• stadiljus

Problem att starta Clio, bla batteriet laddas ur, bilen blinkar

Vi köpte en Renault Clio 2004 som andrabil för ett år sen. Redan på hemvägen från säljaren började hela bilen blinka, alltså lysen och instrumentpanel och allt. Men försvann lika snabbt som det hade kommit. Just den grejen har hänt några gånger men som sagt så håller det inte på speciellt länge. Vi har ringt verkstan där de servade bilen och de säger att de har i sin logg att de gjort något mot blinkandet, men det står inte vad. Gick på en tusenlapp ungefär men verkar ju inte hjälpt långsiktigt. Någon som känner igen detta problem och vet vad det är? Inte superviktigt att fixa kanske men man vill ju veta varför iallafall.

Sen laddas batteriet ur då och då, oftast när det är riktigt kallt. Kan hända andra gånger också men är mer sällsynt. Känns som att det är något som "tjuvar batteri" eller? Det kan laddas ur över en natt. Vi har köpt en batteriladdarsladd och laddar upp det när det händer men det funkar ju inte att ha det så.

Vi ska sälja bilen och köpa en annan, men vill att den funkar dels för att kunna sälja den och dels fram tills vi bestämt vilken annan bil vi ska köpa. Bilen kostade 29.000 kr så att lämna in den och de gör världens undersökning känns inte som att det är värt... Vi är absolut inte mekarkunniga men min sambo kan med hjälp byta enklare grejer.

Någon som känner igen dessa problem och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Problem att starta Clio, bla batteriet laddas ur, bilen blinkar
  • Nermin

Hej har sama problem vet inte va är felet har ni hittat felet

• Rabarbapuppa

Det låter på pricken som två saker: 1) Generatorn verkar ha lite svårighet att ladda batteriet under färd, i kombination med 2) ett äldre och "trött" batteri. 

Jag har två bilar som råkat ut för "flipperspel" med alla lampor, för att sedan dö när batteriet varit på upphällningen. I mitt fall var även generatorkolen nedslitna och behövde bytas. Sitter det originalbatteri i Clion, sedan 2004? Ett batteri håller normalt inte så fasligt många år. Jag tror man räknar med 5-6 år, sedan tappar det sin förmåga att ta laddning. Du kan kika på batteriet, de är datumstämplade (tillverkningsdatum).

Att du behöver ladda batteriet, speciellt när det är kallt eller har kört korta sträckor och stängt av/satt på motorn flera gånger är ett typiskt sånt fenomen som äldre batteri inte klarar.

Generatorkol brukar vara lätt att byta, men först bör man med en voltmeter mäta på generatorn när motorn är igång, att den ger korrekt laddspänning. Gör den inte det, ja då har man svaret. 
    Min BMW hade totalt nedslitna kol så den laddade bara lite när den kände för det.
    Värt att se upp med är att märkesverkstäder brukar byta hela generatorn, vilket är fördelaktigt för dem, men i 9 fall av 10 helt onödigt, det är nästan alltid kolen eller laddregulatorn som tröttnat o gett upp. Bara att byta dessa.

/Puppa 

Svar på tråden Problem att starta Clio, bla batteriet laddas ur, bilen blinkar