• MrsNS

17 Dagars dieten av Mike Moreno

Hej allihopa!

Idag sätter jag igång med en diet som blivit otroligt stor i USA och som nu börjar även komma hit till Sverige. Den heter 17 dagars dieten och går ut på att man inte ska plocka bort en massa livsviktiga ämnen/mat som kroppen faktiskt behöver utan man ska lära sig att hålla kolla på sina kalorier, äta rätt och äta hälsosamt.

Metoden är uppdelad i 4 faser, och alla faser gör du i 17 dagar. Anledningen till varför han har valt just 17 dagar är för att omkring denna perioden börjar först och främst den som äter efter metoden tröttna och tycker det börjar bli tråkigt, Dr Mike säger att detta är anledningen till varför så många faktiskt misslyckas med sina dieter/bantningar.

Efter ett tag ser de inte sig själva fullfölja metoden under en längre period och ger upp. Men den håller även på i 17 dagar för att ungefär så lång tid tar det för för kroppen och ämnesomsättningen att känna igen och lära sig det nya sättet att äta. Därför brukas ofta viktminskningen minska här också. Därför lägger Dr Mike till fler saker att äta i den nya 17 veckors perioden vilket gör att kroppen igen får en kickstart och börjar arbeta, lika så i fas 3. Och fas 4 är den fasen man sedan ligger på i resten av livet där man mer eller mindre äter enligt tallriksmodellen.

Denna metod ger en snabb viktminskning vilket Dr Moreno, säger är viktigt för att bibehålla "suget" att äta sunt.

Mer information finns att läsa här:

www.bonnierforlagen.se/Katalog/BonnierFakta/Bonnier-Fakta-vinter-2012-2013/17-dagarsdieten/

Och här kommer en länk där man får höra Dr moreno beskriva 17 dagars dieten:

Boken finns att köpa på bokus,se

Jag bloggar även och kommer att uppdatera min blogg varje dag under tiden jag äter efter 17 dagars dieten.

Mitt mål är att lära mig äta rätt och gå ner mina sista kg.

Läs på min blogg här: traningskampen.wordpress.com/

Är ni fler här inne som är nyfikna, har börjat eller ska börja så hör av er så kan vi dela tankar, ideér, erfarenheter, recept med mera.
  • Svar på tråden 17 Dagars dieten av Mike Moreno
  • Tellus12

Låter bra med kaffet, ska hämta boken i morgon och planerar köra gång efter nästa helg. Ska kolla din blogg:)

• beijer

Vart kan man beställa boken? Får man lära sig hur man gör efter dessa 17 dagar? Är d dyr mat? Svårt att laga? Kan barn äta samma?
    Hur mycket har du gått ner?

• MrsNS
    beijer skrev 2013-01-30 00:03:05 följande:
    Vart kan man beställa boken? Får man lära sig hur man gör efter dessa 17 dagar? Är d dyr mat? Svårt att laga? Kan barn äta samma?
    Hur mycket har du gått ner?
    Boken kan beställas på aldlibris eller bokus. Den finns även att köpa i vissa butiker. Det fina med boken är att du får matlistor över alla de 17 dagar i de olika faserna så du behöver inte tänka mycket alls på vilken mat du ska laga, vilket för mig är ett måste. :)

Boken är otroligt bra uppstrukturerad där Författaren/Dr Mike berättar om vad som händer i vår kropp, hur vi fungerar, vad man ska göra, tänka på, hur man ska använda sig av verktygen med mera. Boken är otroligt intressant och den ger all hjälp man behöver :)

Maten är inte speciellt dyr, jag har lagt ner ungefär 700 kr på mina 17 första dagar och då handlade jag inte på den billigaste affären. Det som du behöver mest av är grönsaker, färska och frysta, kyckling och fisk, jag bytte ut kalkonen mot kyckling då USA har kalkon på ett annat sätt än vad vi har och det blir dyrare och är svårare att få tag på i Sverige.

