asteri skrev 2013-01-21 18:59:44 följande:
Tack för svar.
Fadder ska min syster vara. Tänkte köpa en minnespresent till henne, ett halsband eller något smycke?
Vilken tid ungefär brukar man ha dop? Ska kolla lite psalmer, för det vill jag välja själv. Bestämmer man tillsammans med prästen ungefär vad som sägs? Ska faddern säga eller göra något? Dopljus, köper man det någonstans? Dopfunt om man inte är i kyrkan har jag hört något om att man fixar egen. Hur fungerar det med vattnet? Vad tusan har man på sig?
Tänkte på klassisk smörgåstårta och kaffe i fädboden där dopet hålls, vad tros om det? Så undrar jag hur det är med psalmerna om ma inte är i kyrkan, ska man hitta någon som kan kompa då eller?
Tacksam för alla tänkbara svar :)
Vill minnas att faddern skall vara döpt (även om en del präster inte frågar om det). Ett smycke är väl ett fint minne till faddern, eller ett foto av barnet i en vacker ram! Vill man kan man tex be faddern läsa något bibelord som hör till dopordningen, men det är inget måste att faddern säger nåt, däremot brukar faddern ofta få ett fadderbrev av kyrkan där det står om vad det innebär att vara fadder.
Psalmer (minst 2) väljer ni i samråd med prästen och det kan nog vara bra att ordna någon som spelar om ni inte är ett väldigt sångvant gäng.
Eftersom ni inte tänkt vara i kyrkan skulle jag (om jag var ni) kontakta pastorsexpeditionen för den församling där fäboden ligger så snart som möjligt för att höra pm det funkar att ha dop på annan plats (kan som någon annan skrev variera mellan församlingar). Det prästen säger följer kyrkans handbok och ni kan påverka vissa bitar (typ bön a eller b), men ni kan inte säga att prästen ska tona ned "Gudsbiten" osv som folk ibland önskar.
Dopljus är en gåva från församlingen, vatten är inte mer glamoröst än vanligt kranvatten. Skål till vattnet kanske ni får fixa själva -vilken som helst funkar, även om ni kanske vill göra något speciellt av det och ta fram ärvda kristallskålen.
Vad ni ska bjuda på tycker jag beror på hur långt gäster har att resa, vilken tid på dagen dopet är samt hur köket ser ut där man är (vad som är praktiskt möjligt). Smörgåstårta är som du skrev en klassiker som passar de flesta (självklart med alternativ för ev vegetarianer/allergiska gäster osv).
Ja, och tiden...vi har varit på dop som börjat alltifrån 11.00 till 15.00