• jempen

Hur mycket är ok att bebis skriker vid läggning i egen säng, vad är rimligt?

Behöver hjälp!! Vår lilla tjej på4 månader somnar endast med hjälp av bröstet kvälltid och har samsovit fram till nu när vi så smått börjat få henne att sovs i sin spjälsäng. Jag pallar inte detta så det har min sambo fått göra, lillan börjar nästan direkt skrika ovh gör det tills hon somnar viöket brukar ta ca 20-30 min, min sambo tar upp henne och lugnar kanske 2-3 under den tiden, lillan ser sambon heöa tidem men han tittar inte rakt på henne utan låtsas greja med annat, detta har funkat ganska bra. Hon tar ingen napp så hon har inte den tryggjeten:( jag är så känslig ocj tänker att det inte är nra om dom små skriker för mycket. Vi har vyssan lulltassar har vi men funkar inget vidare. Vad kan vi göra för att få henne trygg och känna sig hemma i sin säng? Hur mycket är ok att bebisar skriker?

• Svar på tråden Hur mycket är ok att bebis skriker vid läggning i egen säng, vad är rimligt?
  • Jkpg Deluxe
    vampyria2 skrev 2013-01-18 10:51:13 följande:
    Ärligt jag blir nästan gråtfärdig när jag läser att folk gör så här med sina 4 månaders bebisar, de behöver närhet i massor och ska tusan inte ligga och gråta sig till söms på kvällarna, ärligt hur skulle du själv må om du fick gråta 20-30 min varje kväll innan du somnade?

Ama plutten så hon somnar och låt var sak ha sin tid, jag lovar att de blir stora fortare än vad du tror och då kommer du att vara glad över att du inte lät henne gråta sig till söms. 
  • Jkpg Deluxe
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-18 22:06:26 följande:
    Poängen är väl att ni krånglar till det hela för er. Det är ett väldigt långt steg mellan att ligga tätt, kroppsnära, hud mot hud och amma och att tvingas ligga helt själv utan någon fysiskt kontakt eller ens någon som ser en i ögonen och ger någon form av varm respons. Det är ju jättebra om man pappan hittar sitt sätt att somna ert barn, men varför då inte somna i famnen på något sätt exempelvis? Det är väl ändå det naturliga i den situation ni befinner er i. Mina barns pappa har inte heller kunnat amma av logiska skäl så han har sövt i bärsele huvudsakligen när de varit så små. När man slutar amma så är ju också det naturliga att göra det så odramatiskt som möjligt för barnet, dvs göra minsta möjliga förändring.
  • MalinEddie
    jempen skrev 2013-01-18 21:37:08 följande:

Det enda egentligen som får stå tillbaka vid samsovning, iallafall för oss är intimiteten med sambon mem det är mindre viktigt än att vår lilla älskling känner sig trygg...
    På vilket sätt? Vi har som sagt också samsovit med våra barn delvis eller helt under spädbarnstiden och jag tror att vi hade haft mindre närhet till varandra, mindre sex och umgänge om vi hade valt annorlunda. Det passade inte dem att sova på annat sätt just då och hade vi valt annorlunda så hade vi spenderat onödig tid på något de inte var redo för istället för att se varandra i situationen som sådan och göra det bästa av det. De fick sova hos oss i soffan, i famnen när de inte somnade på egen hand. Vi pratade och såg på film och pysslade med vårt samtidigt. Turades om att hålla barnet. Vi hade vagnen i vardagsrummet så sov de djupt brukade vi lägga dem där och var vi sugna hade vi sex. Ibland la vi dem direkt i vår säng och sexade på andra ställen i huset än i vår säng.
    jempen skrev 2013-01-18 21:37:08 följande:

Det är sambon som inte vågar sova tillsammans med oss då han är rädd att skada lillan då han sover djupt. Då han jobbar 40 timmars vecka dagtid är han så mycket han kan med lilltjejen. Det är sant som du säger att min sömn kommer påverkas mer om hon sover i egen sän, tipset om att ta bort spjälorna är bra.
    Nu tycker jag de är hemskt onödiga och dyra idag men jag hade samma oro som din sambo när jag fick mitt första barn och vi köpte ett "babynest". Det är lätt att sy eller göra något likande själv. Be din sambo läsa om säker samsovning. Det hjälpte mig i min oro. Idag hade jag inte valt något annat än samsovnig om barnet var med på noterna då jag tycker det underlättar något enormt vid amning/närhetsbehov. Jag skulle inte heller krångla till det för mig utan följa barnet och göra vad som passade bäst när det var sömnigt. Men som sagt, jag tycker att det är bra om båda föräldrarna har sätt som är trygga och tillfredsställande för barnet att ta till kvällstid och nattetid oavsett vem som arbetar eller inte. Att vara föräldraledig är inte någonstans samma sak som att vara ledig så givetvis måste man hjälpas åt och ge varandra andrum.

