• frugan01

Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?

Min dotter är ca 6 veckor gammal, när hon föddes tappade hon ca 13-15 % av hennes födselvikt. Därefter har hon gått upp ca 45-70 gram per vecka. Hennes allmäntillstånd är bra, pigg och alert. Växer normalt enligt kurvan. Men hon är smal, hennes vikt ligger långt ner enligt kurvan och jag ammar hela tiden. Varje timme nästan och ibland tom går det 15-30 minuter mellan amningar. Vi går till bvc 1-2 ggr i veckan för vägning. Jag börjar fundera på om jag ska börja med ersättning? Dels så jag kan få bättre sömn och dels för kanske min mjölk inte räcker för henne? Idag är det värst, hon har legat vid min bröst princip sett hela dag. Hon blir nöjd. När jag skyler för bröstet blir hon irriterad. Hon både småäter och snuttar. Pga hennes låga vikt har jag låtit henne bestämma ... Men nu är min man i väg för att köpa ersättningen så vi kan prova ikväll. Imorgon ska vi till bvc och barnläkare finns med också. Vad ska jag göra tycker ni? Är hon alltid hungrig?

• Svar på tråden Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?
  • Tangent

Tror inte du behöver oroa dig eftersom din dotter är pigg och glad. Som någon skriver kanske du kan be amningsmottagning eller hjälpmamma i Amningshjälpen se över taget. Men hon är ju bara sex veckor så det är ganska normalt att hon vill till bröstet ofta.
    amningshjalpen.se och på kellymom.com finns många bra tips om amning.

PS. Min son var av den smala sorten, hans pappa var likadan. bvc sa att det viktiga var att han växte på längden.

• WPmamman

Instämmer med de ovan. Är barnet pigg, glad och nyfiken så är hon nöjd. Att stressa upp sig kan påverka amningen.

Har själv en liten dotter på 5 veckor. Hon vägde 2798 gram och var 47 cm när hon föddes. Hon har ökat med ca 200 gram i veckan och vuxit ca 2 cm i veckan fram till nu. Bvc tycker att hon går upp för lite i vikt och växer för långsamt. Hon ligger väldigt ofta vid bröstet. Däremellan är hon pigg, glad, nyfiken alternativt sover.

Här är bvc på om att jag måste kanske börja med tillägg eftersom hon växer för dåligt :-/

Hon följer sin kurva och är dessutom på väg upp mot den över.

Lita på din magkänsla den brukar visa rätt väg.

Med sonen försvann mjölken helt plötsligt och då fick jag höra av bvc att försöka stimulera igång allt igen. Gav upp när jag märkte att han blev slö och köpte ersättning istället. Hade jag lyssnat på bvc istället för min magkänsla vet jsg inte hur det hade gått.

Kommentarer vid amning, hur den ska göras eller inte är bara att sålla bland. De råd som msn tycker låter bra kan man ts till sig de andra struntar man i.

• bringa

Mitt 4:e barn och jag helammar för första gången. Nu är han 9 v och de senaste nätterna äts det varannan timme. Sover mest på dagarna så det tas igen nattetid. Det märks även på mjölkproduktionen nu att han sändigt tussar. Stor skillnad på tiden det tar att amma nu då det bara tar ca 15 minuter. Tyvärr minskar mjölken när man ger ersättning men det går att arbeta upp igen genom att amma mer. 

• camben

Lider med dig - har varit i liknande situation nyligen och var mycket nära att ge upp. Dock tålde inte min dotter ersättningen vilket gjorde att jag bet ihop och försökte med helamning lite till - och till slut funkade det! Det är jag glad för nu.

Ang. att barnet vill äta ofta: Min BVC sköterska sa att 50% av amningen är mat och 50% är att de känner sig trygga... att det är mysigt helt enkelt. Men eftersom hon är smal så kanske hon äter ofta av just den anledningen...hon håller på att 'äta upp sig' och det är ju jättebra :)

Jag gjorde till slut så att jag pumpade ur och gav henne något mål om dagen med flaska och utpumpad bröstmjölk. Då fick jag koll på hur mycket hon fick i sig och hur mycket mjölk jag hade. Tänk dock på att om barnet äter ofta så hinner det ju inte produceras så mycket mjölk mellan gångerna som om det är tex 3 h mellan matningarna. :)

Lycka till!

