• Anonym (xl)

Familjehem med många barn.

Hur kan det vara möjligt att ett familjehem får  ha sex fosterbarn samtidigt som de har fem egna barn? Jag menar hur ska de kunna se till att alla barnen får det stöd och behov som behövs?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-28 12:16
    Kan säga att det gäller mina tre egna barn som bor på detta familjehem. Jag tycker inte att det är bra att de ska bo där för jag har fått höra att min 6 åring sitter och tröstar sin lillebror då han är ledsen och längtar hem. Familjemamman har sagt det själv, då tänker jag är det inte hennes plikt att trösta och inte min son?
    Jag håller på och överklagar så att de ska få komma hem igen och få ett normalt liv igen, med vänner och få gå på sin förskola igen, få träffa sina släktingar.
    Jag har en god chans att de får komma hem, för jag har förskolan, en barnskötare, vänner som ska vittna till min fördel.

• Svar på tråden Familjehem med många barn.
  • Anonym

hej min syster har 3st placeringar.

de jobbar bägge heltid och barnen går i skolan.
    de är alltså 5barn och 2 vuxna = 7personer.
    jag har inte frågat ,så vet ej vilken ersättning de har för vadera barnet.

men total inkomst på 50.000kr + (skulle jag tro kanske de har,men de syns då rakt inte!)
    ganska dålig mat,secondhandkläder.
    viseligen bor de strax utanför södertälje= dyrt.

men...ja jag vet inte....

• Anonym (jag)

Dessa summor är inte någonting man förhandlar om, de är kommunförbundens riktlinjer för minimiarvoden för familjehem. Men som jag skrev, så kan man ha högre löner om man arbetar åt något vårdföretag, då tar man emot barn med särskilda behov, och då har man ca. 500 kr/dygn. + omkostnad

Dessa ersättningssummor är inga hemligheter, det är bara att ringa kommunen och fråga

Jag tror bestämt att 4 placeringar och 3 egna barn är för mycket! De barn som placeras i familjehem har ALLTID massor av trauman och behöver individuell omsorg, inte i en flock hos en familj.

Och det är ju på de andra barnens bekostnad ni gör dyra semestrar, inte hade ni råd annars, om du var hemmafru och familjen skulle leva på mannens inkomst. 
    Och du vars syster har 3 fosterbarn och de går klädda i second hand - kläder:

De sparar nog pengarna, för för ca 3000kr i månaden för varje barn har man råd att köpa nytt.

Men som sagt, det finns alla sorters fifflare här i världen, och många vill sko sig på andra människor olycka!

Tänk på skurken i Tvelsjö... Fint, stort hus, hästar i hagen och 10 afrikaner i en gammal skola på madrasser med oplockade hönor i sopsäckar till mat! De tog han 3000kr i månaden av dom!!!!

(borde vara en annan tråd...)         

• Anonym (Skorpan)

Hej Dom siffrorna är inte hemliga men inte dom summor som du nämnde !! Omkostnader ink barnbidrag !! 0 - 12 år Grundkostnad 3 894 , Tilläggskostnad högsta skattefria " inkl. grundkostnad 5 563 kr , Arvode Ålder 0 - 12 år , Grundarvode 5 302 kr , Exempel på förhöjt arvode inklusive grundarvode 11 895 kr , Arvodet baseras på hur stora problem varje barn har. Men alla barn lider inte alltid av massvis av trauma och kommer dom som 11 veckors babysar (säger inte att dom inte lider av trauma då dom är bara 11 veckor men dom barn vi har plaserade har inte varit utsatts för yttre trauma!! ) så blir dom en del i familjen eller "flocken" som du skrev och mår jätte bra av det !! En tillhörighet där alla älskar en för den man är !! Sen måste man inte ta imot arvodet !!! Vilket vi valt att inte göra !!! Vi köper alltid nya kläder till våra barn ALLA inga undantag. Möjligt att pojkarna ärver vita fin skjortor men inte mer !! Som många verkar tro! Så gör vi det inte för pengarna utan vi har omkostnader för barnen och jo vi har varit ex antal månader i Thailand och 2 gånger innan på Disneyland och jag har alltid varit hemma fru !!

• Anonym (fostermorsan)

Visst får man pengar när man har foster barn men dessa fantasisummor som 11000 per barn stämmer inte. Grundersättningen är ca 5500+ ca 3000 i omkostnadsersättning. Då måste man räkna med kläder, rum, bensinpengar, presenter,julklappar... dvs allt som barnet kostar. Det räcker sällan. Man kan få upp till ca 11500 i arvode om man har svåra ungdomar med stora problem. tex drogproblem.
    Räknar man ur timpengen för ett familjehem så är den ca 4-5 kronor. Vem jobbar för detta om man inte har viljan att hjälpa ett barn? Det är ett dygnetrunt jobb. Frågorna kommer ofta på natten.
    Jag kan också tycka att man inte skall ha många barn i ett familjehem. Det är trasiga barn som man måste se och ge mycket. Både barnen och familjehemmet skall må bra. Det gynnar alla.

