pmb skrev 2013-01-18 22:48:39 följande:
Och det är inget som är ditt fel att ditt barn inte vill somna själv. Alla familjer funkar ju inte lika, ni har gjort så gott ni kunnat i eran. Jag tycker inte att det är nåt konstigt att en så liten vill ha sällskap medans hen somnar, det känns självklart för mig (precis som jag tycker om att somna med min sambo :) ). Det luriga blir kanske om barnet inte kan somna om själv om hen vaknar igen, och det där är så olika från barn till barn.
Han kommer säkerligen att protestera mot att behöva ligga ensam i sängen. Det naturliga för mig som då kommer sitta bredvid kommer nog att bli att lägga handen på honom så ja, det kanske blir nån slags tassmetod.
Jag har inget problem med att han skriker och gråter men om han gör det så vill jag vara hos honom, att han känner att jag finns i närheten, även om jag inte nödvändigtvis tar upp honom i famnen. Därför skulle jag aldrig klara av t ex 5-minutersmetoden.
Det känns som att det är mitt fel för att jag har låtit situationen eskalera. Tidigare har han kunnat sova i sin säng fram emot 2-3-tiden på natten men nu vaknar han redan vid 22-23 och vill sova hos oss föräldrar. Det är inte ens säkert att vi har lagt oss då...
Nästa barn, som kommer i vår, kommer jag nog att vara mer bestämd med. Ska försöka in i det sista att undvika napp och det barnet kommer få lära sig tidigare än storebror att somna själv.