• Anonym (hopplöst)

delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp

Är i tvist mot mina barns pappa som enbart gör allt för att bråka. Vi ligger i vårdnads tvist. Vi skulle vart i rätten förra veckan. Men han kom aldrig. Vi hade vxlvis boende förut. Men då han bara ska ha varannan helg sen rättegången så blir han ju umgänges förälder. Jag fick byta skift på jobbet så de skulle fungera så bra som möjligt för barnen. Jag jobbar varannan helg och tycker att de e för barnens bästa att han har den helgen. Vilket skulle innebära att han ska ha umgänge denna helg. Nu vägrar han ha dom ddenna helg och ska ha samma helger som tidigare. Vilket jag inte vill. För vill ju kunna vara ledig den helgen jag har dom så man kan hitta på saker. Sen bråkar han för att jag anser att umgänges föräldrarn ska stå för resorna. Men han menar att jag ska köra ena resan. Han har flyttat 20 mil bort fast jag sa nej för jag anser att de e inte rätt för barnen. Men iaf nu när han vägrar att hämta dom denna helg så borde jag väll ha rätt att neka han nästa helg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 21:44
    Kan tillägga att vi ska gå på samarbetets samtal men detta har ej gått igenom. Och jag kan inte byta helgerna för jobbar måndag-söndag och är ledig den andra veckan.

• Svar på tråden delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp
  • hymafr
    Anonym (samma sits) skrev 2013-01-17 21:40:48 följande:
    Du har tyvärr aldrig rätt att neka han umgänge med hans barn, men du kan säga att om han kommer och hämtar dem så får ni sedan gå till familjerätten och göra ett schema, skriftligt.
    Det får han dock inte bryta mot utan en bra anledning.

Det är jätte tråkigt jag sitter lite i samma sits.
    Min sons pappa kommer när det behagar, det har gjort att jag fått ställa in resor, träffar med vänner, galor m.m
    Håller med.
    Vill bara tillägga att det inte är till pappans fördel att vägra byta helg bara för att jävlas med mamman och hennes arbetsgivare. 
  • hymafr
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-18 10:36:53 följande:
    www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssa...
    Fast de är fortfarande inne på att riktmärket ska vara 10 mil eller mer enkel resa, så det handlar säkert om att det finns föräldrar som har så dålig ekonomi att 10 mil är omöjligt att bekosta själv.

Tack och lov gäller detta inte de flesta av oss. 
  • Anonym (jurist)
    Anonym (lagman) skrev 2013-01-18 10:41:57 följande:
    Egentligen är det väl så att både BF och UF står för resorna rent fysiskt. Det är inte som så att UF är någon slags ofrivillig privat oavlönad taxichafför som måste köra resor för att få träffa sitt barn. Det måste du fått helt om bakfoten.
    Det står ganska klart i familjebalken att bägge föräldrar ska bidra till att barnet träffar bägge föräldrar, därav gäller inget annat.

Men däremot så har han flyttat och det sätter honom i lite annan position där det blir lite krångligt att kräva att du ska stå för del av resorna. Vad hade hänt om han flyttat till Australien då och haft t ex. en helg i månaden. Hade blivit en del pengar om man säger så.

Verkligen inte och ditt nick passar inte då du insinuerar att du har kompetens inom området, vilket man genast kan avfärda av första meningen.

Det praktiska utförandet, dvs själva hämtningen och lämningen, ska umgängesföräldern utföra. Däremot kan boendeföräldern, om tingsrätten beslutat om det, bli ålagd att dela vissa kostnader för resorna, dock oftast med billigast möjliga färdsätt. I undantagsfall kan boendeföräldern bli ålagd att se till att barnet kommer sig på bussen, till flygplatsen osv för att umgängesresan ska kunna påbörjas. Och sedan hämta barnet på busstationen, flygplatsen osv när umgänget är avslutat men det gäller främst äldre barn eller barn med långa ensamresor.

