• em15

Ensambarn /16-åring

Hej, jag är en tjej på 16 år som varje, varje natt ligger och tänker hur mycket jag önskar mig ett syskon. Tillslut fick jag nog och hamnade här. Jag vill bara tala om för er föräldrar eller blivande föräldrar där ute som har ett barn/funderar på ett barn osv att det värsta jag vet är att inte ha ett syskon vid mig. Det finns inte nåt i mitt liv som är så fruktansvärt jobbigt som att STÄNDIGT vara ensam. Alla resor, vid matbordet, när  man mår dåligt. Inte en käft finns där. Mina föräldrar var gamla när dom fick mig och har därför ingen "mor-dotter", kontakt osv. Absolut, jag har mina vänner, men skulle ge allt i hela världen för att ha ett syskon.
    Ska rada upp en massa nackdelar för i mitt 16-åriga liv har jag då aldrig hittat ens en liten fördel:
    1. Man har ingen människa nära som har samma familj som en själv.
    2. Man har ALDRIG en människa att prata med (har inga problem eller så, vill bara ha en person att kolla på film med osv ni förstår)
    3. DÖtrist på resor
    4. Man får all uppmärksamhet och mina föräldrar håller mig som en liten hundvalp.
    5. Mina föräldrar bryr sig om hur MIN dag har varit och ingen annans. (ja, det är en nackdel)
    6. Hade låtsats kompisar som liten (hur sorgligt)
    7. Du är ENSAM i precis allt du gör. Helt själv, inte en enda människa att dela någonting med.
    Tårarna bränner i ögonen när jag skriver detta för är så himla trött på att vara själv i allt.
    Nu har jag skrivit av mig och det var riktigt skönt. Självklart finns det dom som älskar att vara ensambarn (tror det har att göra med att mamman är väldigt ung då), men jag har som sagt aldrig hittat någon fördel med det.
    Tack för mig, och nu ska jag nog lämna denna sida som endast är till för föräldrar!
    Men i framtiden ska jag aldrig skaffa endast ett barn. Noll eller minst två ska det vara om jag inte får barn imorgon typ (haha) 

• Svar på tråden Ensambarn /16-åring
  • älskarlivet81

Bara för att man har syskon innebär det inte att man har en vän i sitt syskon..

Låtsaskompisar har väl nästan alla barn? Beror inte på om man har syskon eller ej..

• em15

Nej absolut inte, men det är väl självklart att jag inte tänker så när jag mer än gärna inte är själv?

Ja många har det, men det fanns inte så mycket alternativ när man var hemma själv..

• älskarlivet81

Min man är ensambarn. Han har alltid haft många vänner och har bara känt sig ensam när han rest med sina föräldrar..

När vi träffades och framför allt på sistone har han t.o.m. sagt att det är skönt att han inte har syskon med tanke på hur situationen är i min familj. Jag har två syskon.

em15 skrev 2013-01-21 00:19:58 följande:
    Nej absolut inte, men det är väl självklart att jag inte tänker så när jag mer än gärna inte är själv?

Ja många har det, men det fanns inte så mycket alternativ när man var hemma själv..

• tahira

Jag tror inte de där känslorna nödvändigtvis har att göra med huruvida man faktiskt har syskon eller inte. Man kan känna sig ensam utan syskon och man behöver inte nödvändigtvis känna sig ensam som endabarn.

Jag växte upp utan syskon och har aldrig önskat mig syskon eller känt mig ensam. Jag har haft en fantastisk uppväxt och har alltid älskat att få all uppmärksamhet. Men man är ju olika.

• Elisa82

Håller inte alls med dig, är ensambarn och tycker att jag har haft en underbar uppväxt.

• sextiotalist

Nu råkar vi har ett ensambarn (i sig två äldre halvsyskon, med god kontakt), jag råkar vara en äldre mamma, 35+, när jag blev förälder. Men jag har flera vänner som har ett barn och är äldre föräldrar.
    För de som har döttrar har jag uppmärksammat att de har en otroligt tight relation, så din upplevelse har nog mer med dina föräldrars personlighet, inte ålder och inte att du inte har syskon.
    Det finns många som växer upp med syskon och inte har någon alls relation till sina syskon.

Nu är du dessutom 16, en ålder då man har hormoner som beter sig som idioter så man kan nog känna sig ännu mer övergiven.

Nu vet jag inte heller vad du menar med äldre föräldrar, i min vänkrets så är de flesta mellan 30 och drygt 40 när de skaffar barn, de flesta kring 35.   

• viseversa

Jag har hört många ensambarn säga vilken sorg det är att inte ha några syskon. Sen måste man ju inte vara vänner bara för att man är syskon. Vissa syskon kommer inte alls överens.

• Michaela01

Jag är snart 17 år och jag är också ensambarn! Det är jätteskönt tycker jag och jag har aldrig varit "ledsen" över det. Jag älskar att vara ensambarn, man slipper en massa andra ungar runt om kring en och pappa och mamma finns alltid vid min sida. Ibland har jag velat haft ett äldre syskon, men jag är en tjej som genom min uppväxt som ensambarn står på egna fötter och har mig själv som stöd. Ibland tycker jag synd om dem som har syskon. Iallafall bland mina kompisar som bråkar/tar kläder av varandra och andra löjliga bråk. Som ensambarn har man allt för sig själv! Jag förstår din situation, men var glad över att du är du och att du är unik som ensambarn! :)

• GusseMarie

Hej,

Jag blir så berörd av det jag läser, om hur ledsen du är för att du är ensambarn och saknar sällskap, syskon. Du kanske inte kommer läsa detta, men jag skriver iallafall.

Ingen familj, människa är den andra lik och jag har förstått när jag läser hur olika man uppfattar det att vara ensambarn. Jag har en dotter som är funktionellt ensambarn (dvs två äldre halvsyskon). Och jag kan säga att jag tänker varje dag på detta och önskar att hon hade syskon. Men vi är lite äldre (jag är 46 dvs fick min dotter när jag var 40) så vi kan inte. En STOR sorg. Men jag måste, någongång acceptera sorgen och komma vidare. Och hoppas att min dotter kommer se tillbaka till en fin uppväxt.

Visst, vi är hyfsat ungdomliga, pigga, friska, vi är "bra" på att leka, vår dotter är bra på att leka ensam och är väldigt glad tjej. Hon har kompisar men tyvärr inga jämnåriga kusiner heller. Hon är förstås på dagis/nu snart skola många många dagar om året, men visst kan jag tänka mig att resor, middagar med bara föräldrar blir tråkiga :( Hon har sina stora halvsyskon men de finns ju inte där på resor (de är 19 och 21), och bryr sig inte jättemycket om henne. Kanske i framtiden de kan hitta en bra relation men inte nu.

Jag är jätteorolig över massa saker och en av dem är ju hur hon upplever sin barndom och om hon kommer påverkas negativt av det. Jag hoppas och tror att det är massor med saker som påverkar hur det blir. Hur hon upplever det. Hur hon mår, kommer må. Jag försöker iallafall intala mig det.

Men stor stor kram och hoppas du kommer vidare i din sorg! När du någongång i framtiden träffar en partner kommer den personen vara nära dig och du kan slippa känna dig ensam. Du har kompisar skriver du, det är bra. Alla har inte det.

Marie 

Svar på tråden Ensambarn /16-åring