• HannaHYLK

Förskollärare som jobbat nära BF?

Det finns många trådar om hur tidigt förskollärare har fått graviditetspeng eller blivit sjukskrivna. Jag undrar över det omvända. Hur nära BF har ni som jobbat riktigt länge orkat jobba?

Jag har kommit halvvägs i min graviditet och börjar fundera över när jag ska säga att jag tänker gå. Har BF i början av juni, en måndag. Skulle helst vilja jobba till fredagen innan. Orkar jag det? Törs jag det? Jobbar för tillfället i en grupp med enbart 5-åringar.

Förra gången jag var gravid pluggade jag, men arbetade även som timvikarie. Sista gången jag blev inringd var ca 3 veckor innan BF. Jobbade på ur- och skur då och besvärades till viss del av solen och värmen, men inte så att jag ångrade att jag valt att jobba. Minns dock även tiden därefter, när jag inte jobbade och släpade runt mina svullna ben i sommarvärmen...

Vad har ni andra för erfarenheter av att arbeta länge? Går det? Hur länge går det?

• Svar på tråden Förskollärare som jobbat nära BF?
  • vintersippan

Jag har jobbat till två veckor innan bf båda grav. I den första grav hade jag nog kunnat jobba längre rent fysiskt , men inte denna gången. Dock behöver iaf jag lite mental förberedelse och koppla bort jobbet lite innan så jag tycker att två veckor innan bf är lagom ändå.

• Joso

Barnskötare är jag, och jag är i vecka 29, jobbar i en småbarnsgrupp åldern 1-3 år. Jag kommer nog inte orka så länge denna gång.. Men är jag väntade mitt första barn, då jobbade jag kvällar på enfritidsgård, jobbade 16-23, och ända fram till 3-4 veckor innan förlossning. Den här graviditeten är tung, mitt tredje barn och har sjuk foglossning..

?Sara 2003 & Noel 2007 & bebis 2013? blogg- www.hannsan.wordpress.com
  • Karin 748

var sjukskriven förra grav. men gick tillbaka till jobbet i v35. skulle vara hemma 14dagar innan bf. Gick hem på fredagen, födde på tisdagen. v 37+2

• HASP

Jag jobbade till 4 dagar innan han föddes. Hade kunnat jobba tiden ut egentligen men ville ha någon ledig dag innan bara för att kunna vara utvilad vid förlossningen. Jobbade på 1-5årsavdelning. Funkade bra!

• Palma

Jobbade till en vecka innan, hade planerar snitt. Nu ska jag ha barn i början av Juli. Tänker att jag kanske tar semester efter midsommar. Nu har jag ju en storebror att njuta av sommaren med. Jobbar också med femåringar. Trivs jättebra och skulle nog klättra på väggarna hemma. Jag är inte så rörlig och sitter mycket på en skön låg rullpall. Barnen kommer till mig.

• Palma

Hade jag bf som dig hade jag nog jobbat på.tycker man tänker mer på alla krämpor när man inte har något att göra.

• Challemamma

Jag hade tänkt sluta 3v innan BF med andra barnet.. Slutade 4v innan och önskade att jag hade varit hemma 6v innan BF. Åtminstone! (M första barnet var jag hemma 5v innan p.g.a. att jag hade semester lagom innan). Jag tyckte det var väldigt mysigt att låta min son vara hemma med mig dessa 3v innan nya familjemedlemmen skulle komma. Det var ju sista veckorna det var bara vi. Jag upplevde det dessutom som väldigt jobbigt på jobbet med stress, sjuka kollegor, ansträngande med vissa sysslor, jag svimmade av lågt blodtryck vid ett tillfälle. Så jag fick iaf inte högt blodtryck av stressen. Så 4v innan BF är ju inte så nära inpå men ville ändå skriva till dig och tipsa om att ta några veckors ledighet för att ladda batterierna inför livet som tvåbarnsmamma. Jobba hinner man ju göra tids nog!

• HannaHYLK

Tack för era svar!

Ni har säkert rätt i att man mår bra av att vila lite innan förlossningen, men jag är så rastlös att jag inte tror att jag klarar att gå hemma. En helg känns lagom. Visst finns det en del att pyssla med och förbereda, men min skräck är att jag går hem en vecka innan BF och att bebisen sedan dröjer ytterligare två, vilket skulle leda till flera veckors rastlös väntan. Jag tycker att 2-3 dagar verkar mera lagom.

Men det känns svårt att planera nu hur man kommer att må sen. Just nu är jag i graviditetens snällaste fas känns det som. Tröttheten har gett med sig och jag är nästan helt utan krämpor. Då inbillar jag mig såklart att jag kommer ha det så här lätt jämt.

Jag siktar i alla fall vidare på att gå hem 3 dagar innan BF, så får jag justera det vid behov.

• HannaHYLK

Det slutade med att jag jobbade till och med v.39+1, eftersom det passade så bra att kompa bort 39+3 och övriga dagar innan BF var lediga. Men nu när jag sitter hemma på BF+7 och fortfarande väntar på bebisen så önskar jag att jag hade jobbat några dagar till. Typ varannan dag jobb och varannan dag vila under den vecka jag var beräknad att föda. Jag tycker verkligen inte om att bara sitta hemma och vänta.

Svar på tråden Förskollärare som jobbat nära BF?