Så inte förrän tingsrätten beslutat om att boendeföräldern ska betala, eller sköta viss del av det praktiska utförandet, behöver boendeföräldern betala eller skjutsa barnet till flygplats osv.
  • Anonym
    hymafr skrev 2013-01-18 11:19:33 följande:
    Fast de är fortfarande inne på att riktmärket ska vara 10 mil eller mer enkel resa, så det handlar säkert om att det finns föräldrar som har så dålig ekonomi att 10 mil är omöjligt att bekosta själv.

Tack och lov gäller detta inte de flesta av oss. 
    Fast 10 mil enkel väg blir 20 mil för hämtning och 20 mil för lämning, dvs 40 mil per umgängeshelg. På en månad kan det bli 100 mil, á 15.50, om nilen drar 1 liter per mil. 1550 kronor, pplus 1273 i underhåll, plus kostnader för helgumgänget med bad, leksaker, pulkor, spel och allt annat som tillkommer. Så att vara umgängesförälder med visst avstånd blir dyrt. Många gånger betydligt dyrare än att ha barnet boende hos sig, då umgängesföräldern ofta dessutom behöver betala kläder, skor och annat för att boendeföräldern vägrar skicka med.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 11:27:45 följande:
    Fast 10 mil enkel väg blir 20 mil för hämtning och 20 mil för lämning, dvs 40 mil per umgängeshelg. På en månad kan det bli 100 mil, á 15.50, om nilen drar 1 liter per mil. 1550 kronor, pplus 1273 i underhåll, plus kostnader för helgumgänget med bad, leksaker, pulkor, spel och allt annat som tillkommer. Så att vara umgängesförälder med visst avstånd blir dyrt. Många gånger betydligt dyrare än att ha barnet boende hos sig, då umgängesföräldern ofta dessutom behöver betala kläder, skor och annat för att boendeföräldern vägrar skicka med.
    Men det kanske UF borde tänkt på innan han flyttade?
  • Anonym

när vi var i tvist med sambons barn mamma (bo-föräldern) fick vi veta att bo-föräldern ska stå för resorna mellan/till umgänge. här handlade det bara om en halvtimme med kollektivtrafiken. barnet åkte till oss på mammans bekostnad och vi skjutsade ibland för att vara snälla :) (mamman vägrade regelbundet att betalat så vi hämtade för att få träffa barnet)

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-18 11:40:16 följande:
    när vi var i tvist med sambons barn mamma (bo-föräldern) fick vi veta att bo-föräldern ska stå för resorna mellan/till umgänge. här handlade det bara om en halvtimme med kollektivtrafiken. barnet åkte till oss på mammans bekostnad och vi skjutsade ibland för att vara snälla :) (mamman vägrade regelbundet att betalat så vi hämtade för att få träffa barnet)
    Då kanske ni hade det väldigt dåligt ställt eller fått dom på det av annan anledning, för lagen är inte sådan.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (lagman) skrev 2013-01-18 10:41:57 följande:
    Egentligen är det väl så att både BF och UF står för resorna rent fysiskt. Det är inte som så att UF är någon slags ofrivillig privat oavlönad taxichafför som måste köra resor för att få träffa sitt barn. Det måste du fått helt om bakfoten.
    Det står ganska klart i familjebalken att bägge föräldrar ska bidra till att barnet träffar bägge föräldrar, därav gäller inget annat.

Men däremot så har han flyttat och det sätter honom i lite annan position där det blir lite krångligt att kräva att du ska stå för del av resorna. Vad hade hänt om han flyttat till Australien då och haft t ex. en helg i månaden. Hade blivit en del pengar om man säger så.

Som någon ovan skrev: Ditt nick antyder att du är kunnig i området, men det du skriver visar på något helt annat.
  • Anonym
    Anonym (jurist) skrev 2013-01-18 11:24:23 följande:
    Verkligen inte och ditt nick passar inte då du insinuerar att du har kompetens inom området, vilket man genast kan avfärda av första meningen.

Det praktiska utförandet, dvs själva hämtningen och lämningen, ska umgängesföräldern utföra. Däremot kan boendeföräldern, om tingsrätten beslutat om det, bli ålagd att dela vissa kostnader för resorna, dock oftast med billigast möjliga färdsätt. I undantagsfall kan boendeföräldern bli ålagd att se till att barnet kommer sig på bussen, till flygplatsen osv för att umgängesresan ska kunna påbörjas. Och sedan hämta barnet på busstationen, flygplatsen osv när umgänget är avslutat men det gäller främst äldre barn eller barn med långa ensamresor.

