• Anonym

Föräldrapenning

Jag arbetar 75% och har ett barn sen tidigare. Planerar att gå på förädraledighet till sommaren med nästa barn om allt går vägen. Jag är gravid i vecka 14 nu.

Räknas förädrapenning som inkomst? Dvs kan jag fylla ut med sparade förädradagar så att jag kommer upp i inkomst? Annars vette sjutton hur jag ska få ihop det när bebisen kommer..

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej 

Hej!

Föräldrapenningen räknas inte som inkomst.

Om du började arbeta deltid efter det första barnet och har fyllt upp med föräldrapenning, så arbete och föräldrapenning motsvarar fem hela dagar per vecka kvarstår du i din tidigare sjukpenninggrundande inkomst (sgi). Har du inte gjort detta kommer din sgi att beräknas efter 75%.

Skickar dig länk till vårt faktablad där du kan läsa mer www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Ebba, handläggare 

• Anonym

Om om jag de sex månaderna innan jag beräknad föda, fyller upp så att jag kommer upp i 100%. Behåller jag mitt sgi då? Beräknas det då på tiden eller summan?

• Försäkringskassan

Hej!

Jag kan bara ge dig ett generellt svar på din fråga:
    Om du har för avsikt att arbeta minst 6 månader på din 100% anställning så kan din sjukpenninggrundande inkomst komma att beräknas på den 100% anställningen.

Hälsningar
    Theo, Handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning