• BFmars2012

Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!

Har vid några tillfällen tagit upp sonens dåliga sömn på BVC (hon frågar hur han sover och jag säger som det är). Det enda svar jag fått är att "han måste lära sig att somna själv i sin säng". Till saken hör att de få gånger han somnat själv i sin säng har han inte sovit ett dugg bättre. Och när jag sagt det har hon bara sagt att DET var konstigt. Och sen inga mer tips eller råd mer än att sluta amma till sömns, lägg vaken i sin säng och se till att han somnar där. Jag ammar inte längre till sömns men han somnar alltid i min famn, ammar först och vaggar sen. Han är 10-mån och sover jättedåligt sen han var 3-4 mån.
    Nu sist tog jag upp frågan om det inte kan vara så att han har problem med reflux då han ibland hostar när han vaknar, men det var bara samma råd igen; måste somna själv.
    Samma gång hörde jag hur en annan sköterska gav råd till en förälder via tel. "Nu har ju ni LÄRT honom att ni kommer såfort han skriker. Ni måste ta striden, bara att lägga i sin säng, säg godnatt och gå ut. Gå tillbaka efter de här minuterna och lägg ner och fortsätt så tills han sover. Ja, skrika kommer han göra men det är bara att bestämma att nu SKA ni göra såhär." Hon avslutade med att säga att om ni inte känner er bekväma med metoden ska ni inte göra det. Men inga andra råd . Kanske den här föräldern bara behövde höra att det kan vara såhär och att det går över? Jag fick iaf ont i magen när jag hörde det. Finns det någon grund för de här råden de ger och är det lika på alla BVC??

• Svar på tråden Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!
  • Tirem

Usch... Nu lät det som om jag förespråkade 5 minuters metoden vilket jag inte gör...

• Min lycka

När min son var bebis,så var det inte bara bvc som nästan försökte övertala mig att använda 5mm.Även personalen på öppna förskolan.Det jobbade en kille där som talade om hur han brukade sitta i källaren framför datorn medan hans son skrek sig till sömns.Det tog bara någon vecka.O han skulle minsann göra detsamma på det snart kommande barnet med.
    Metoden var så bra o alla föräldrar som inte använde sig utav den var det något fel på.
    Det vände sig i magen på mig o jag vart till sist förbannad,då jag tycker metoden är vidrig.Så jag skällde faktiskt ut honom o sa vad jag tyckte om såna som använde denna form av misshandel.
    Han höll sig undan från mig sen o sa inget om metoden så jag hörde det igen. 

Min son vaknade också väldigt ofta på natten.Oftast var han törstig.
    Jag förstår inte riktigt varför de ska somna i sin egna säng så fort som möjligt.
    Här använde jag knappt spjällsängen,utan jag hade två madrasser på golvet som vi båda sov på.Då kunde jag krypa nära när han behövde mig.O jag nynnade lite lågt en sång.
    Till sist räckte det med att jag la min hand på hans mage eller höll honom i handen när han var på väg att börja vakna,så somnade han om igen. Eller att jag nynnade sången.

När han var runt 2.5år sa han själv att han ville somna själv,men att jag skulle vara ute i hallen o nynna sången.Gjorde väl så en vecka,sen behövde jag inte göra så längre.
    När han var 3 år ville han ha eget rum,så då köpte vi en ny säng som han valde o sen blev jag utkörd efter att ha läst gonatt saga 

Jag tror att finns man alltid tillgänglig o tar sig tid,så går seperationsfasen så mycket  smidigare.Kanske tar längre tid,men ger tryggare barn.Men det är bara vad jag tror.

• Min lycka

Kanske ska tillägga att sonen hade kolik tills han nästan var 7 månader o jag var ensamstående.
    Men pappa o jag gjorde på samma sätt när sonen började sova hos honom då sonen var över året.
    Här hemma nattade pappan sonen någon gång i veckan. 

• Natulcien
    Tirem skrev 2013-01-23 08:10:43 följande:
    Fast ett litet barn måste lära sig att somna om själv! Ett barn har en annan sömncykel (ett mönster i vår sömn som upprepas varv efter varv hela nätterna) än vi vuxna. Ett barns cykel varar ungefär en timme och medan vi vuxna inte vaknar till i slutet av varje cykel så gör många barn det. Detta beteende varar upp till 7 års ålder då barnets cykel börjar likna vårt mönster.