Avskyr CIO-metoder.
  • XcsM

Nyttig tråd för mig som snart skall bli mamma för första gången! Har funderat mycket kring hur just nattning fungerar och hur andra gör kring det. Så tack för tips alla som har delat med sig här

• MalinEddie
    XcsM skrev 2013-01-18 23:23:33 följande:
    Nyttig tråd för mig som snart skall bli mamma för första gången! Har funderat mycket kring hur just nattning fungerar och hur andra gör kring det. Så tack för tips alla som har delat med sig här
    Grattis och fundera inte för mycket. Bebisar är ganska bra på att visa vägenGlad
    Avskyr CIO-metoder.
  • J 1981

Har inte läst alla inlägg men ville tipsa om Tassmetoden. Funkade jättebra för vår son som var drygt 6 månader när vi började med den. Tog väl tre kvällar innan han somnade av sig själv lugnt och stilla på 5 minuter. Är lite osäker från vilken ålder de rekommenderar metoden, googla och testa!

• MalinEddie
    J 1981 skrev 2013-01-18 23:39:46 följande:
    Har inte läst alla inlägg men ville tipsa om Tassmetoden. Funkade jättebra för vår son som var drygt 6 månader när vi började med den. Tog väl tre kvällar innan han somnade av sig själv lugnt och stilla på 5 minuter. Är lite osäker från vilken ålder de rekommenderar metoden, googla och testa!
    6 månader rekommenderas den från.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Alby

Min man sover också djupt men så han har huvudet vid fotändan och fötterna utanför sängen. Lite obekvämt kanske men han föredrar att ligga så så att våran bebis kan ligga i våran säng. Kanske kan ni pröva något liknande? Och ni hittar nog något sätt att få quality time ihop du och din man, man måste va lite påhittig. :)

• jempen

[quote=68438310][quote-nick]MalinEddie skrev 2013-01-18 23:11:13 följande:[/quote-nick]På vilket sätt? Vi har som sagt också samsovit med våra barn delvis eller helt under spädbarnstiden och jag tror att vi hade haft mindre närhet till varandra, mindre sex och umgänge om vi hade valt annorlunda. Det passade inte dem att sova på annat sätt just då och hade vi valt annorlunda så hade vi spenderat onödig tid på något de inte var redo för istället för att se varandra i situationen som sådan och göra det bästa av det. De fick sova hos oss i soffan, i famnen när de inte somnade på egen hand. Vi pratade och såg på film och pysslade med vårt samtidigt. Turades om att hålla barnet. Vi hade vagnen i vardagsrummet så sov de djupt brukade vi lägga dem där och var vi sugna hade vi sex. Ibland la vi dem direkt i vår säng och sexade på andra ställen i huset än i vår säng.

Absolut kan man sexa på andra ställen men lillan är även när hon sover eller framförallt då klistrad vid migå jag slulle inte kunna slappna av riktigt då hon ganska lätt vaknar och jag skulle känna mig stressad inte helt optimalt vid sex och spec inte första gången eftrer förlossning....

• jempen
    MalinEddie skrev 2013-01-18 23:11:13 följande:
    På vilket sätt? Vi har som sagt också samsovit med våra barn delvis eller helt under spädbarnstiden och jag tror att vi hade haft mindre närhet till varandra, mindre sex och umgänge om vi hade valt annorlunda. Det passade inte dem att sova på annat sätt just då och hade vi valt annorlunda så hade vi spenderat onödig tid på något de inte var redo för istället för att se varandra i situationen som sådan och göra det bästa av det. De fick sova hos oss i soffan, i famnen när de inte somnade på egen hand. Vi pratade och såg på film och pysslade med vårt samtidigt. Turades om att hålla barnet. Vi hade vagnen i vardagsrummet så sov de djupt brukade vi lägga dem där och var vi sugna hade vi sex. Ibland la vi dem direkt i vår säng och sexade på andra ställen i huset än i vår säng.Nu tycker jag de är hemskt onödiga och dyra idag men jag hade samma oro som din sambo när jag fick mitt första barn och vi köpte ett "babynest". Det är lätt att sy eller göra något likande själv. Be din sambo läsa om säker samsovning. Det hjälpte mig i min oro. Idag hade jag inte valt något annat än samsovnig om barnet var med på noterna då jag tycker det underlättar något enormt vid amning/närhetsbehov. Jag skulle inte heller krångla till det för mig utan följa barnet och göra vad som passade bäst när det var sömnigt. Men som sagt, jag tycker att det är bra om båda föräldrarna har sätt som är trygga och tillfredsställande för barnet att ta till kvällstid och nattetid oavsett vem som arbetar eller inte. Att vara föräldraledig är inte någonstans samma sak som att vara ledig så givetvis måste man hjälpas åt och ge varandra andrum.

