• Anonym

Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?

Har bestämt mig för att undvika att hamna i situationer där mitt x har bollen/makten.Nu har han det..

Hans humör svänger och är han lite sur får jag nog inte passet till min son då jag, min son och resten av familjen ska utomlands 1 vecka i sommar. Spanien. Min son är 8 år.
    Han har skaffat passet till honom (vårt barn) förra sommaren då de var utomlands. Jag skrev under passansökan.

Nu har han alltså passet hemma hos sig och jag kommer måsta oroa mig ändå fram till resan att han inte ger det då vi ska fara, eller att han drar ut på det in i det sista (han gillar såå att hålla mig på sträckbänken)..

Kan jag skaffa ett pass till (så har han två, ett hos mig, ett hos han)..bara mitt X skriver på? Tror att han kanske gör det om jag väljer ett bra tillfälle att fråga och förklarar att det är praktiskt att vi har var sitt..
    Eller ja det är ju så klart vårt barn pass.. 

Från vilken ålder kan man skaffa nationellt id-kort...till vilka länder kan man åka med ett sådant? 

Andra lösningar, andra tips?          
    Avskyr såå att vara i beroendesituationer där han kan kontrollera mitt liv. 

• Svar på tråden Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-20 14:13:44 följande:
    Man får inte undanhålla ett pass från den andre förälder, en domstol kan tvinga honom att ge passet till dig men då gäller det ju att vara ute i god tid så ni hinner få passet innan resan. 

Har även för mig att undanhållande av pass kan leda till ändrade vårdnadsförhållande, tex från gemensam till enskild.

Detta gäller sålänge det är en semesterresa och inte för de tillfällen då en förälder kan misstänkas fly landet med barnet.  
    Det här har vi oxå fått veta från advokat. 
    Mina bonusbarns mamma ville inte lämna passen till oss. Nu valde vi att inte dra igång en strid eftersom vi än inte haft råd att åka.. Men enligt advokaten är det det yttersta beviset på att man inte vill samarbeta när man inte kan unna sitt barn en semester.  
  • annelius
    sirisdotter skrev 2013-01-20 16:57:35 följande:

Och det finns inlägg i tråden  som indikerar att inte alla flygbolag accepterar den nya (?)   id-handlingen.   Bäst att Ts kontrollerar sin  flight.
    Nationellt id-kort har man kunnat skaffa sedan 1 oktober 2005 så det är inte direkt nytt.
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2013-01-20 16:57:35 följande:

Och det finns inlägg i tråden  som indikerar att inte alla flygbolag accepterar den nya (?)   id-handlingen.   Bäst att Ts kontrollerar sin  flight.
    Irland, Storbritannien och Cypern godtar inte enbart nationellt id-kort vid sina gränser. Ryan Air vet jag strular med nationella id-korten och det finns fler bolag som inte alltid godkänner dem.
  • Anonym (Mamma M)
    Iam skrev 2013-01-20 17:04:18 följande:
    Det här har vi oxå fått veta från advokat. 
    Mina bonusbarns mamma ville inte lämna passen till oss. Nu valde vi att inte dra igång en strid eftersom vi än inte haft råd att åka.. Men enligt advokaten är det det yttersta beviset på att man inte vill samarbeta när man inte kan unna sitt barn en semester.  
    Jag fick ensam vårdnad av min son i tingsrätt o hovrätt för några år sedan, o där var just detta ett av skälen!
    Pappan vägrade skriva under en passansökan för sonen när jag bad honom, det tog ett halvår innan han skrev på, o rätten kunde inte se att det hade funnits skäl för honom att agera på det viset.
    Därmed tilldömdes jag ensam vårdnad om sonen (pappan hade även vägrat att skriva under flyttanmälan när vi skulle flytta inom samma lilla ort där vi bor). 
  • Iam
    Anonym (Mamma M) skrev 2013-01-22 12:26:19 följande:
    Jag fick ensam vårdnad av min son i tingsrätt o hovrätt för några år sedan, o där var just detta ett av skälen!
    Pappan vägrade skriva under en passansökan för sonen när jag bad honom, det tog ett halvår innan han skrev på, o rätten kunde inte se att det hade funnits skäl för honom att agera på det viset.
    Därmed tilldömdes jag ensam vårdnad om sonen (pappan hade även vägrat att skriva under flyttanmälan när vi skulle flytta inom samma lilla ort där vi bor). 
    Japp.. Det är sådana typexempel på när man använder barnet som vapen för att trycka till den andra föräldern.. för hur skulle det vara i barnets bästa intresse att den andra föräldern inte får flytta inom samma ort.. eller att barnet inte får åka på semester med den föräldern? 
    Så.. att neka på det viset är som att skjuta sig själv i foten. Vilket är bra! 
  • Anonym (Rosa)