• Anonym (Skorpan)

Skall tillägga att Thailand och Disneyland som nämns ovan, var före placeringarna ( då anonym jag att man åkte på semester bara för att vi har familjehems barn och inte kunde göra sånna "dyra semestrar" annars )

• Anonym

suck* alltså här kommer det en människa som barra vill visa att det finns fhem som inte är dåliga och så får hon nästan bara en massa påhopp,, FY SKÄMS på er negativa människor som bara måste hitta en massa att gnälla över ,, skaffa er ett liv istället.

• MoonFlight

När min far var avlastningsstöd åt en tjej (tjejen runt 10 år) varannan helg fick han 5000 kr/mån för detta. Men det var slutet 90-talet så kan ju vara skillnad mot nu.

• Anonym (jag)

Jag har arbetat som familjehem i 20 år, både direkt mot kommuner, och för vårdföretag. Jag har levt gott på detta jobb!!jag har fått vara hemma, vilket jag tycker om, jag har kunnat unna mig, min familj och mina egna barn massor av saker jag inte kunde gjort om jag jobbade som undersköterska på ett äldreboende!!
     Att leva gott är ju förståss en sanning med modifikation; för oss är det inte den värsta lyxen, men ändå mera än vi skulle haft utan att jobba med familjehem.

Vi har inga sparade pengar i  Monaco eller massor av dyr konst i bankfack! Men vi har massor av barn, som fått en fristad hos oss, och fått känna sig som vem som helst vad det beträffar kläder och aktiviteter, omsorg och empati!

Vi har även massor av sorgliga öden  som vi inte kunde undvika.

Vi har hört otaliga gånger hur värdelösa vi är.

Men vi har fått följa några som fått ett bra liv mot alla odds.

Det har varit vårt liv, på gott och ont, och nu har vi beslutat att  familjehemstiden är förbi!!           

• Cocostopp

Till anonym (jag): vilket skitsnack. Vilken värld lever du i???? De summor du pratar om, är i mångt och mycket fantasisummor!!
    Som familjehem är det inga pengar att tala om. Jag fick, efter skatt, inklusive omkostnad, 6000:-. Då betalar man också alltid maxtaxa på förskolan

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2013-01-28 23:06:16 följande:
    Jag har arbetat som familjehem i 20 år, både direkt mot kommuner, och för vårdföretag. Jag har levt gott på detta jobb!!jag har fått vara hemma, vilket jag tycker om, jag har kunnat unna mig, min familj och mina egna barn massor av saker jag inte kunde gjort om jag jobbade som undersköterska på ett äldreboende!!
     Att leva gott är ju förståss en sanning med modifikation; för oss är det inte den värsta lyxen, men ändå mera än vi skulle haft utan att jobba med familjehem.

Vi har inga sparade pengar i  Monaco eller massor av dyr konst i bankfack! Men vi har massor av barn, som fått en fristad hos oss, och fått känna sig som vem som helst vad det beträffar kläder och aktiviteter, omsorg och empati!

Vi har även massor av sorgliga öden  som vi inte kunde undvika.

Vi har hört otaliga gånger hur värdelösa vi är.

Men vi har fått följa några som fått ett bra liv mot alla odds.

Det har varit vårt liv, på gott och ont, och nu har vi beslutat att  familjehemstiden är förbi!!           
    Det är alltså ett sätt för dig att bekosta livet som hemmafru? 

• Anonym (jag)

Ja, så är det! Man väljer det liv man vill leva! Jag har valt att leva som hemmafru med massor med jobb att ta hand om allt som är omkring familjehemsbarn!! Det är väldigt många möten med sociatjänsten, med LSS,skolan(ofta problem) Och sedan är det viktigt med kontakten med de biologiska föräldrarna. Det kan bli resor på 200 km enkel resa till en pappa eller mamma eller en syster, för enligt socialtjänstlagen skall de familjehemsplacerade barnen ha rätt till en kontionelig kontakt med sina biologiska släktningar.

Som ni nu förstår så är det ett jobb som vad som helst att vara familjehemsmamma!
    Men vi missar faktiskt den dagliga kontakten med arbetskamrater,får utstå mycket misstänksamhet ,har inga pensionspåäng (det får man inte för "ARVODE"), så som sagt var; vi har valt detta sätt att leva,och det känns bra om ett enda barn minns mig som den som gjorde dens liv lite mera värt att leva!    

• Anonym

Allvarligt talat så länge barnen har det bra , blir omskötta, får psykiska ,fysiska och känslomässiga behoven tillfredställda så är väl ändå pengarna minst viktiga? Visst de hjälper till mycket men ändå.

Svar på tråden Familjehem med många barn.