• Marie-Louise 451

Medicin

Hej !

Har en fråga till er med barn som äter medicin , 2  av mina barn har mediciner som jag måste ha med och jag undrar vad jag bör tänka på , ska man ringa läkarna och be om någon speciell lapp som man kan visa i tullen ?.

Min son har Epilepsi  :

Trilepatal
    Stesolid

Min dotter har ADHD

Concerta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 22:16
    glömde skriva att sonens är flytande och han tar trileptal 2gr om dagen ( morgon & kväll) .

Min dotters medicin är tablett

• Svar på tråden Medicin
  • görabebis

Hej,

Var ska ni resa?

Jag har narkolepsi och äter 2 centralstimulerade mediciner för detta och reser ofta och har alltid de med mig då jag sover extremt mycket utan.

Reser jag inom europa har jag endest schengen intyget som man fyller i (skriv ut från apotekets hemsida el hämta på apoteket) där står ens egna uppgifter, läkarens, vad för typ av medicin (ett intyg för varje medicin) och mängd. Denna faxar de sen in till läkemedelsverket och du behåller orginalet som du tar med dig på resan. Glöm ej passet det kollas på apoteket att det är rätt passnr etc.

När vi åker till asien eller mexico har jag även ett nyutskrivet intyg från min neurolog där han skrivit på engelska vad jag har för sjukdom samt behandling o medicin jag äter.

Olika länder har olika regler. Ex kollar man thailand så är min medicin narkotiklass 2 och får ej föras in men då vi åler dit varje år pratade jag med thai ambassaden här i sverige för några årsedan och de sa att med mina intyg + medicin burkarna med mitt namn på och doktorns så ska det ej vara några problem.

Senast i mexico deklarerade jag att jag hade medicin då den frågan kom på inresekortet, men de va ej intresserade av att titta.

Detta blev långt, men det är lite speciellt att resa med narkotikaklassad medicin, speciellt den centralstimulernade då den ligger så högt klassad.

• Ängelii

Be er läkare att skriva ut ett "medical certificate" där det står att vem som behöver medicinen och hur mycket och ta med er. Kolla ock upp vilka läkedel som narkotikaklassas, det kan vara olika från land till land. Hellre att ni har ett intyg för mycket med er än att ni får problem.

Ha en trevlig resa! 

Svar på tråden Medicin