• Linda2012

2åring somnar vid 20-21 vaknar 04 varje morgon,sluta sova dagtid?

Önskar tips och erfarenheter om barns sömn. Vi har en son på 2,5år som har börjat vakna väldigt tidigt på morgonen nu oftast 4,00 på morgonen/natten sen är han vaken till11,30 sover på dagis 1-2timmar somnar 20-21 hemma vaknar 4 igen. Vi har provat med att väcka honom efter 1 timmes lunch sovning men han blir så fruktansvärt ledsen och otröstlig om han inte sovit klart. Min fråga är hur man gör för att kunna skippa dagsvilan helt..? Hittills när vi försökt ha honom vaken hela dagen har han somnat 17-17.30 och vaknat vid 3,00-4,00 för att kliva upp för dagen och omöjlig att söva igen :0) Så tips och råd tack .Hur gjorde ni för att sluta med lunch sovningen ?

• Svar på tråden 2åring somnar vid 20-21 vaknar 04 varje morgon,sluta sova dagtid?
  • hannis

Vår son sov tidigare 20-21 till 05. Sov middag 1-2 h.

För några veckor sedan tog vi bort middagssömnen. Det var jobbigt i början och man fick jobba lite för att hålla honom vaken. De första veckorna fick han ibland sova 15 minuter på eftermiddagen om han somnade tex i soffan. Sen väckte vi honom. Nu somnar han inte längre på dagen och sover nu 19-07 varje natt. Pigg hela dagarna. Så mycket bättre!

• emmisss

Vi har oxå tagit bort vilan på dagen, hon har alltid varit svår sövd och kan inte varva ner, tyvärr så blir hon trött vid 16 tiden, och skulle kunna somna framför tvn efter dagis, då får vi hitta på nått kul för hon inte ska somna, konstiga är att även om hon skulle behöva sova på dagen eftersom hon är super trött vid 16 så somnar hon inte förren 22-23 på kvällen om hon sover vid 12-13...

Om hon inte sover så domnar hon 19-19.30...vaknar 7.00...

• Mammatillminafina

Jag har precis samma problem med min 2-åriga dotter. Vi har dragit ner dagsnapen till 50 minuter och hon blir så trött och ledsen på dagarna :( sen somnar hon vid 19 och vaknar klockan 4 på morgonen. Hon vägrar somna om utan vill gå upp och starta dagen?!

• JennyL29

försök att trappa ned lite stegvis kanske ??? börja med att dra bort 30 min osv så barnet hinner vänja sig???? vet attd te är svårt det där men det tar oftast några veckor innan barnet hinner vänja sig vid omställningen ochså....lycka till

Svar på tråden 2åring somnar vid 20-21 vaknar 04 varje morgon,sluta sova dagtid?