Svara fort..Gemensam vårdnad innan barnet är fött - Vart vänder jag mig?
Som rubriken säger..
Vart vänder jag mig?
Soc i min kommun? Mvc? Fk??
Som rubriken säger..
Vart vänder jag mig?
Soc i min kommun? Mvc? Fk??
Familjerätten, den ligger under Soc så det är dit ni ska ringa/gå. Vårdnaden kan dock inte slutgiltigt avgöras innan barnet är fött. Dock placeras inga barn i fosterhem om mamman tex dör under förlossningen och det finns en närvarande pappa. Det som kan hända är att pappan inte kan ta ut föräldradagar innan dna-testresultat slagit fast att han är fadern.
Marina: varför bör lagen ändrad? Det finns en instans som är de som fastställer faderskap. Varför ska det hamna på bm och förlossningen OM mamman dör?
Man kan själv avgöra om man vill göra det innan eller ej.
Om du inte för det innan. Ska man då gå på hörsägen? Pappan kanske inte är med på förlossningen? Kanske inte hann dit? Det kanske bara är en man som dyker upp på sjukhuset och alla tror han sörjer sin flickvän?
Det finns många om och men. Men det är en viktig sak och det är viktigt att det blir rätt.
Sitter med en nyfödd flicka i knät. Min man (nåja pojkvän) och jag bor inte ens på samma adress, nåja, inte ens i samma land. Då räcker det ute ens att skriva på de vanliga papperna, utan man ska in i detalj förklara sexuellt umgänge och hur man träffades. På papperna står också att det är bra om man kan stödja med dagbok, mail, sms eller samtal som registrerats.
I vårt fall blir det lite banalt, men samtidigt inser man ju att de flesta som ej är sambo antagligen har ett annat förhållande till varandra. (vi är förlovade och ska gifta oss, när man bor och arbetar i olika länder så är det inte bara att flytta ihop heller, inget man gör över en kväll)
Till TS: här är det familjerätten. Har hört skräckhistorier om utfrågningen, här fyllde vi i hemma efter att ha pratat med vår handläggare. Sedan dit och skrev på och då bevittnade två andra.
Jag var på soc idag och hon skulle höra av sig när hon visste mer, hon visste att man kunde fylla i förväg, men det var absolut inte vanligt..
Hon verkade jättetrevlig idag i receptionen iaf.
Utfrågning? Om vad? Varför??
Det har väl fan inte dom med och göra?
Jag, rättare sagt vi, pappan och jag är eniga.
Och jag har inte varit otrogen heller så vad vill soc veta?
Jag och min sambo åkte till socialförvaltningen en månad innan bebisen föddes och skrev på alla papper (faderskap och gemensam vårdnad). Det blev ingen enskild utfrågning i separata rum eller liknande. Vi satt i samma rum och damen som jobbade där frågade inför ett annat vittne om det rådde några tvivel att min sambo var far till vårt barn, dubbelkollade alla uppgifter och allt var färdigt på 5 min. Inte mer komplicerat än så är det.
Jag glömde att skriva att vi bara ringde dit och bokade in möte med dem. Vi hittade numret på vår kommuns hemsida.
Där vi bor finns familjecentral med både MVC och en socialtjänstarbetare i samma hus. Vi bokade bara tid med henne i 7:e månaden och skrev på alla papper där med två vittnen som de ordnade.
I Sthlm gäller soc.förvaltningen. Ringde och bokade tid; tidigaste tid om 1 1/2 månad! Driver ärendet mot högre chef nu, vill att vårt barn ska ha rätt till mamma OCH pappa från födseln.
Gift er.
Vi är förlovade. Har en tuff graviditet vilket inte givit utrymme för några bröllopsklockor. Allt kan ordnas i förväg, det är därför jag driver på ärendet då det inte behöver ta så lång tid. Herregud, det är ju egentligen bara en påskrift samt att vittnen intygar att vi är överens. Så tips till er andra är att boka tid långt i förväg. Läs LÅNGT i förväg..
Lyckliga Lina: En borgerlig vigsel tar 3 min. Snabbare än besöket på soc.
Tack anonym (romantiker) för att du förstår.. Vi vill gifta oss av kärlek och att det ska vara en minnesvärd dag. Inte ett nödvändigt ont på 3 min i en kontorslokal i ett stadshus.
Det kan även bli problem om pappan dör innan barnet är fött. Arv osv till barnet. Man får väl även en summa till barnen som förlorat en förälder tror jag som det också kan bli problem med. Så det finns olika saker det är bra för.