Ps Du kan ju ge henne lite ersättning ändå, för att komma ikapp med ev. urpumpning (så du ligger ett steg före) Ds 

• keron
    camben skrev 2013-01-23 13:13:57 följande:
    Jag gjorde till slut så att jag pumpade ur och gav henne något mål om dagen med flaska och utpumpad bröstmjölk. Då fick jag koll på hur mycket hon fick i sig och hur mycket mjölk jag hade. Tänk dock på att om barnet äter ofta så hinner det ju inte produceras så mycket mjölk mellan gångerna som om det är tex 3 h mellan matningarna. :)

Lycka till!
    Känns som att det finns en del missförstånd som nog behöver rätas ut.
    Hur mycket man får ut med pump säger absolut inget om hur mycket mjölk man har. Jag har helammat  4 barn tills dom varit 8 månader (yngsta är 6,5 bara) och har trots det knappt fått ut mer än ett par droppar med pump, nånsin.
    Mjölk produceras hela tiden, i samma takt som det ammas. Så det tar inte slut eller behöver fyllas på mellan gångerna. Bara för att brösten känns mjuka så betyder det alltså inte att det är tomt på något vis.
  • skogsvitter
    Lider med dig - har varit i liknande situation nyligen och var mycket nära att ge upp. Dock tålde inte min dotter ersättningen vilket gjorde att jag bet ihop och försökte med helamning lite till - och till slut funkade det! Det är jag glad för nu.

Ang. att barnet vill äta ofta: Min BVC sköterska sa att 50% av amningen är mat och 50% är att de känner sig trygga... att det är mysigt helt enkelt. Men eftersom hon är smal så kanske hon äter ofta av just den anledningen...hon håller på att 'äta upp sig' och det är ju jättebra :)

Lycka till!

Ps Du kan ju ge henne lite ersättning ändå, för att komma ikapp med ev. urpumpning (så du ligger ett steg före) Ds 
    Oj så många fel du fick med i ett enda inlägg...

Ju oftare man ammar, desto mer produceras. Inte tvärtom!?
    En pump får ut mindre mjölk än vad ett ammande barn får så du kan aldrig säga något om mängden mjölk genom att pumpa. En del får inte ut något alls genom att pumpa (jag fick tex inte ut en droppe om jag försökte pumpa själv, men om dottern ammade under tiden så kunde jag pumpa från det andra) men kan ändå helamma utan problem. Detta känns som rätt grundläggande kunskaper om amning men som du uppenbarligen har missat fullkomligt?! Inte konstigt att en del har svårt att upprätthålla en fungerande amning om kunskaperna är så här usla.
  • Hannathu

Lycka till!

Oj vad fel.

Ju oftare man ammar ju mer ökar produktionen.
    På ett sätt är kroppen lite korkad, den tror att antalet gånger man ammar säger mer om hur mycket den ska producera än tiden man ammar.
    Det du säger om tre timmar är helt fel, förr trodde man att brösten bestod av sjöar som fylldes upp emellan amningarna, nu vet man att mjölken produceras när barnet ammar.

Det är många som inte kan pumpa alls, vissa kan handmjölka men inte pumpa, andra kan pumpa men inte handmjölka men de allra flesta får ut mer av amning än av något av de andra sätten.
  • MinFinaMinna

Jag har en flicka på fem veckor. Jag har själv lagt till ersättning. Märkte att hon Inge blev nöjd och jag fick sitta och amma 20 ggr om dagen ca 30 min varje gång. Jag är ingen maskin. Jag blev knäpp i huvudet av att vara så bunden ( tyck vad ni vill men jag mådde inte bra av det)
    Jag ger ersättning 2-3 ggr om dagen. Alltid sista målet innan läggdags. Hon sover mycket bättre sen jag började med det.
    Jag delammar och är nöjd med mitt beslut.

Om jag hade varit dig TS så hade jag lagt till ersättning.

• keron
    MinFinaMinna skrev 2013-01-24 12:51:17 följande:
    Jag har en flicka på fem veckor. Jag har själv lagt till ersättning. Märkte att hon Inge blev nöjd och jag fick sitta och amma 20 ggr om dagen ca 30 min varje gång. Jag är ingen maskin. Jag blev knäpp i huvudet av att vara så bunden ( tyck vad ni vill men jag mådde inte bra av det)
    Jag ger ersättning 2-3 ggr om dagen. Alltid sista målet innan läggdags. Hon sover mycket bättre sen jag började med det.
    Jag delammar och är nöjd med mitt beslut.

