• josefin02

7-månaders som har vakenpass på natten

Hej,

min 7-månaders son har börjat sova sämre och sämre. Senaste veckorna har han börjat med vakenpass på natten (vilket han inte har haft tidigare). I princip varje natt vaknar han någon gång mellan 03-05 och är PIGG. Han är då vaken i 1-2 timmar innan han kan somna om igen. Han sover 2 ggr per dag totalt ca 3 h. Jag blir tokig! Någon som har något bra tips? Är det viktigt att inte plocka upp honom?

• Svar på tråden 7-månaders som har vakenpass på natten
  • josefin02

Jag vet att man förmodligen inte borde ta upp honom men då ligger han och jollrar ett tag och sen börjar han skrika. Det vi har gjort är att ta upp honom till vardagsrummet och lagt honom i sin vagn då det händer. Men jag tänder inga lampor och pratar inte med honom. Då kan jag efter ett tag vagga honom till sömns i vagnen.

• josefin02

Kan dessutom tillägga att han somnar ca 21 på kvällen och vaknar någon gång mellan 06-08 på morgonen.

• Pussesnufs

Min dotter sov som en ängel fram till strax efter 7-månadersdagen. Sen började det med vakenpass för oss också.
    Det är väl någon utvecklingsfas som sätter igång det. Mycket att bearbeta under dagen! :) Hon började även äta igen på nätterna ett tag vilket hon inte gjort sen hon var 4-5 månader.

Nu blev hon 9 månader nyss och äntligen börjar det vända. (Ta i trä!)
    Men i 2 månader kämpade vi varje natt minst en gång med att få henne att somna om vilket kunde ta upp till 4 timmar. Vi gjorde som ni, la i vagnen eller bara satt bredvid henne i sängen utan att tända eller prata. Höll hennes hand.
    Vi satte i system att verkligen hålla på rutiner i den mån det går så oavsett om hon vaknar 06, eller 08 så lägger vi henne vid 10.30 på f.m. Hon har alltid sovit runt 1,5-2 timmar per dag oavsett hur lite hon sovit på natten. Men skulle hon somna på eftermiddagen som hon ibland gör efter ÖF eller så, så får hon bara sova max 40 minuter. Mattiderna håller vi på stenhårt och det verkar funka bättre!

Det vänder! Men visst fanken är det kämpigt att behöva vara vaken halva nätterna när spädbarnstiden "borde" vara över.

Vi ger även gröt någon timme innan läggdags och sen får hon välling att somna med. Det funkar jättebra.

Lycka till!

Scientia Est Potentia
Svar på tråden 7-månaders som har vakenpass på natten