• My Guiding Light

Hur lång tid efter du ätit något olämpligt har din bebis reagerat?

Helammar min lilla 3månaders helt och har hittills inte haft några större problem med hennes mage. Hon har haft enstaka magknip. Men nu idag har hon varit väldigt ledsen och bara varit nöjd när man burit runt henne.

Funderar på om jag kan ha ätit något som gjort det jobbigt för henne då hon smårapar och fiser då och då.

Men hur lång tid tar det för det jag äter att komma ut i bröstmjölken? Kan det var något från igår eller några timmar innan det drog igång eller precis när det började?

• Svar på tråden Hur lång tid efter du ätit något olämpligt har din bebis reagerat?
  • My Guiding Light

Ingen som vet?

Alla vanliga "bovar" såsom kaffe, kolsyra, choklad och lök har nämligen inte varit några problem så därför känns det svårt att gissa vad det kan vara

• skogsvitter

Jag är rätt övertygad om att det inte alls handlar om något du ätit, i synnerhet om du inte ätit något utöver det vanliga, utan att det istället handlar om utvecklingsfasen som är i exakt den här åldern.

Angående hur lång tid så kan det var allt ifrån 5 minuter till 2 dygn typ... omöjligt att säga.

• My Guiding Light

Tack för svar :)

Tror däremot inte det handlar om någon utvecklingsfas då hon visat tydliga tecken på just magont. Spänner benen, panikskrik, bubblig mage/rapar/fiser, ostbågeböjen, kallsvettig mm.

Läst runt lite och just nu är den mest troliga boven ärtsoppa som jag åt sent igår kväll.

• Alvi

En kvart har jag hört men min tjej som var mjölkproteinallergsk började det märkas på efter ca 12 timmar och nådde kulmen på dag 3.

• ELLEoClara

De jag åt under dagen, blev magont till kvällen / natten, så ca  4-12 timmar.

Reagerade på jordgubbar.

• My Guiding Light

Tack för svar.
    Var ett par riktigt jobbiga timmar igår, men efter en lång tupplur var min glada goa bebis tillbaka och idag har det inte varit några problem alls.

Efter lite googlande så är jag rätt säker på att det var ärtsoppan, så för min del tog det ca 15 timmar (tills hon reagerade, så till att det gick över var det ju kortare tid). Bra att veta om det skulle hända igen.

• skogsvitter
    My Guiding Light skrev 2013-01-19 20:13:21 följande:
    Tack för svar.
    Var ett par riktigt jobbiga timmar igår, men efter en lång tupplur var min glada goa bebis tillbaka och idag har det inte varit några problem alls.

Efter lite googlande så är jag rätt säker på att det var ärtsoppan, så för min del tog det ca 15 timmar (tills hon reagerade, så till att det gick över var det ju kortare tid). Bra att veta om det skulle hända igen.
    Fast grejen är ju att det kan vara olika varje gång, och beroende på livsmedel tar det också olika lång tid för olika livsmedel att nå bröstmjölken. Olika saker förbränns ju olika snabbt. Därför går det inte att säga ett fast tidsmått för hur lång tid det tar.

Men skönt att det ändå "bara" vart ärtsoppan!
Svar på tråden Hur lång tid efter du ätit något olämpligt har din bebis reagerat?