Om jag hade varit dig TS så hade jag lagt till ersättning.
    Ja, precis som många bebisar gör och det är helt normalt :)

Det är jättebra att delamningen funkar för er och att ni båda är nöjdaGlad
    Men du kanske inte ska råda andra till att ge ersättning om dom inte frågar efter det. Många strävar efter att helamma och råd om ersättning kan göra många nyblivna mammor osäkra och förvirrade över om dom gör rätt.
  • camben
    skogsvitter skrev 2013-01-23 18:44:53 följande:
    Oj så många fel du fick med i ett enda inlägg...

Ju oftare man ammar, desto mer produceras. Inte tvärtom!?
    En pump får ut mindre mjölk än vad ett ammande barn får så du kan aldrig säga något om mängden mjölk genom att pumpa. En del får inte ut något alls genom att pumpa (jag fick tex inte ut en droppe om jag försökte pumpa själv, men om dottern ammade under tiden så kunde jag pumpa från det andra) men kan ändå helamma utan problem. Detta känns som rätt grundläggande kunskaper om amning men som du uppenbarligen har missat fullkomligt?! Inte konstigt att en del har svårt att upprätthålla en fungerande amning om kunskaperna är så här usla.
    Jisses vilken o-trevlig attityd! 
    Jag beskriver hur det var för mig. Då kan ju du beskriva hur det var för dig utan att vara bitchig.
    Jag påstår inte att det inte produceras mjölk konstant eller att produktionen inte ökar om barnet ammar oftare. Jag vet att det är så det funkar. Men du missar poängen - TS är orolig att barnet inte får tillräckligt och då gav jag ett förslag som kan lugna henne - för hennes skull - inte barnet. Nämligen att mata med flaska nån gång om dagen så att hon vet att då åt hon si och så mycket. Sen finns det mått på hur mycket ett barn ska äta, tex 150 ml/kg kroppsvikt vilket ger mer koll om barnet inte går upp i vikt.  

Ang. pumpning - visst inte för alla - men precis som det inte funkade för dig, funkar det bra för andra och ja, barnet tömmer bröstet bäst, har aldrig påstått annat. Och till sist - för mig var det så att direkt efter barnet ammat så gick det att pumpa ut några droppar - tre timmar senare 100 ml. Om barnet sätter i sig 100 ml på 15 minuter finns det ju inte 100 ml kvar i bröstet direkt efter de 15 minuterna - det fylls ju på lite mer långsamt än så - säger sig ju självt.

• MinFinaMinna

Keron: jag menade inte att ge råd på det viset. Jag menade mest att stötta henne om hon nu kände för att ge ersättning! Tycker inte det är något fel med det nämligen.

• Hannathu
    camben skrev 2013-01-24 16:39:41 följande:
    Jisses vilken o-trevlig attityd! 
    Jag beskriver hur det var för mig. Då kan ju du beskriva hur det var för dig utan att vara bitchig.
    Jag påstår inte att det inte produceras mjölk konstant eller att produktionen inte ökar om barnet ammar oftare. Jag vet att det är så det funkar. Men du missar poängen - TS är orolig att barnet inte får tillräckligt och då gav jag ett förslag som kan lugna henne - för hennes skull - inte barnet. Nämligen att mata med flaska nån gång om dagen så att hon vet att då åt hon si och så mycket. Sen finns det mått på hur mycket ett barn ska äta, tex 150 ml/kg kroppsvikt vilket ger mer koll om barnet inte går upp i vikt.  

Ang. pumpning - visst inte för alla - men precis som det inte funkade för dig, funkar det bra för andra och ja, barnet tömmer bröstet bäst, har aldrig påstått annat. Och till sist - för mig var det så att direkt efter barnet ammat så gick det att pumpa ut några droppar - tre timmar senare 100 ml. Om barnet sätter i sig 100 ml på 15 minuter finns det ju inte 100 ml kvar i bröstet direkt efter de 15 minuterna - det fylls ju på lite mer långsamt än så - säger sig ju självt.

Men om barnet precis har ätit så har bröstet redan producerat den mängd det är vant vid.
    Att däremot få det att framstå som att det tar tre timmar att fylla ett bröst är rena falsariet. Och det är inte så att det fylls på utan det är "programmerat" att producera med de mellanrum som barnet normalt sett äter med i den mängd som barnet normalt sett äter.
    Att amma (eller pumpa om det funkar) EMELLAN gör att produktionen ökar 
Svar på tråden Ammar och ammar hela tiden - blir ej mätt?