Min fru och hennes Ex... känslomässig otrohet.
Ja ha, var börjar man...
Jag är ny i detta forum... vill hitta ett sätt att skriva av mig och få lite feedback på min situation.(långt brev, sorry)
Jag är en man 40 år, har varit tillsammans med min fru i 10 år varav de sista 5 varit som gifta. Vi har två fina små barn. Vi har dessutom en ny på väg.... Min frus och min relation har alltid varit kärleksfull. Vi har det bra tillsammans. Närhet, ömhet, sex, jag alla ingridienser för ett bra äktenskap finns på plats. Även om småbarnsåren är, och har varit lite arbetsamma... många vet nog hur arbetsamt det är med små barn.
När jag gick in på vår gemensamma dator upptäckte jag att min fru fortfarande var påloggad på sin facebook sida. Jag såg de privata meddelanden. Jag såg då namnet på min frus ex... alltså en man som hon var tillsammans med för över 10 år sedan.... Jag vet att det är fel av mig men jag klickade på hans namn för att se vad och när de hade snackat med varandra. Korrespondensen var inte frekvent, ett par gånger om året, sedan ett par år tillbaka. Men när jag läste deras korrespondens trodde jag att jag skulle falla baklänges. De skriver att de saknar varandra, att de skulle vilja träffas, min fru skriver att hon fortfarande älskar honom, att hon aldrig kan glömma honom, att han är hennes livs kärlek, hon skriver att hon har det bra nu men att hon önskar att hon aldrig hade gått isär med sitt ex.... etc. Det var tyvärr min fru som var den "drivande" i diskussionen... han något mer reserverad men ändå helt klar med på noterna. De verkar inte ha träffats irl. Senaste inlägget var för ca ett år sedan.
I min frustration tog jag min frus iphone som låg på soffbordet och öppnade hennes SMS, något jag aldrig gjort tidigare... mycket riktigt där fanns oxå dialog dem emellan med ungefär samma innehåll (jag vet, det är fel av mig att snoka i hennes telefon).... De skriver saker som "saknar dig", drömmer om dig, hade varit mysigt att träffas, min fru skriver om vi träffas kommer jag aldrig att kunna gå tillbaka till min man igen... etc etc.
SMS trafiken var inte heller den frekvent. De messar fram och tillbaka under ett par dagar och sedan upphehåll på ett par månader. Men det märkliga är att senaste SMS trafiken var för 3 månader sedan... alltså efter det att vi blivit gravida igen...
Ni förstår... jag skakar när jag skriver detta. Känns som ett stort svek. Jag är inte den svartsjuka typen, Jag accepterar att min fru har kontakt med vem hon vill, inklusive hennes ex. Jag är allt annat än kontrollerande. Jag skulle kunna acceptera om hon messade med sexkarraktär, eller flirtkarraktär med någon för att det är spännande men konversationen de har är ren känslomässig. Det är just detta som gör att det smärtar mig extra.
Hur fan skall jag göra. Jag älskar min fru, min familj och jag tycker det liv vi har tillsammans är fantastiskt. Men jag behöver få svar för att kunna släppa detta. Svar som bara min fru kan ge mig. Blir så svårt att konfrontera henna med tanke på sättet jag kom över denna hemska vetskap. Vill jag, borde jag konfrontera henne?
Exet har en stabil relation, även de har småbarn, de bor i en stad långt ifrån oss.
Känns ruttet för mig att leva vidare med någon som har så starka känslor för någon annan. Som ångrar de vägval hon tidigare gjort.
Vilka intentioner har de med sin kontakt? Är de ärliga med vad de skriver... eller är det ett sätt för dem båda att på ett säkert sätt "fly tillbaka" till ungdomsårens känslofyllda tid, smaka på hur det var då för en stund, för att få lite energi till småbarnslivet?
Ja nu sitter jag här mitt i livet. Ett liv som jag älskar, en familj som jag älskar.... och känner att allt är punkterat av att min fru varit känslomässigt otrogen.... Va fan gör man?
Tacksam för kommentarer och tips. Har någon varit i en liknande situation? Någon kvinna som kan förklara hur man kan skriva sådana saker till sitt ex, som man var ihop med för över tio år sedan, när man är nygravid?
Tack för ordet!