Jag tycker absolut barnen kan äta det samma då det är mycket proteiner lagom med fett, och mycket grönsaker man äter. Däremot skulle jag nog lägga till lite kolhydrater på barnen vill säga pasta och potatis. Detta är något jag skulle göra och jag är absolut ingen person som tror mig veta allt om mat och hälsa, men jag tror inte det är bra för barn att utesluta för mycket kost.

Jag är idag på dag 13 på första fasen (du lär dig mer om det i boken) och har nu gått ner 3,5 kg.

Det viktigaste är dock hur jag mår och efter jag började äta efter 17 dagars har jag otroligt mycket mer energi, mår fantastiskt bra, sover otroligt skönt på nätterna. Jag lär mig att äta rätt för min kropp, vad jag mår bäst utav och det positiva med det hela är att detta är en kostplan som jag definitivt kommer kunna följa i framtiden. När man är färdig med de olika faserna äter man enligt tallriksmodellen.

Jag rekommenderar dig att köpa/hyra boken och läsa den jag ångrar inte för en stund att jag började då jag aldrig mått så här bra innan.

Vill du ha inspiration och har du mer frågor är det bara att fråga så försöker jag hjälpa så gott jag kan, eller så kolla in bloggen :)

Traningskampen.wordpress.com

Skriv gärna och uppdatera om du påbörjar dieten. Kul att följa varandra :)
  • beijer

Åh d låter väldigt intressant. Ska nog kolla upp denna boken. Kanske börja med den då 1 feb eller mars då vi redan har handlat för hela månaden. Funkar den även för män? Absolut ska jag uppdatera om jag på börjar den. Håller mig kvar i denna tråden :)

• MrsNS
    beijer skrev 2013-01-30 15:10:11 följande:
    Åh d låter väldigt intressant. Ska nog kolla upp denna boken. Kanske börja med den då 1 feb eller mars då vi redan har handlat för hela månaden. Funkar den även för män? Absolut ska jag uppdatera om jag på börjar den. Håller mig kvar i denna tråden :)
    Absolut, den fungerar både för män och kvinnor! Läs boken så förstår du vad jag menar! Det är ingen mirakelkur utan ett sätt att lära sig att leva på och äta sunt!!!

Håll dig gärna kvar, och som sagt kolla bloggen! Vill mer än gärna vara med och pusha er!!!!
  • beijer

Ska försöka beställa hem boken faktiskt och läsa den. O är d något för mig så börjar jag och min sambo med den. Men måste du typ väga maten o mäta exakt ?

Blev lite kort svar inna för jag satt i bilen och barne. Höll på.

Ska kolla din blogg :) väldigt spännande detta är.

• MrsNS
    beijer skrev 2013-01-30 23:53:48 följande:
    Ska försöka beställa hem boken faktiskt och läsa den. O är d något för mig så börjar jag och min sambo med den. Men måste du typ väga maten o mäta exakt ?

Blev lite kort svar inna för jag satt i bilen och barne. Höll på.

Ska kolla din blogg :) väldigt spännande detta är.
    Nej du behöver inte väga och mäta maten :) Du kommer få äta dig mätt, det lovar jag dig :) du fyller ut maten med mycket grönsaker. Jag går aldrig hungrig från en måltid och eftersom du äter 3 fasta och 2 mellanmål hinner du knappt bli hungrig mellan gångerna :)

Tycker absolut du ska läsa boken, bestämmer ni er för att det inte är något för er kan jag lova er att ni åtminstonde kommer tänka på ett annat sätt :)

Jag kan bara svara för mig själv och min mamma, vi båda avslutar idag dag 13 och vi båda mår helt otroligt bra, dieten passar mig för att den lär än att äta rätt mat och på rätt sätt enligt mig.

• beijer

Jag har inte hunnit beställa boken än. Men ska göra d. Värt att testa i allafall ;)

Här haft så mycket med familjen och min reumatism just nu. Haft väldigt mycket värk. Men ska försöka beställa den snart :)

• beijer

Vad kul att se att d funkar :) har du tränat något ?

Jag har inte beställt boken än:(

• Ingaeiisabet

Bokus känner inte till boken.

Svar på tråden 17 Dagars dieten av Mike Moreno