• solhatten

hur får jag honom blöjfri??

Har en son på 3 år som verkligen behöver sluta med blöjor.Hans syskon slutade tidigt men han har verkligen inte varit redo för det.Nu har han varit utan blöja i två dagar,i går gick det bra endast en olycka,i dag har det varit fem kiss kalsonger och en bajs byxa detta är inget som berör honom speciellt mycket.Jag har börjat med ätt ge klistermärken när han går på pottan och det tycker han är kul.men hur går vi vidare?? Nu har dessutom tvätt maskinen strejkat och det gör inte det hela roligare,dessutom kissade han överallt,bland Sina leksaker soffan mm..Hjälp snälla??

• Svar på tråden hur får jag honom blöjfri??
  • Spann69

Hej! Vår son var också sen så vi fick tipset att "tvinga" honom på toaletten på bestämda tider. T ex det första vi gjorde på morgonen, innan man gick ut, isamband med måltider och innan nattning. Det tog bara några dagar och efter någon vecka var han torr på natten också!
     Lycka till!  

• solhatten

Har också försökt ätt göra så men han kan kissa lite på toaletten och 5 minuter senare kissa ner hela soffan.

• marielindquist

Har samma problem, min son är 3.5 år och det är verkligen på tiden att han blir blöjfri. Han var jätteduktig förut att gå på toaletten men nu är han helt ointresserad. Om han går utan blöja så bajsar han ner sig ändå, och han tycker inte att det är obehagligt alls. Han kissar också överallt, i soffan och på mattan...

• La Lola
    EmmaHenke skrev 2013-01-19 15:03:17 följande:
    Men varför stressa barn som inte verkar redo att sluta med blöja??
    Precis.

Här har vi väntat in Hedda (fyller 4 i mars) och nu är hon redo o det går kanonbra!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • EmmaHenke

Min största är också 4 och har inget intresse i att sluta med blöja... Det kommer när det kommer.

• Lappen

min pojke var 4½ när han slutade och jag sa åt alla som tjatade att han fick ta sin tid att sluta med blöja..

• niagara

En erfarenhet jag har är att inte ha kalsonger på utan enbart byxor.... Gjorde stor skillnad i antalet olyckor ,

• solhatten

Tack för svartack för svaret vi hade också tänkt göra så då jag inte heller trodde han var redo.men på 3 års kontrollen så fick vi jätte mycket skott för det och kallade oss låta,trots ätt det inte berodde på lathet

• La Lola
    solhatten skrev 2013-01-19 16:14:59 följande:
    Tack för svartack för svaret vi hade också tänkt göra så då jag inte heller trodde han var redo.men på 3 års kontrollen så fick vi jätte mycket skott för det och kallade oss låta,trots ätt det inte berodde på lathet
    Sa BVC så? På allvar?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Spann69

Hej! Vad tråkigt att det inte fungerade! Men vilket BVC!! De skall väl stötta o ge råd..? Och inte gå till angrepp. Men låt förskolan börja lite lätt. det kan vara lättare där när kompisarna också går på toaletten? Har tyvärr inga bra råd, men hoppas du får något bra tips snart!

Svar på tråden hur får jag honom blöjfri??