Som någon skrev så får man har två pass som svensk men måste ha ett giltig skäl.
    Där jag jobbade innan på ett av Sveriges större företag så skrev jag ut brev till våra anställda som var tvungna att ha två pass i sitt yrke. Det "brevet" var tvungen att vara slutna i ett kuvert när den anställde lämnade det hos polisen. Många som hade ett pass hela tiden hos olika länders ambassader för visumansökning. Plus var viktigt att ta rätt pass till rätt destination så resenären kom in i andet.

Tror inte det är möjligt med barn, och särskilt när både vårdnadshavare måste skriva under ansökan.

Se till att vara ute i god tid om det går. I alla fall kolla runt med olika distanser hur ni ska göra när den dagen kommer, då ni måste ha passet.

• Anonym (***)

Å gud vad alla gissar eller tror sig veta vad som gäller angående pass och id !!! Blir så trött! Så här är det...

1. Man kan mycket väl ha två pass i Sverige om särskilda skäl finns som tex att man ofta reser i tjänste och behöver ett extra pass när det andra är inlämnat för visumansökan eller att man har vistats i länder (har stämplar  i passet från dessa) som sedemera gör att man inte blir insläppt i andra länder.

2. Man kan ha ett internationellt id. Detta id är dock INTE att jämföra med pass. Det betyder bara att det är en identitetshandling godkänd av samtliga schengenländer. Skillnaden mot vårt svenska körkort (vilket inte är en godkänd id handling i andra länder tex belgien) är att på ett id står det vilken nationaliet du har.

3. Man kan ha tex 2 pass och ett nationellt id-kort, jo det kan man - JAG HAR DET

4. Flygbolagen har rätt att NEKA dig ombordstigning om endast nationellt id-kort. Kräver dom pass i sina instruktioner så kan du få vända tillbaka vid bording - har hänt kollegor till mig på flygningar till tex Tyskland och Portugal.

5. Om pappan vägrar lämna ifrån sig passet så kan socialförvaltningen träda in och ge mamman godkännande att hon skaffar ett temporärt pass till sonen även om dom har gemensam vårdnad om det är i barnets intresse.

MEN MEN MEN.... Varför måla fan på väggen TS???? Jag måste säga att det låter som om det är du som jävlas. Vad är det som säger att han inte tänker samarbeta i detta. Om han så inte ger dig passet förrän vid sista överlämningen innan ni ska resa så är det väl för fan lugnt!!! Eller varför inte kolla om han och sonen ska åka någonstans innan semester annars kan du ju BE att få det redan nu för du vill ha koll på läget och ordning på allt i god tid. Skulle han då neka - ja då kontaktar du socialförvaltningen och familjerätten. Innan dess - ta det lugnt!!!

• Anonym
    Anonym (***) skrev 2013-01-23 15:28:57 följande:
    Å gud vad alla gissar eller tror sig veta vad som gäller angående pass och id !!! Blir så trött! Så här är det...