Så inte förrän tingsrätten beslutat om att boendeföräldern ska betala, eller sköta viss del av det praktiska utförandet, behöver boendeföräldern betala eller skjutsa barnet till flygplats osv.
    I domen vi fick betr.  umgängesresor (ganska länge sedan)   ålades uf att betala flygresor;  de första två resorna tillsammans med barnet,  sedan flög barnet som ensamåkande barn.  

Resorna till och från flygplatsen  tänkte nog ingen på  vid domens avkunnande.  Jag brukade be vänner,  grannar,  släktingar och andra bekanta att skjutsa mig,  på vår ort finns inga allmänna kommunikationer till flygplatsen,  och jag hade inte bil.   Annars hade ju inget umgänge kunnat komma till stånd.

Jag hade alltså kunnat stoppa umgänget helt genom att strunta i att ragga chaufför till varje umgängestillfälle?   (barnet var sju-  tio  år -  därefter åkte det tåg ensam de  30-35  milen).
  • Anonym (jurist)
    Anonym skrev 2013-01-18 11:49:59 följande:
    I domen vi fick betr.  umgängesresor (ganska länge sedan)   ålades uf att betala flygresor;  de första två resorna tillsammans med barnet,  sedan flög barnet som ensamåkande barn.  

Resorna till och från flygplatsen  tänkte nog ingen på  vid domens avkunnande.  Jag brukade be vänner,  grannar,  släktingar och andra bekanta att skjutsa mig,  på vår ort finns inga allmänna kommunikationer till flygplatsen,  och jag hade inte bil.   Annars hade ju inget umgänge kunnat komma till stånd.

Jag hade alltså kunnat stoppa umgänget helt genom att strunta i att ragga chaufför till varje umgängestillfälle?   (barnet var sju-  tio  år -  därefter åkte det tåg ensam de  30-35  milen).
    I de flesta fall kan föräldrar samarbeta tillräckligt för att inte dra saker till sin spets. I ert fall hade du kunnat strunta i att skjutsa barnet till flygplatsen, han hade då kunnat begära verkställighet av domen, och därigenom hade han kunnat få medskrivet att du skulle sköta det praktiska med att barnet skulle komma till och från flygplatsen.
    Anonym skrev 2013-01-18 11:40:16 följande:
    Vem talade om det för er? Jag gissar på familjerätten, då de ofta har bristande kompetens inom det juridiska gällande barn och umgängen.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 11:30:33 följande:
    Men det kanske UF borde tänkt på innan han flyttade?
    Kanske behövde han hitta boende, arbete eller ha familjen omkring sig för att må bra?
  • Anonym

Ts,  det var just ufs  hårdnackade inställning att vägra byta helg som blev droppen och fick mig att flytta tillbaka till hemorten,  så att jag fick släktingar omkring mig.   Vi hade kommit överens om att uf hade varannan helg (FR och privata DYRA  familjerådgivare hade jag dragit in -  uf vägrade  konsekvent att skirva under en enda variant av umgängesavtalet).

Vid ett årsskifte blev det vecka 53 och vecka 1,  Jag var schemalagd på mitt jobb varannan helg jämna veckor.  Uf  körde varannan helg utan hänsyn till det.  Hela sista året på samma ort som uf bodde jobbade jag varannan helg och fick då skaffa barnvakt  (du har visst sambo,  lite annorlunda)  för minna schemalagda helger.   Schemat på jobbet berörde så många kollegor att det var omöjligt att få ändra.  

Mina lediga helger skulle uf ha barnet.   Jag hade aldrig någon ledig helg med barnet -  i varje fall aldrig så att jag visste det i förväg och kunde planera att t ex resa till barnets mormor eller kusiner.

• Anonym (hopplöst)

Skrev på mobilen sist så vart svårt att få med allt.

