någon här som har/har haft barn som har fått ADHD/Asbergers diagnos vid 4-5 års ålder så skulle jag gärna vilja komma i kontakt med er.