• FrökenW

Sömntrassel kvällstid för 8-mån

Jag vet att det är separationsfas.. Men måste ha handfasta råd och tips från andra med samma erfarenhet.

Min 8-mån kille...

Somnar så lätt i sin säng runt 20.00-20.30
    Sen, efter den klassiska halvtimmen, i skarven, vaknar han och vill inte sova mer. Han är skittrött men skriker o skriker tills han får komma upp. Komma ut till oss i tv-rummet eller så får någon av oss ta det "roliga" passet, ta upp han i vår säng. Sen ligga o vakta så han inte vaknar o börja krypa i sängen, tills den andre kommit in för o sova. Då fungerar vi ju som murar. 

Men ibland funkar omnattningen, MEN han vaknar ALLTID flera gånger fram till 22-23...Det kan handla om 4-5 ggr! (Ca en gång var 20-30 min) O oftast har han nappen i, och allt verkar vara i sin ordning.  

Hans dagar:
    ca 8:30 uppstig
    Sova 11 (ibland 1,5 h eller 30 min, lite olika)
    Sova 14-16 eller 15:30-16 (beror på, har han kort vila på fm, blir det långt här och vice versa)
    Men efter 16 får han inte sova. Alltså 4 h vakentid! Han pallar annars bara ca 2-2,5.

Välling ca 30 min innan Godnatt.

Var är felet? Varför vaknar han och är såååå orolig på senkvällen?
    Tips! Och vi vill ju ha han i spjälsängen. Han är en fena på att krypa.

Samt viktigt!!!
    Han har alltid betett sig såhär, orolig på senkvällen. Innan har vi samsovit, men det går inte längre. Han är alldeles för duktig på att krypa och vi kan  inte gå o lägga oss 20.

SNälla, tips! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-18 22:08
    ska tillägga.
    När han lagt sig kl 20..
    Då får vi ju ändå hålla på konstant med nattningar fram till 22-23. Det måste sjungas o buffas lätt i rumpen, smeka kind. Så det tar en stund o söva han varje gång.

• Svar på tråden Sömntrassel kvällstid för 8-mån
  • pmb

Min son är också 8 månader och svår i perioder på kvällarna. Ofta när det kommer en tand så blir det extra jobbigt. Och så nu då, utvecklingsfasen. Ett tag somnade han 7 på kvällarna, men nu blir det oftast 21-21:30. Ibland sover han då för natten, ibland blir det ett evigt springande som slutar med att jag ligger därinne typ hela kvällen...

Vad händer om han får komma upp där då han vaknar? Och blir han helt omöjlig om han sover tre gånger på en dag, typ att han inte får sova efter 17 ist för 16? Tänkte om han sover en gång till och somnar för natten kanske en timme senare så kanske det blir nån skillnad?

Det är en jobbig period nu känns det som. Vi har tur, vår son kryper inte. Så vi kan samsova utan problem, och han sover ensam i våran säng nu på kvällen. Men ändå jobbigt, när det känns som man praktiskt taget får lägga sig med honom på kvällen, hinner inte umgås med sambon liksom. Man kanske bara får trösta sig med att det går över ;)

• FrökenW
    pmb skrev 2013-01-18 22:16:30 följande:
    Min son är också 8 månader och svår i perioder på kvällarna. Ofta när det kommer en tand så blir det extra jobbigt. Och så nu då, utvecklingsfasen. Ett tag somnade han 7 på kvällarna, men nu blir det oftast 21-21:30. Ibland sover han då för natten, ibland blir det ett evigt springande som slutar med att jag ligger därinne typ hela kvällen...

Vad händer om han får komma upp där då han vaknar? Och blir han helt omöjlig om han sover tre gånger på en dag, typ att han inte får sova efter 17 ist för 16? Tänkte om han sover en gång till och somnar för natten kanske en timme senare så kanske det blir nån skillnad?

Det är en jobbig period nu känns det som. Vi har tur, vår son kryper inte. Så vi kan samsova utan problem, och han sover ensam i våran säng nu på kvällen. Men ändå jobbigt, när det känns som man praktiskt taget får lägga sig med honom på kvällen, hinner inte umgås med sambon liksom. Man kanske bara får trösta sig med att det går över ;)
    Skönt att det ibland är ett evigt spring för andra med, inte så jag önskar er det..Men skönt att vi inte är ensamma!

Ja, jag tycker det är lika om han sovit till 17, testat 16 nu bara för o se om det ändras, men icke.
    Hungrig kan han inte va.. Utan han kikar efter oss, har börjat ställa sig upp sin säng o kolla läget.
    sött ja - men inte vid den tiden! 
  • Bling1975

Vi har också haft oroliga kvällar från ca 7-8 månader och framåt. När vi väl går och lägger oss har det oftast lugnat ner sig. Man sover ju i cykler av lätt och djup sömn och jag tror helt enkelt att de i lätta sömnen känner av att vi inte är där och vaknar till för att leta efter oss.

Om man inte vill gå och lägga sig tidigt tror jag att det bara är att springa och natta om som gäller. För oss går det oftast fort om man är snabb som en vessla så hon inte hinner vakna ordentligt.

Vi har bättre och sämre kvällar, ibland sover hon som en stock. Jag har försökt hitta mönster från hur dagen har varit men har inte lyckats. Tror att det är saker vi inte märker som påverkar. jag tycker att det är en väldigt intensiv utvecklingsfas där de lär sig så otroligt mycket nya saker varje dag, det bearbetas säkert när de ska sova.

Svar på tråden Sömntrassel kvällstid för 8-mån