Men iaf så vart det ett beslut om att vi ska gå på samarbets samtal. På min hem ort då barnen bor här. För att dra mitt och barnens far liv lite kort. Jag är jobbar, fadern är arbetslös. vi kom överrens i rätten genom att han va med i telefon att han skulle ha umgänge varannan helg. Jag fick efter rättegången åka och hämta barnen på hans ort jag hade alltså första helgen då detta va en torsdag. denna helgen är ju nästa helg men nu vägrar han trots att han hela veckan skrivit att han är osäker på vilken tid han kommer och hämtar barnen på fredag. Nu vägrar han helt att hämta dom och säger att han ska ha den andra helgen. Jag har i frågasatt flera gånger hur han tänker då. för att jag anser att det bästa för barnen är ju att han har den helgen jag jobbar. han vägrar att svara på varför. enda han hela tiden skriver är det är privat. Hade han tex skrivit att jag har fått ett helg jobb denna helgen så hade jag ju kunnat köpa de och sen löst det. men han vägrar helt. vi har planer att åka bort nästa helg då jag fyller år. Men nu förstör han för barnen att de inte får följa med om han skulle ha UG då. Men har pratat med mitt ombud nu iaf så de känns bättre för i och med att jag har bevisning att han hade för avsikt att hämta dom i dag men uteblev så ska inte jag bli lidande för detta. Utan jag har rätt att ha barnen nästa helg. Då de finns bevisning som täcker detta. Har vart i kontakt med soc så de ska påskynda med tid om samarbets samtal. så har fått första tiden nu iaf så får vi se vad detta kan leda till. 

ang det där med resorna så flyttade jag först  10mil bort pga skyddande av barn. då jag har ett barn sen tidigare som mina yngre barns pappa misshandlade. och då jag hade mitt arbete på denna orten så vart det ju tvunget att bli hit. pappan träffade en tjej som han valde att flytta in till. som bor på en helt annan ort. avståndet nu är enkel resa 20 mil. jag mot sa mej när jag hörde att det va på tal att jag inte var villig att åka så långt för vxl boende. men då lovade han att han skulle köra till den orten jag gick med på. så att jag bara fick 10mil. detta funkade först men sen tog han en annan vändning och började bråka om allt. han körde på mig med bilen i våras för att barnen hade fel mössor på sig när han hämtade dom. detta var framför barnen då de satt i bilen. han har vart våldsam tidigare i relationen med. 

Det han sa till socialen inför besöket i rätten var lögner rakt igenom. har bevis för allt genom olika myndigheter.
    Han vägrade skriva på pass ansökan då han skulle veta vart jag skulle åka först, vilket ledde till att de inte vart nån semester när vi tänkt oss då vi inte kunde boka utan att veta att vi hade pass.  Och vi hade tänkt en sista minuten till nått varmt land men man vet ju inte vad som ligger ute för dagen. detta fick jag dock igenom så domaren fick han säga till han och även mitt ombud fick gå in att han kan ju inte bestämma vart jag ska åka på semester.   

• Anonym (hopplöst)

och har kollat upp det där med resorna. han har rätt att söka bidrag för umgängesresorna genom soc. detta både för hämtning och lämning. det är något en boende förälder kan göra.

• Anonym
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-01-18 17:12:07 följande:
    Skrev på mobilen sist så vart svårt att få med allt.

Men iaf så vart det ett beslut om att vi ska gå på samarbets samtal. På min hem ort då barnen bor här. För att dra mitt och barnens far liv lite kort. Jag är jobbar, fadern är arbetslös. vi kom överrens i rätten genom att han va med i telefon att han skulle ha umgänge varannan helg. Jag fick efter rättegången åka och hämta barnen på hans ort jag hade alltså första helgen då detta va en torsdag. denna helgen är ju nästa helg men nu vägrar han trots att han hela veckan skrivit att han är osäker på vilken tid han kommer och hämtar barnen på fredag. Nu vägrar han helt att hämta dom och säger att han ska ha den andra helgen. Jag har i frågasatt flera gånger hur han tänker då. för att jag anser att det bästa för barnen är ju att han har den helgen jag jobbar. han vägrar att svara på varför. enda han hela tiden skriver är det är privat. Hade han tex skrivit att jag har fått ett helg jobb denna helgen så hade jag ju kunnat köpa de och sen löst det. men han vägrar helt. vi har planer att åka bort nästa helg då jag fyller år. Men nu förstör han för barnen att de inte får följa med om han skulle ha UG då. Men har pratat med mitt ombud nu iaf så de känns bättre för i och med att jag har bevisning att han hade för avsikt att hämta dom i dag men uteblev så ska inte jag bli lidande för detta. Utan jag har rätt att ha barnen nästa helg. Då de finns bevisning som täcker detta. Har vart i kontakt med soc så de ska påskynda med tid om samarbets samtal. så har fått första tiden nu iaf så får vi se vad detta kan leda till. 

