• Sara Julia

Hur klarar ni flera födoämnesallergier i en och samma familj?

För några år sedan fick jag glutenintolerans. Bestämde mig genast för att det inte skulle vara ett hinder för mig i vardagen utan bara gilla läget och äta glutenfritt liksom. Lite knöligt är det allt att jag ofta måste laga flera rätter eftersom jag inte alltid tål det jag lagar till övriga familjen. Nu verkar det som att våran lille på 8 månader har komjölksproteinallergi. Det innebär att jag kommer att börja laga tre rätter till samtliga måltider. Hur ska det gå till? Har ju bara en spis och en ugn liksom? Och hur hinner man? Om vi tex ska äta pannkaka måste jag laga tre stycken och då tar det ju halva kvällen innan alla har fått sin middag. Man jobbar ju på dagarna och på kvällarna är det skjutsningar, aktiviteter och läxor. Hur hinner man med det när man mest måste stå och laga mat. Just nu tycker jag att det känns jättejobbigt och känner mig gnällig, förlåt! Hur gör ni andra som har flera olika födoämnesallergier i familjen? Snälla, jag skulle vilja ha alla era tips på hur man ska fixa det! Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hur klarar ni flera födoämnesallergier i en och samma familj?
  • Miiiis

Jag är absolut inte nån allvetare på detta men min systerson har mjölkproteinallergi och då fungerar  havremjölk o sojamjölk som bra substitut till den vanliga mjölken. Havremjölk lär ju inte fungera för dig men sojamjölk gör ju och det använde de i maten till alla. I redningar o sås borde ju maizena fungera lika bra som vetemjöl och det kan man ju anv till alla utan att det blir dyrare. 

Det är ju bröd/pasta som du kommer att få ha annat än resten av familjen. Bröd utan mjölk är inte så svårt att hitta.

Annars försök att laga mat som alla kan äta så du inte bränner ut dig... Läs noga på förpackningar så lär du dig vad som funkar till alla.

Men det är jobbigt med allergier. Vi hade en kompisträff... på 11per fanns det laktos, mjölkprotein, gluten, äggallergi, allergi mot baljväxter (dvs bla soja) och nötallergi. Allt går och det är faktiskt lättare... tro det eller ej.. att äta hemma än att gå på restaurang.

Lycka till och kämpa på. Har hört att komjölksallergi kan växa bort så vi håller tummarna för det. 

• Tygtiiger

Nej det behöver du inte! Alla äter gluten- och mjölkproteinfritt i görligaste mån!

Vi har en mjölkproteinallergiker i familjen, alltså lagas all gemensam mat mjölkfritt. Vi kör på havrebaserade ersättningar till pannkakor, såser, bakverk osv och lagar inte mat som kräver ost. Visst har vi som tål mjölk ost på smörgåsen och mjölk i kaffet, men jag ställer mig inte och steker två varianter på pannkakor - alla äter havrepankisar.

Ta hjälp av dietist. Om du har ett barn som är mjölkproteinallergiskt ska du ha kontakt med dietist på barnkliniken, särskilt om du själv inte tål gluten, så att du får tips och råd. Spontant skulle jag säga att det enklaste för er är att laga all varm mat, alla såser, grytor etc gluten- och mjölkfritt, och så har du eget bröd och egen spaghetti (eftersom det glutenfria är dyrt) och lillbarnet får mjölkfri gröt/yoghurt till frukost när ni andra äter vanlig. Stora barn dricker mjölk till maten och litet barn dricker Oatly.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Repan

Laga mat som fungerar till alla, allt går. Använd sojaprodukter osv. Gör inte tre olika rätter alltså, utan laga samma mat till alla. Enda vi gör är att vi gör vanlig pasta och glutenfri pasta till rätterna, eftersom den glutenfria är dyrare. Annars äter vi likadan mat helt enkelt, som alla kan äta. Som grundregel, sen kan man göra flera rätter om man orkar.

• Repan

Glutenfria pannkakor med sojamjölk eller havremjölk = smakar likadant. Det är bara för hela familjen att anpassa sig alltså. Varför MÅSTE det vara mjölk i dom andra?

• Tygtiiger

TS - jag hade nog otur när jag tänkte igår Oatlys produkter är nog inte gjorda på ren havre och du ska inte använda sojaprodukter annat än i undantagsfall (för barn som är mjölkallergiska blir lätt sojaallergiska också). Men pannkakor går bra att göra på rismjölk, så behöver du iallafall inte göra mer än två sorter om den glutenfria mixen är för dyr för att användas till alla!

Ris- och sojabaserad mjölkersättning om du måste, och glöm inte att olja, kokosmjölk etc funkar bra i många rätter (man får laga mer asiatiskt!).

Som sagt - dietistkontakt måste du ha för fler tips. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Repan

Ja förlåt, jag vet att mjölkproteinsallergiker har käkat sojaprodukter hos mig, men de har ju varit vuxna och vet kanske mer om att de inte utvecklat soja-allergi.

Men mandelmjölk, rismjölk, soja och alla andra ersättningsprodukter är värda att kolla med dietist - som ska vara gratis när man har diagnos i vissa landsting väl?

• mikroE

Du lagar mat som alla tål till alla de flesta gångerna? Kokosmjölk, mandelmjölk och rismjölk bör funka även för glutenallergiker och redningar görs ju lätt glutenfria med majsmjöl. Du får börja hitta recept som funkar för alla helt enkelt, så svårt är det inte. 

• kaffeamanda

Pannkaka går ju at göra på havremjölk till alla, de blir inte mindre goda för det.

• kaffeamanda

... och tar ni bort gluten till alla så får alla bättre hälsa, så många studier som visar att gluten inte är bra för kroppen vare sig man är glutenintollerant eller inte

• Pinje

Du får försöka hitta rätter som funkar för alla. Eller så blir det två rätter, en utan mjölkprodukter och en utan gluten. Vi har kört glutenfri mat till en person i hushållet nu i ett halvår och det är egentligen endast när vi äter pasta jag lagar speciellt till ena barnet. Tycker faktiskt det gåt över förväntan. Oatleys havreprodukter har lågt innehåll av gluten, du kanske får äta de? De räknas inte som glutenfria (<20) men har låg glutenhalt (<100) och vår tjej får äta det, men inte dagligdags. Bra info på deras hemsida. Vi har nära släkt med ägg och mjölkproteinallergi så jag vet hur mycket de får tänka också.

Försök att sätta i de speciella delarna i slutet. Exempelvis i köttfärssås som vi alltid har lite grädde eller crème fraiche i så kan man göra den färdig och dela upp i två pannor innan man tillsätter havregrädde/ vanlig crème fraiche, då får du två rätter men inte så mycket extrajobb. Sam Mills glutenfria pasta går ju bra att servera hela familjen, är ju riktigt gog. Quinoa, ris och potatis kan alla äta. Stek alltid i olja/mjölkfritt smör. Sen är ju många av de glutenfria produkterna också mjölkfria. Plättar är väl inte så besvärligt, två pannor och två smetar! De glutenfria plättarna jag gör älskar sonen som får äta gluten så vi gör bara såna.

Svar på tråden Hur klarar ni flera födoämnesallergier i en och samma familj?