Babynest testade vi från första början och det gillade inte bebis då utan vaknade varje gång man skulle lägga ner henne:( vårat babynest var inte så mysigt heller, man kunde ju självklart göra det lite mysigare men det funkade heller inte....
  • jempen
    J 1981 skrev 2013-01-18 23:39:46 följande:

Tassmetodem har vi tittat lite på men den är ju inte aktuell i nuläger.

Har diskuterat med mannen när han kom hem men vet inte om vi kommit så mycket längre....

En fråga till alla"experter", jag har hört att man inte ska lägga ner en sovande baby från famnen ner i säng och att de då vaknar upp på ett helt annat ställe än där det somnade, att det inte ska vara bra av någon anledning?

Annars är ju det ett alt som många använder sig av....
  • Flickan och kråkan
    jempen skrev 2013-01-19 03:24:10 följande:

Har diskuterat med mannen när han kom hem men vet inte om vi kommit så mycket längre....

En fråga till alla"experter", jag har hört att man inte ska lägga ner en sovande baby från famnen ner i säng och att de då vaknar upp på ett helt annat ställe än där det somnade, att det inte ska vara bra av någon anledning?
    Det finns inga som helst belägg för det. Det är en åsikt som dyker upp här och där bland diverse självutnämnda experter, men rent vetenskapligt så finns det inga som helst belägg för att det är något som stämmer. Tro mig, jag har verkligen letat eftersom jag har två barn som nästan aldrig (förrän de blivit äldre) sovit på samma ställe eller på samma sätt som de somnat och aldrig upplevt något problem med det. Kan vara något att testa för kan säkert stämma för vissa barn, men generellt är det inte något som stämmer. Att de har svårt att somna och uppvak har ofta väldigt enkla förklaringar: De har behov av insomningshjälp och utvecklingperioder med separationsångest eller oro på annat sätt. Sömn utvecklas på samma sätt som allt annat. Vi förväntar os inte att en nyfödd plötsligt ska ställa sig upp och gå eller efter en veckas intensivträning prata i flerordsmeningar.

Krångla inte till tillvaron för er! 
  • skogsvitter
    jempen skrev 2013-01-19 03:24:10 följande:

Håller med flickan och kråkan. Det existerar inga vetenskapliga belägg för detta, enligt mig är det en vandrande myt och något man helt enkelt "trott" om spädbarn under lång tid men aldrig kunnat bevisa det. Jag märkte inte av detta alls och våra somnade verkligen på olika ställen än vad de vaknade på, jag ammade ju även min andra dotter till sömns i famnen i massor av månader och hon började sova hela nätter då, vid 7 mån (vid 4 mån är det ovanligt att de sover bra och ännu mer ovanligt att de sover hela nätter) trots att hon blev nedlagd i egen säng efter att hon somnat i famnen. Jag ser inte alls varför man inte skulle kunna prova att göra detta i första hand då primärt behov är just fysisk närhet hos så här små för att kunna utveckla en egen trygghet, alla barn är ju olika och man ser ju till att hitta sätt som fungerar för just det enskilda barnet och den enskilda situationen.
  • zemer

Har ni en mjuklift i vagnen? Prova i så fall att lägga den i spjälsängen och att bebisen sover i den. Trångt och ombonat :)

• hannis

Jempen:

Vi har alltid lagt ner vår son efter att han somnat i famnen och sen när han blev äldre så nattade vi i vår säng och lyfte sen över honom till hans säng. Har aldrig upplevt något problem med det och tänker göra samma med nästa barn.

• Coruscant

Men lilla bebisen - hade jag varit föräldern hade jag inte velat att hem grät alls!!

• lilly85

Kan ni inte ta bort ena sidan på spjälsängen och skjuta in den bredvid er säng? För övrigt skulle jag aldrig klara av att låta mitt barn skrika sig till sömns, hade väntat tills barnet var redo ist.

• jempen
    lilly85 skrev 2013-01-19 22:09:59 följande:
    Kan ni inte ta bort ena sidan på spjälsängen och skjuta in den bredvid er säng? För övrigt skulle jag aldrig klara av att låta mitt barn skrika sig till sömns, hade väntat tills barnet var redo ist.

Jag pallar inte detta heller, att vänta in bebisen är det som känns bäst för mig...vi kommer ta bort en sida på spjälisen och se hur det funkar.
  • jempen
    lilly85 skrev 2013-01-19 22:09:59 följande:

Jag pallar inte detta heller, att vänta in bebisen är det som känns bäst för mig...vi kommer ta bort en sida på spjälisen och se hur det funkar.
  • MalinEddie
    jempen skrev 2013-01-19 22:12:58 följande:

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Hur mycket är ok att bebis skriker vid läggning i egen säng, vad är rimligt?