• Anonym

Angående sjukskrivning/ föräldrapenning

Är inskriven att jag jobbar 90 % (detta skrevs in när jag sökte graviditetspenning som sedan blev nekad).

Men har nu skickat in att från och med 3 Sep 2012 har jag jobbat 100 % och kommer hinna jobba 6 månader heltid. Sedan har jag dagar semester jag tar ut innan BF. Så kommer jobba till 4 Mars och ha semester till 24 Mars som är min BF om allt går som planerat. 

Så till min fråga om inte allt går som planerat och något skulle hända i februari och jag blir sjukskriven kommer detta påverka att jag inte kommer vara inskriven på 100 % längre? Eller får jag återgå till 90% som jag hade innan bara för jag inte hann jobba 6 månader med den nya lönen och heltiden. 

• Svar på tråden Angående sjukskrivning/ föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Jag inte ge svar på frågor i enskilda ärenden, men jag kan informera vilka inkomster ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst.

Vilka inkomster räknas?

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:

beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
    vikariatstillägg och provision. Klicka på länken för att läsa mer: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst

Om du vill ha svar på enskilda frågor så kontaktar du oss på Kundcenter via mail eller telefon, klicka på länken få att få info hur du kontaktar oss: http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/kundcenter_privat/

Hälsningar
    Agaton, handläggare

• Anonym

Detta kan inte jag förstå. Om nån har jobbat 4 månader heltid och sedan blir sjukskriven pga sin graviditetsbesvär så hinner inte jobba 6 månader med den nya lönen. (Men jobbat flera månader innan med en annan inkomst). Kan hon få det då men någon annan med samma ärende inte får det?? Ska det inte vara samma regler för alla?

En i min föräldragrupp har inte jobbat sex månader ännu heltid men hon har fått blivit inskriven på denna lön och heltid. Så när jag berättade att jag inte blivit det så tyckte hon det lät jättekonstigt?

Så om jag blir sängåliggandes och verkligen inte kan jobba så kommer jag inte få varken mina 90% eller 100%? Vet inte hur många gånger jag ringt in till försäkringskassan för att få svar men får aldrig några utan det bestämmer en handläggare och de ska höra av sig. Tagit över en vecka ingen har hört av sig.   

• Försäkringskassan

Hej!

Om du går upp och jobbar 100% och din avsikt är att jobba 100% i sex månader eller mer räknas den inkomsten. Skulle du bli sjukskriven under den tiden är det likvärdigt med arbete.
    Alltså , din avsikt skulle ha varit att arbeta 100% om du inte blivit sjuk.

Jag kan bara beklaga att du inte blivit kontaktad som du önskat. Ring vårt kundcenter 0771 524 524 så vi får titta vad som hänt.

Hälsninger
    Lotta, handläggare

• Anonym

Den 10 jan så ringde jag och berättade angående att min arbetstid och årsinkomst inte stämmer överens med det som är inskrivet. Men till saken sa hon jag pratade med i tele att de skulle ringa inom 2 dagar men fick ist ett brev hem den 14 jan som jag skulle fylla i min inkomst, detta jag egentligen skickat in tidigare om! Detta postades 15 jan och har inte hört något ännu? Tänkte kolla hur lång handläggningstid har ni innan man ska ringa och fråga? Känns som man ringer kundservice jämt och man sitter och väntar i kön. Graviditetspenning är ju 30 dagar men ändra en från 90 % till 100 % kan väl inte ta så lång tid eller?

• Försäkringskassan

Hej!
    Våra handläggningstider för dagersättningsärenden är 30 dagar om vi har alla handlingar hos oss. 
    Beslut kan dröja om ärendet behöver kompletteras.

Vi vet inte vilket datum ditt ärende kom in till Försäkringskassan, därför är det bra om du kontaktar vår kundcenter 0771-524 524.

Se vår länk om tider:
    http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/kundcenter_privat/

Hälsningar
    Sune, handläggare 

Svar på tråden Angående sjukskrivning/ föräldrapenning