1. Man kan mycket väl ha två pass i Sverige om särskilda skäl finns som tex att man ofta reser i tjänste och behöver ett extra pass när det andra är inlämnat för visumansökan eller att man har vistats i länder (har stämplar  i passet från dessa) som sedemera gör att man inte blir insläppt i andra länder.

2. Man kan ha ett internationellt id. Detta id är dock INTE att jämföra med pass. Det betyder bara att det är en identitetshandling godkänd av samtliga schengenländer. Skillnaden mot vårt svenska körkort (vilket inte är en godkänd id handling i andra länder tex belgien) är att på ett id står det vilken nationaliet du har.

3. Man kan ha tex 2 pass och ett nationellt id-kort, jo det kan man - JAG HAR DET

4. Flygbolagen har rätt att NEKA dig ombordstigning om endast nationellt id-kort. Kräver dom pass i sina instruktioner så kan du få vända tillbaka vid bording - har hänt kollegor till mig på flygningar till tex Tyskland och Portugal.

5. Om pappan vägrar lämna ifrån sig passet så kan socialförvaltningen träda in och ge mamman godkännande att hon skaffar ett temporärt pass till sonen även om dom har gemensam vårdnad om det är i barnets intresse.

MEN MEN MEN.... Varför måla fan på väggen TS???? Jag måste säga att det låter som om det är du som jävlas. Vad är det som säger att han inte tänker samarbeta i detta. Om han så inte ger dig passet förrän vid sista överlämningen innan ni ska resa så är det väl för fan lugnt!!! Eller varför inte kolla om han och sonen ska åka någonstans innan semester annars kan du ju BE att få det redan nu för du vill ha koll på läget och ordning på allt i god tid. Skulle han då neka - ja då kontaktar du socialförvaltningen och familjerätten. Innan dess - ta det lugnt!!!
    Sanna och kloka ord!
  • Anonym

Oj, här har det hänt grejjer sedan sist!! Tack för alla svar. ska läsa allt då jag kommer hem från jobbet.

Mitt barns pappa har lovat att ge passet till oss.

Men ska ändå gå och höra mig för hos polisen om vi kan skaffa ett nationellt id-kort till honom också så vi är på den säkra sidan så ingen kan sätta käppar i våra hjul eller om det finns ngn annan lösning att välja..men vad jag förstår ska ett nationellt id-kort fungera bra till spanien.
    Kostnaden bryr jag mig faktiskt inte om. Får kosta hur mycket som helst helt ärligt bara jag får ha min frihet och kunna resa med mitt barn om jag vill, utan att någon kan sätta sig poå tvären och hindra oss.
    Nu verkar så inte vara fallet men mitt X har haft många "dåliga dagar" så jag litar inte riktigt på honom.

• Anonym (***)

Hej TS,

Även för att få ett nationell id så krävs pappans underskrift.
    Sen bör du kolla med resbolaget att dom godkänner att sonen åker med endast nationellt id.
    Ni kan som sagt tidigare bli nekade ombordstigning på planet.

Själva landet spanien godkänner nationellt id - det är inte där problemet utan resebolaget!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 14:46:21 följande:
    Vi turas om att välja när vi ska ha semester med barnet och i år är det min tur att välja 3 veckor först. Så vi åker när jag ska ha vårt barn.

Har berättat så fort vi hade bokat att vi skulle åka, när och vart..och frågade att då får jag väl låna passet.
    Jo sa han nog och vände sig till vårt barn och tyckte vilket lyx först utomlands med pappa och sen med mamma..så det låter ju positivt men det är många månader kvar..kan inte be om passet redan..

Men ett nationellt leg..det kan hon ju också resa med, får hon ett sådant i hennes ålder om båda vårdnadshavarana skriver på??   

Men varför i hela friden frågar du om du får låna passet? Det är ju inte hans pass, det är sonens. Frågar du honom om du får låna sonens jacka och skor när sonen ska vara hos dig också?
Svar på tråden Delad vårdnad, utlandsresa, två pass?