• rosagubben

Resa inom EU med 5-6månaders. Vad tänka på?

Jag tänkte åka utomlands 1vecka i april/maj med min mamma och min son, som då kommer vara 5-6 månader gammal. 
    Tänkte åka till Spanien eller kanske Malta.
    Funderar lite på vad man ska tänka på att ha med sig till sonen?
    min mamma har aldrig rest med så små barn, så hon är inte till så mycket hjälp när det gäller det.
    Vagn borde man ju ta med sig(paraplyvagn), och så tänkte jag ta med bärselen.  
    Välling, napp och nappflaskor och lite burkmat borde jag nog också ta med mig. samt blöjor, våtservetter, solkräm och kläder såklart.  
    Hur är det med välling i handbagage? får man ha välling i handbagage(en flaska)?
    Något annat man bör tänka på?
    ska iväg och fixa sonens pass nu i början på februari tänkte jag, så jag har det gjort. 

• Svar på tråden Resa inom EU med 5-6månaders. Vad tänka på?
  • SysterJ

Du får ta med den barnmat ombord på planet som går åt under flygresan. Ta med flera rena flaskor det finns ingen möjlighet att diska.

Ta med välling så att det räcker för hela resan, gärna lite extra. Välling finns inte utanför sverige. 

Packa barnmat i både din och din mammas väska om den ena väskan skulle komma bort.

Tänk på att ett så litet barn inte ska vistas direkt i solen. Ha parasoll på vagnen och tunna heltäckande kläder. Vi hade inte solkräm på vår 6 månaders i Spanien i sommras. Skugga var det som gällde.

Man kan ge nässpray innan start och landning för att underlätta trycket som blir i öronen. Man kan ge dryck då också för att hjälpa barnet att tryckutjämna, 

Jag har nog fler tips men kommer inte på dem nu.

• Mellanmjölkens land

Vi var utomlands 1v när vår dotter var 5,5 mån. Vi hade börjat lite med smakportioner men under tiden vi var iväg ammade hon till 99,9%. Mycket praktiskt. Vi kompleterade med lite vatten när min mjölkproduktion inte höll jämna steg med hennes törst.

Solskyddskläder är bättre än solkräm, speciellt när det gäller så små. Upp till stl 68 hittade vi hela dräkter som inkluderade fötter. Dottern låg tyvärr precis på gränsen mellan 68 och 74 så vi vågade inte köpa. Köpte tvådelat istället för att förenkla vid blöjbyten.

Badbyxor, gärna mer än ett par.

Beroende på hur stabil han är kan det vara motiverat att köpa en liten plaskpool när ni kommer fram. Vi hade en som var hela 60cm i diameter och den var perfekt. Tillräckligt stor för att sitta i men så liten att om hon tippade hamnade huvudet på kanten istället för i vattnet

Vi hade jättesvårt att få till en bild på dottern när vi skulle ta passfoto. Höll på i säkert 20 min innan vi fick till en godkänd bild. Jag skulle nog rekomendera att vänta lite med att fixa pass så att han blir lättare att få att titta åt rätt håll.

Ta med gott om blöjor på planet ifall det skulle bli förseningar. På plats bör det däremot gå att köpa.

Svar på tråden Resa inom EU med 5-6månaders. Vad tänka på?