• asteri

Ni som har döpt, hjälp mig med checklistan

Hejsan.
    Vi bor i Grekland men ska ha dop i Sverige i början av juni. Jag skulle sååå hjärna vilja ha hjälp med allt som kan tänkas inför ett dop. Det är så svårt att arrangera härifrån och jag ska försöka fixa det mesta via dator och telefon. Kommer bara vara hemma i Sverige 3 veckor innan dopet, och då är det bråttom. Vi har tänkt oss ett kristet dop som kommer hållas i en fäbod där man kan gå in om det regnar. Dopklänning vet jag ju om så klart. Hur långt innan ska man boka präst? Inbjudningar, vad skriver man? Äta? Dukningstips? 
    Vi kommer vara familj och nära vänner, jag räknar med ca 20 personer, men är inte alls säker på den saken än. Det är en pojke som ska hetar Ikaros :). 

• Svar på tråden Ni som har döpt, hjälp mig med checklistan
  • nozpa

Vi bokade präst ca 3 månader innan. Men det var för vi ville ha just den prästen. Annars hade det nog räckt med en månad.

Inbjudningarna skickade vi ut ca 2 månader innan. Lite mindre kanske. Vi hade buffé, samt tårta/kakor. Var bara de allra närmsta. Också ca 20 personer. Hade dopet i kyrkan och sedan var vi hemma i huset.

Ni kommer även få välja ut psalmer om ni vill. Vi bad prästen välja åt oss. Tänk på att välja eventuella faddrar med. En präst som döpte vår kompis ville träffa faddrarna innan dopet. Våran ville inte det.
    Och om ni då ska ha en präst så måste någon av er vara med i svenska kyrkan tror jag. Samt att eventuella faddrar måste vara med.

Jag är en sådan som planerar ut i fingerspetsarna. Men dopet var väldigt enkelt att planera. Köpte allt klart. Mat, fika och alla dekorationer. Hade långbord.      

• asteri

Tack för svar.
    Fadder ska min syster vara. Tänkte köpa en minnespresent till henne, ett halsband eller något smycke?
    Vilken tid ungefär brukar man ha dop? Ska kolla lite psalmer, för det vill jag välja själv. Bestämmer man tillsammans med prästen ungefär vad som sägs? Ska faddern säga eller göra något? Dopljus, köper man det någonstans? Dopfunt om man inte är i kyrkan har jag hört något om att man fixar egen. Hur fungerar det med vattnet? Vad tusan har man på sig?
    Tänkte på klassisk smörgåstårta och kaffe i fädboden där dopet hålls, vad tros om det? Så undrar jag hur det är med psalmerna om ma inte är i kyrkan, ska man hitta någon som kan kompa då eller?
    Tacksam för alla tänkbara svar :)    

• IsabellaP

Fick mycket hjälp av dopguiden.se de hade även psalmer som man kunde lyssna på. Vi tog även dikter från den sidan. Finns en checklista också.

Dopljus får man vid dopet. Men kolla det med prästen! Ibland har inte prästerna möjlighet att hålla dop på annan plats än i kyrkan men det beror på hur mycket de har att göra och vad prästen vill. När vår dotter döptes var det dop både före och efter oss. Vi hade finkläder med mycket ljust (sambon förvisso svart kostym men sen resten i ljusa färger). Faddrarna måste inte säga något men den ena av dem gjorde det (min syster och jag hade bett henne). Vill ni ha någon som spelar så kolla med prästen hur de brukar göra.

Vi hade dop vid ett, lagom tid för oss. Sen bjöd vi på matpajer och fika efteråt. Valde paj då det var enklare att få till med alla matallergier/vegetarianer osv. Bakade allt i förväg så hade det rätt lugnt dagarna före dopet :)

Lycka till! :)

• FridaKarin

Har ett fint tips.

Vi gav vår son en bok som vi hade med till dopet. Där bad vi alla gäster att skriva en hälsning till Vidar, eller några bra ord i livet.

Alla skrev på en varsin sida..

och det blev helt underbara texter. Ska bli väldigt roligt att ge detta till Vidar när han blir stor :)

• nozpa

Vi fick helt välja tid för dopet. Eller ja, mellan 11 och 16. Vi hade det vid 11 så det blev bra med lunch o så. :) Som någon skriver, kolla så prästen utför dop utanför kyrkan.
    Var på ett dop som hölls hemma, och där sjöngs psalmerna utan bakgrundsmusik. Prästen hade med sig dopfunt, kanna, servett och så givetvis dopljus. Vattnet blir ju heligt bara prästen håller på med det. så vilket kranvatten som helst går ju bra.
    Texten var obligatorisk har jag för mig. Men man kunde välja på en färdig dikt till barnet, eller en egen när vi döpte. Man kunde skippa den helt med.
    Faddrarnas uppgift är upp till er att bestämma. Vanligtvis håller dom barnet, häller vattnet, läser dikten eller tänder ljuset. Det är väl dom momenten. Man kan välja ett eller hur många man vill. :)
    Vid vårt dop fick barnet även ett glashänge ifrån kyrkan, en ängel. Men sånt varierar. Våra faddrar fick inget av oss. Men det låter som en fin gest tycker jag. :)

Smörgåstårta och kaffe låter perfekt.  Jag hade på mig lite finare festkläder. Inte den lilla svarta kanske. :P maken hade kostym, och det hade våra nära manliga också. Men det är ju helt valfritt. Vilken årstid ska dopet ske? Sommar? Då passar ju en fin sommarklännig och ljusa kläder. Låter ju som en sådan miljö.

• hallontryffel
    asteri skrev 2013-01-21 18:59:44 följande:
    Tack för svar.

Fadder ska min syster vara. Tänkte köpa en minnespresent till henne, ett halsband eller något smycke?

Vilken tid ungefär brukar man ha dop? Ska kolla lite psalmer, för det vill jag välja själv. Bestämmer man tillsammans med prästen ungefär vad som sägs? Ska faddern säga eller göra något? Dopljus, köper man det någonstans? Dopfunt om man inte är i kyrkan har jag hört något om att man fixar egen. Hur fungerar det med vattnet? Vad tusan har man på sig?

Tänkte på klassisk smörgåstårta och kaffe i fädboden där dopet hålls, vad tros om det? Så undrar jag hur det är med psalmerna om ma inte är i kyrkan, ska man hitta någon som kan kompa då eller?

Tacksam för alla tänkbara svar :)    

Vill minnas att faddern skall vara döpt (även om en del präster inte frågar om det). Ett smycke är väl ett fint minne till faddern, eller ett foto av barnet i en vacker ram! Vill man kan man tex be faddern läsa något bibelord som hör till dopordningen, men det är inget måste att faddern säger nåt, däremot brukar faddern ofta få ett fadderbrev av kyrkan där det står om vad det innebär att vara fadder.

Psalmer (minst 2) väljer ni i samråd med prästen och det kan nog vara bra att ordna någon som spelar om ni inte är ett väldigt sångvant gäng.

Eftersom ni inte tänkt vara i kyrkan skulle jag (om jag var ni) kontakta pastorsexpeditionen för den församling där fäboden ligger så snart som möjligt för att höra pm det funkar att ha dop på annan plats (kan som någon annan skrev variera mellan församlingar). Det prästen säger följer kyrkans handbok och ni kan påverka vissa bitar (typ bön a eller b), men ni kan inte säga att prästen ska tona ned "Gudsbiten" osv som folk ibland önskar.

Dopljus är en gåva från församlingen, vatten är inte mer glamoröst än vanligt kranvatten. Skål till vattnet kanske ni får fixa själva -vilken som helst funkar, även om ni kanske vill göra något speciellt av det och ta fram ärvda kristallskålen.

Vad ni ska bjuda på tycker jag beror på hur långt gäster har att resa, vilken tid på dagen dopet är samt hur köket ser ut där man är (vad som är praktiskt möjligt). Smörgåstårta är som du skrev en klassiker som passar de flesta (självklart med alternativ för ev vegetarianer/allergiska gäster osv).

Ja, och tiden...vi har varit på dop som börjat alltifrån 11.00 till 15.00
  • asteri

Å, tack alla snälla för superbra tips :) (min dator saknar etta och utropstecken...).
    Många bra tips. Nu ska jag fixa en checklista med allt. Ser fram emot det här. Så bra tips med en bok till barnet som gästerna får skriva i, det ska vi absolut ha. Nu ska jag läsa på dopguiden :) 

Svar på tråden Ni som har döpt, hjälp mig med checklistan