• Anonym

Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!

För ett par år sen köpte vi ett hus i en liten by med ytterligare fyra hus. Vi har en brunn på vår tomt, grannens vatten tas från vår brunn, det finns dock inget servitut, men vi sa okej till att grannen får ta gratis. Vi står på god fot med honom, han använder inga större mängder vatten och är dessutom gammal rörmokare, så i utbyte mot vattnet ryckte han tex ut förra vintern när vår ledning frös sönder och fixade den. 

Nu till problemet;  det har uppdagats att denna granne, som var tvåa att bygga hus i byn (vårt hus är det första), har kopplat på de övriga tre husen på vattenledningen borta hos sig! Mao försörjer vi hela byn med gratis vatten (pumpen drar ju en del el).  Ingen av de andra fyra husen har alltså egen brunn.

Saken kompliceras ytterligare av att de andra tre husen nu bebos av andra än som bodde där då detta gjordes, de har alltså ingen aning om detta utan tror att de får vatten av vår granne.

Nu är frågan; vad ska vi göra?  

• Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!
  • Åttiotvåa

Tänk dessutom på att servitut följer fastigheten, inte ägaren. Det innebär att om någon säljer kommer servitutet att följa med. Vi har servitut på grannens väg och en del av vår uppfart som går över deras tomt. Det ingick i husköpet för vår del och innebär bl.a. att grannen måste hålla den snöfri på vintern och vi har inga skyldigheter alls att hjälpa till, bara rätten att nyttja vägen.

• Alisa
    Anonym skrev 2013-01-18 19:52:18 följande:
    Nu har jag pratat med grannen! Han erkände direkt, men skyllde på det ena och det andra varför det blivit så här och varför han inte sagt någotDrömmer Jag sa att jag skiter i hur och varför, han får prata med de andra och tala om läget, sen ska vi träffas allihopa och sen ska papper skrivas! Jag var rätt uppretad vid det laget, så gubben bara nickade och höll med om allt jag sa

• pyret2012

Som många andra skrivit... Gå inte med på servitut ... Det blir bara krångel i slutändan.. Kanske låter bra nu men nä.... Ta ut avgift fram tills grannarna borrat egna brunnar!

• Anonym (Bullmamma)

Har du hunnit fråga någon av grannarna om han tagit betalt för vattnet?

• eMund

Hela upplägget är lite skumt. Ett servitut innefattar aldrig drift. Typ snöröjning eller el till en pump. Bara rätten att nyttja. Dvs ta vatten ur brunnen med egen pump. Man kan avtalad om drift men det följer inte med huset vid försäljning. Servitut ger heller inte rätten att leda tex vatten vidare till fler fastigheter.

Grannen skulle kunna hävda att han har ett muntligt avtal. Dok var det enbart för egen användning och inte vidare försäljning.

• ica
    eMund skrev 2013-01-20 19:47:14 följande:
    Hela upplägget är lite skumt. Ett servitut innefattar aldrig drift. Typ snöröjning eller el till en pump. Bara rätten att nyttja. Dvs ta vatten ur brunnen med egen pump. Man kan avtalad om drift men det följer inte med huset vid försäljning. Servitut ger heller inte rätten att leda tex vatten vidare till fler fastigheter.

Grannen skulle kunna hävda att han har ett muntligt avtal. Dok var det enbart för egen användning och inte vidare försäljning.
    Frågan är ju vad han lovat de andra. Har han fått pengar? Jag skulle tycka att han brutit det muntliga avtalet.
  • Anonym

Jag hade haft min egna brunn i TS läge och endast fortsatt att ge rörmokargrannen vatten utan "paperwork". Med ö.k om att han får vatten till självkostnadspris så länge han bor i huset. Gett rörmokarn i uppgift att se till så resten av grannarna styr upp en egen brunn. Han får alltså berätta dom dåliga nyheterna på valfritt sätt utan att någon skugga ska falla på TS. Han får helt enkelt styra upp situationen. Han får väl kalla till nåt byråd. Det finns alltid några tokskallar i en sån liten håla, så det kan ju vara bra att alla hushåll får komma till tals om dom har några förslag på lösning. Det får ju inte råda några tvivel bland grannarna att det är rörpularn som gjort bort sig.

• ica
    Anonym skrev 2013-03-15 07:15:46 följande:
    Jag hade haft min egna brunn i TS läge och endast fortsatt att ge rörmokargrannen vatten utan "paperwork". Med ö.k om att han får vatten till självkostnadspris så länge han bor i huset. Gett rörmokarn i uppgift att se till så resten av grannarna styr upp en egen brunn. Han får alltså berätta dom dåliga nyheterna på valfritt sätt utan att någon skugga ska falla på TS. Han får helt enkelt styra upp situationen. Han får väl kalla till nåt byråd. Det finns alltid några tokskallar i en sån liten håla, så det kan ju vara bra att alla hushåll får komma till tals om dom har några förslag på lösning. Det får ju inte råda några tvivel bland grannarna att det är rörpularn som gjort bort sig.
  • annla

Det är inte säkert att grannarna betalar sin del av el och underhållskostnader trots att det står så på det skrivna servitutet. Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli så.. Hade jag vetat att grannen=hon inte tänkt betala trots ett flertal muntliga tillsägelser hade jag ALDRIG skrivet ett servitut. Jag har bara skyldigheter mot henne och kan tydligen inte häva servitutet trots att hon inte betalat på 11 år.

• ploffsan

Ärligt talat. Hur klarade alla sig innan de kopplade in sig på er brunn? Var fick de vatten ifrån då?

• Grappa
    annla skrev 2014-04-26 16:06:08 följande:
    Det är inte säkert att grannarna betalar sin del av el och underhållskostnader trots att det står så på det skrivna servitutet. Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli så.. Hade jag vetat att grannen=hon inte tänkt betala trots ett flertal muntliga tillsägelser hade jag ALDRIG skrivet ett servitut. Jag har bara skyldigheter mot henne och kan tydligen inte häva servitutet trots att hon inte betalat på 11 år.
    Du måste ju kunna skicka fakturan till fogden om ni har ett avtal om ersättning som grannen inte betalar?
Svar på tråden Hjälp! Grannen har kopplat på alla byns hus på vår brunn!