• Dizzylizzy

Handlederna beter sig konstigt

Jag har suttit och läst om karpaltunnelsyndrom men tycker inte riktigt jag känner igen mig..

Min högra handled knakar när jag rör den och det domnar svagt lite då och då.
    Gör liksom lite ont hela tiden.
    Vänstra handleden beter sig lite lika men svagare och inte alls så jag tänker på det på samma sätt..
    Någon som varit med om samma? Kan det vara karpaltunnelsyndrom ändå? 

• Svar på tråden Handlederna beter sig konstigt
  • FrökenBäver

Efter förlossningen är alla leder mjukare ett tag, detta gör att man kan få ont även av lättare ansträngningar och ska ta det försiktigt. Efter min andra förlossning bar jag en tung dörr uppför en trappa och skadade handleden så det knakade och gjorde ont ett tag. Hade svårt att diska grytor bla. Detta gick dock över med tiden och nu är det borta! 

• Eleora

Jag har varit hos läkaren nu. Remiss till arbetsterapeut för ett träningsprogram för handlederna samt remiss till röntgen.

• Sannaslim

Jag har liknande besvär, min handläkare sa att det beror på amningshormonerna, när bebis var mellan 3-6mån var det värst. TummSenan hoppade liksom ur plats flera gg dagligen och jag fick knaka tillbaka den. Testa massa olika skydd men inget hjälpte. Nu är det mycket bättre när bebis är 16mån och ammas mkt mindre. Men ammar jag mkt som nu tex när hon är sjuk kommer smärtan tillbaka direkt. Försök att inte belasta handlederna svårt med liten bebis såklart. Hade alltid med mig en ringsling sjal även för superkorta sträckor och gör inga hastiga rörelser och dra inte i nånting. Tex att dra i förpackningar var det värsta för mig. Hoppas det försvinner helt när jag slutar amma. Men har tyvärr gråtit många tårar över det här och det förstörde mycket av den 1a bebistiden

• Echo

Jag fick något som heter Morbus de Quervain när sonen var liten. Det är en inflammation i en sensäck (mer info här: www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Morbus-de-Quervain/)

Fick kortisonspruta direkt i sensäcken (ajaj) eftersom man inte får äta antiinflammatoriska läkemedel när man ammar (enligt min läkare) samt en formgjutenskena för att ge stöd och förhindra dåliga rörelser. 

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
Svar på tråden Handlederna beter sig konstigt