ang det där med resorna så flyttade jag först  10mil bort pga skyddande av barn. då jag har ett barn sen tidigare som mina yngre barns pappa misshandlade. och då jag hade mitt arbete på denna orten så vart det ju tvunget att bli hit. pappan träffade en tjej som han valde att flytta in till. som bor på en helt annan ort. avståndet nu är enkel resa 20 mil. jag mot sa mej när jag hörde att det va på tal att jag inte var villig att åka så långt för vxl boende. men då lovade han att han skulle köra till den orten jag gick med på. så att jag bara fick 10mil. detta funkade först men sen tog han en annan vändning och började bråka om allt. han körde på mig med bilen i våras för att barnen hade fel mössor på sig när han hämtade dom. detta var framför barnen då de satt i bilen. han har vart våldsam tidigare i relationen med. 

Det han sa till socialen inför besöket i rätten var lögner rakt igenom. har bevis för allt genom olika myndigheter.
    Han vägrade skriva på pass ansökan då han skulle veta vart jag skulle åka först, vilket ledde till att de inte vart nån semester när vi tänkt oss då vi inte kunde boka utan att veta att vi hade pass.  Och vi hade tänkt en sista minuten till nått varmt land men man vet ju inte vad som ligger ute för dagen. detta fick jag dock igenom så domaren fick han säga till han och även mitt ombud fick gå in att han kan ju inte bestämma vart jag ska åka på semester.   
    Då har ni båda flyttat och bör dela kostnaderna och det praktiska kring resorna.
  • Anonym (hopplöst)

Väntar och ser vad de blir för beslut om resorna. Jag har iaf fått reda på genom mitt ombud att jag har rätt att behålla dom nästa helg. sen så drar ju samtalen igång så det känns bra.

• fläta

Den man du skriver om här nu, är det han som misshandlade ditt äldre barn?

• Anonym (hopplöst)
    fläta skrev 2013-01-19 14:48:54 följande:
    Den man du skriver om här nu, är det han som misshandlade ditt äldre barn?
    Ja det är det.
  • fläta
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-01-19 16:05:01 följande:
    Ja det är det.
    Då tycker inte jag att han ska ha hand om några barn alls. 
  • Anonym (hopplöst)
    fläta skrev 2013-01-19 16:07:43 följande:
    Då tycker inte jag att han ska ha hand om några barn alls. 
    Tycker inte jag heller. men då han inte hade gjort nån skada mot sina barn så fick han ha dom. hjälpte inte att han misshandlat mitt tidigare barn fram för dom. Tagit stryptag på mig vid ett flertal tillfällen framför dom. Enda soc tyckte behövdes göra var att jag skulle flytta för att skydda min dotter. vilket då ledde till den flytt jag gjort till den orten jag arbetar. Han får inte träffa henne alls. Och då de inte fanns bevisning för händelserna att de verkligen hänt då detta hänt när jag vart på jobbet så la de ner polis utredningen för bristande bevisning. Vilket innebar att han säger att hon ljugit om allt. vilket jag vet att hon inte har. har inte själv sett dessa händelserna. men så rädd som hon är och efter alla besök med kuratorer och psykologer. sen fått höra hur hon haft de när jag arbetat av andra i efterhand e hel sjukt... jag e verkligen glad att skolan ingrep med socialen för jag själv har försökt komma därifrån i över 2 år innan vi väl kom ur helvetet. trodde dock de bara va mej han va på.

vissa delar av systemen tycker jag e bra att de finns. Andra måste jag säga att jag tycker är jätte sjuka hur de kan dömma på detta viset.
Svar på tråden delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp