• Anonym (Fundersam)

Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....

Såg en tråd här om fertilitetsproblem och det fick mig att fundera.. Jag hade oskyddat sex med min fd pojkvän i 7 års tid (dock ej varje månad men ändå).. Blev aldrig gravid. Vi försökte visserligen inte heller men det borde ju ha blivit något i alla fall liksom i och med att han kom i mig nästan varje gång vi hade sex. I alla fall, vi gjorde slut och jag träffade en ny kille och vi skyddade oss tills det var dags för bebisverkstad - lyckades på första försöket. Jag har också blivit gravid innan mitt ex 2 ggr trots p-piller samt avbrutet samlag men var då tonåring och gjorde abort.

Min fråga är nu: Borde jag berätta för mitt ex att han kan ha problem med simmarna? Vi har ingen kontakt idag (dock ej ovänner eller något sådant) och han vet ej om att jag väntar barn.

Min spontana tanke är att jag inte har med saken att göra men han är en bra kille, jag vet att han vill ha barn i framtiden och jag är orolig för att han ska vänta för länge med bebisverkstaden (tex. tills hans nuvarande tjej är typ 31-36 år) och upptäcka problemet försent och aldrig få chansen att bli pappa..

Så vad tycker ni att jag ska göra? Obestämd  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 02:03
    Tack alla som svarat!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 02:04
    Jag vet ju nu inte om de har planer på bebisverkstad ens men jag gjorde i alla fall så att jag skickade ett mail nu och skrev att jag bara ville säga hej och att jag hoppas att han mår bra, berättade att mitt syskon har fått barn (samt bifogade bild) och skrev lite allmänt och ytligt bara. Jag sa inget om att vi väntar barn eller mina misstankar om hans simmare, om han svarar så kanske jag säger att jag är gravid och inte mer än så.. Han är ganska smart så han kan ju klura ut det på egen hand i såna fall.. Jag tror det blir bra och smidigt!

• Svar på tråden Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....
  • Anonym

Men blev ni aldrig brydd över att ni inte blev gravid under er tid tillsammans? Även om det inte var oskyddat varje månad så var det ju ändå sju år.. jag kan tycka att det är något man funderar över lite iaf?

Jag vet inte om du ska säga det. Jag förstår också hur du menar. Jag tror du får gå på magkänslan, om du tror att han är en person som kan ta det ok eller inte. 
    Sen vet jag inte hur vanligt det här är, men man har ju hört om folk som försökt bli gravida länge, inget är fel på dom men gravida blir dom inte. Dom gör slut och blir helt plötsligt gravid med ny partner.  

• Run to the hills

Ja fast risken är att han inte fattar alls och bara undrar varför du plötsligt hör av dig och skryter med att du är gravid :) Äsch du känner honom, bedöm vad som blir bäst!
    Och grattis till graviditeten!

• Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2013-01-18 23:36:38 följande:
    Men blev ni aldrig brydd över att ni inte blev gravid under er tid tillsammans? Även om det inte var oskyddat varje månad så var det ju ändå sju år.. jag kan tycka att det är något man funderar över lite iaf?

Jag vet inte om du ska säga det. Jag förstår också hur du menar. Jag tror du får gå på magkänslan, om du tror att han är en person som kan ta det ok eller inte. 
    Sen vet jag inte hur vanligt det här är, men man har ju hört om folk som försökt bli gravida länge, inget är fel på dom men gravida blir dom inte. Dom gör slut och blir helt plötsligt gravid med ny partner.  

Mja alltså.. Vi ville inte ha barn med varann så innerst inne blev vi nog glada båda två för att jag aldrig blev gravid, jag funderade såklart om det var något fel men sa aldrig ngt till honom om saken.. Kanske han funderade också? Jag sa till min nya att det kunde ta tid att bli gravid till och med men det gick ju som sagt på en gång.. vilket var tur för bara att vänta två veckor och se om mensen skulle komma eller inte var som tortyr!

Han är en väldigt lugn och sansad person så jag tror att han skulle ta det helt okej om jag tog upp det eller hintade om saken men jag vill ju ändå vara smidig om jag ens tar upp saken alls då det inte riktigt är något jag ska bry mig i egentligen..
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-01-18 23:49:11 följande:

Mja alltså.. Vi ville inte ha barn med varann så innerst inne blev vi nog glada båda två för att jag aldrig blev gravid, jag funderade såklart om det var något fel men sa aldrig ngt till honom om saken.. Kanske han funderade också? Jag sa till min nya att det kunde ta tid att bli gravid till och med men det gick ju som sagt på en gång.. vilket var tur för bara att vänta två veckor och se om mensen skulle komma eller inte var som tortyr!

Han är en väldigt lugn och sansad person så jag tror att han skulle ta det helt okej om jag tog upp det eller hintade om saken men jag vill ju ändå vara smidig om jag ens tar upp saken alls då det inte riktigt är något jag ska bry mig i egentligen..
    Jag förstår. Som sagt så får du nog gå på magkänslan, men risken är att han börjar oroa sig (kanske i onödan), och jag vet inte hur det fungerar, men jag gissar att han och en ny partner måste försöka i ett år iaf innan dom får hjälp? 
  • Anonym (Fundersam)
    Run to the hills skrev 2013-01-18 23:36:49 följande:
    Ja fast risken är att han inte fattar alls och bara undrar varför du plötsligt hör av dig och skryter med att du är gravid :) Äsch du känner honom, bedöm vad som blir bäst!
    Och grattis till graviditeten!

Tack!! och ja du har ju en poäng alltså, jag vill ju inte att det ska se ut som skryt eller något, lite därför jag tvekar! Det kan ju vara lite känsligt också pga att jag blev tillsammans med min nya lite för snabbt efter så det var lite så att exet misstänkte att vi fifflat innan men det gjorde vi inte.. Men det var jobbigt för exet i alla fall, jag kände mig himla elak som gick vidare så snabbt..
  • Anonym

Men han spritade ju alltså inte i dig, svårt då att få dig gravid! Dessutom följde ni inte ens din ÄL.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 00:01:08 följande:
    Men han spritade ju alltså inte i dig, svårt då att få dig gravid! Dessutom följde ni inte ens din ÄL.

* sprutade
  • Alby

Min kompis och hennes ex försökte att bli gravida under fyra års aktivt försökande. De gjorde sen slut och hittade nya partners, min kompis blev gravid på första försöket och hur länge hennes ex försökte vet jag inte men han och hans tjej hade varit ihop typ ett halvår och sen blev hon med gravid.
    Jag tror att du vill ditt ex väl men det är nog en stor chans att han tar illa upp. Förslaget att ni börjar mejla varandra och sen när han frågar om ditt liv och du svarar med att du är gravid. Det tycker jag låter bra. Lycka till med bebisen :)

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-19 00:01:08 följande:
    såhär skriver ts "men det borde ju ha blivit något i alla fall liksom i och med att han kom i mig nästan varje gång vi hade sex."
  • Anonym (säg inget)
    Anonym skrev 2013-01-18 23:53:51 följande:
    Jag förstår. Som sagt så får du nog gå på magkänslan, men risken är att han börjar oroa sig (kanske i onödan), och jag vet inte hur det fungerar, men jag gissar att han och en ny partner måste försöka i ett år iaf innan dom får hjälp? 
    Det är vad jag tror med, när det väl kommer till kritan kommer de som utför utredningen ändå inte kunna ta hänsyn till hur vida han och hans ex inte blivit gravida tidigare trots försök. 

När man påbörjar en utredning så räknas bara det nya paret in, den ena parten kan vara förälder till hur många barn som helst, men om det nya paret tillsammans inte lyckas inom ett år så är det det som räknas.

Jag själv fick lite av en chock när vi satt hos läkaren på första mötet tillsammans och min sambo berättar att han och hans ex faktiskt hade haft oskyddat sex under en lång period utan att de blivit gravida. Hon hade slutat med p-piller för att hon inte längre ville få i sig hormonerna "och de hade ju egentligen inte försökt, bara kört oskyddat" som han uttryckte det....Han hade dock inte reflekterat så mycket över att de inte blivit gravida just då, men nu så här i efterhand har han ju fattat varför. Att vi fick ta hjälp av IVF berodde på hans dåliga spermier....

Hade ni haft regelbunden kontakt på något sätt idag hade jag kanske tyckt att det vore rätt av dig att säga något, men att bara kontakta honom för det här tycker jag inte att du ska göra, det hjälper nämligen ingen.
    Om han verkligen är angelägen om att bli förälder borde han kunna lägga ihop 1+1 själv, oskyddat sex i 7 år utan graviditet borde få honom att reagera, i alla fall när de väl börjar försöka. Men som sagt, alla ses ändå som ett nytt par och utredningen utgår bara från dem två.

Så från en som typ vart där, om du som ex kontaktat min sambo och berättat att du var gravid medan vi försökte, om det så hade vart efter en månads försök eller 10, så hade knäckt mig totalt och inte hjälpt oss ett dyft. Vi hade i vilket fall som helst betraktats som ett "nytt" par i alla utredningar och fått vänta lika länge. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (säg inget) skrev 2013-01-19 00:29:31 följande:
    Det är vad jag tror med, när det väl kommer till kritan kommer de som utför utredningen ändå inte kunna ta hänsyn till hur vida han och hans ex inte blivit gravida tidigare trots försök. 

När man påbörjar en utredning så räknas bara det nya paret in, den ena parten kan vara förälder till hur många barn som helst, men om det nya paret tillsammans inte lyckas inom ett år så är det det som räknas.

Jag själv fick lite av en chock när vi satt hos läkaren på första mötet tillsammans och min sambo berättar att han och hans ex faktiskt hade haft oskyddat sex under en lång period utan att de blivit gravida. Hon hade slutat med p-piller för att hon inte längre ville få i sig hormonerna "och de hade ju egentligen inte försökt, bara kört oskyddat" som han uttryckte det....Han hade dock inte reflekterat så mycket över att de inte blivit gravida just då, men nu så här i efterhand har han ju fattat varför. Att vi fick ta hjälp av IVF berodde på hans dåliga spermier....

Hade ni haft regelbunden kontakt på något sätt idag hade jag kanske tyckt att det vore rätt av dig att säga något, men att bara kontakta honom för det här tycker jag inte att du ska göra, det hjälper nämligen ingen.
    Om han verkligen är angelägen om att bli förälder borde han kunna lägga ihop 1+1 själv, oskyddat sex i 7 år utan graviditet borde få honom att reagera, i alla fall när de väl börjar försöka. Men som sagt, alla ses ändå som ett nytt par och utredningen utgår bara från dem två.

Så från en som typ vart där, om du som ex kontaktat min sambo och berättat att du var gravid medan vi försökte, om det så hade vart efter en månads försök eller 10, så hade knäckt mig totalt och inte hjälpt oss ett dyft. Vi hade i vilket fall som helst betraktats som ett "nytt" par i alla utredningar och fått vänta lika länge. 

Tack för ditt svar!

Jag vet ju nu inte om de har planer på bebisverkstad ens men jag gjorde i alla fall så att jag skickade ett mail nu och skrev att jag bara ville säga hej och att jag hoppas att han mår bra, berättade att mitt syskon har fått barn (samt bifogade bild) och skrev lite allmänt och ytligt bara. Jag sa inget om att vi väntar barn eller mina misstankar om hans simmare, om han svarar så kanske jag säger att jag är gravid och inte mer än så.. Han är ganska smart så han kan ju klura ut det på egen hand i såna fall.. Jag tror det blir bra och smidigt!
  • jackyyouknow

har alltid oskyddat sex, har aldrig blivit gravid.

• Anonym (Fundersam)
    jackyyouknow skrev 2013-01-19 03:00:44 följande:
    har alltid oskyddat sex, har aldrig blivit gravid.

Ojsan.. är du orolig för att det kan vara problem kanske?
  • Lilia

Han kan väl komma fram till samma sak som dig. Rimligtvis borde han ha tänkt på det redan.

• ModestyB

Jag har ett ex som innan mig var ihop med en tjej i 7 år. Dom skyddade sig aldrig, hon blev aldrig gravid. jag hade p-stav som just skulle bytas (men den var inte utgången) ut och jag blev gravid. Killen var tyvärr ett riktigt stolpskott på alla sätt och vis (och vi hade en kort relation), så jag fann tragiskt nog ingen annan utväg än abort.

Vissa människor verkar inte vara kompatibla, medan andra är det. Ditt x behöver inte alls ha problem med fertiliteten

Svar på tråden Jag tror att mitt ex har problem med simmarna men....