Så för en del barn avbryts deras sömn ungefär en gång i timmen på grund av deras sömncykel och är då barnet van att vaggas till sömn kräver de även det varje gång de vaknar! Du måste bryta barnets vana för att de ska lära sig att somna om skälva och tillslut lär de dig att inte vakna upp så fort cykeln börjar om!
    Fast det finns inga som helst belägg för att det är så. Det är en myt som cirkulerar att en bebis måste somna själv för att kunna somna om själv.

Vår son ammades till sömns upp till ca 5 månader, sen buffades/smektes han till sömns tills han var runt 1 år. Men han sov gott hela nätter från det att han var 3 månader, och vaknade han så somnade han om själv.
  • Mammamodig

Har du läst boken " somna utan gråt " de metoderna fungerar för oss. Egentligen tar man det steg för steg. Sängen ska vara en mysig plats och inte ett ställe där man får ligga och gråta. Man vänjer barnet sakta vid att somna utan bröstet eller famnen.

• Nyfiken2012

Finns inget som säger att barn måste lära sig att sova/somna själva. Det är ju en sed vi har tagit upp (ganska ny för förr sov man tillsammans). Tycker det är så komiskt att man anser att ett litet hjälplöst barn ska sova själv medan de flesta vuxna gärna vill ligga bredvid nån. O varför inte amma till sömns om det funkar?! Om jag hade ett barn som sov dåligt så skulle jag i första hand prova att ha barnet hos mig, det naturliga är ju att vara nära sina föräldrar (beskyddare). Jag har inte behövt "lära" min son att somna på olika sätt utan det har kommit naturligt när han varit redo. Får för övrigt rysningar av att läsa om små barn o ord som fight och metoder i samma mening :(

• BFmars2012

Skönt att inte bara jag reagerar på det. Om dom kommer med rådet till alla föräldrar att barnet måste somna själv bör dom väl även kunna ge konkreta råd hur det ska gå tillväga! Och att bara slänga fram ett häfte som beskriver 5-mm gör mig galen! Har läst lite på 5-mm grundares hemsida, och vad jag förstår så menar ju även han att det naturliga för små barn är att somna och sova med en förälder. Och att 5-mm ska användas i extrema fall, där föräldrarna helt enkelt inte orkar längre. Och det håller jag med om att bättre med 5-mm än en skakad bebis... Men det är ju extremfall!

• BFmars2012

Ska förresten läsa om tassmetoden och somna utan gråt, tack för tipsen!

• mikroE

Jag har själv inte använt någon metod alls och min dotter har alltid sovit bra (för en bäbis) nattetid (4-8 timmar i sträck de allra flesta nätter, 5-6 timmar vanligen). Somna utan Gråt verkar dock vara den vettigaste boken och man lär sig mycket om barns sömn i den. Jag har läst lite i den och allt verkar vettigt plus att den ger tips om många strategier och inte bara en helig som många andra böcker. Det passar mig bra men vissa föräldrar vill ha en ren manual som man inte får ifrågasätta och då tror jag hellre på tassmetoden som är mer strukturerad men snällare än många andra metoder.

• Antilopen
    Min lycka skrev 2013-01-23 08:27:40 följande:
    När min son var bebis,så var det inte bara bvc som nästan försökte övertala mig att använda 5mm.Även personalen på öppna förskolan.Det jobbade en kille där som talade om hur han brukade sitta i källaren framför datorn medan hans son skrek sig till sömns.Det tog bara någon vecka.O han skulle minsann göra detsamma på det snart kommande barnet med. Metoden var så bra o alla föräldrar som inte använde sig utav den var det något fel på. Det vände sig i magen på mig o jag vart till sist förbannad,då jag tycker metoden är vidrig.Så jag skällde faktiskt ut honom o sa vad jag tyckte om såna som använde denna form av misshandel. Han höll sig undan från mig sen o sa inget om metoden så jag hörde det igen. Min son vaknade också väldigt ofta på natten.Oftast var han törstig. Jag förstår inte riktigt varför de ska somna i sin egna säng så fort som möjligt. Här använde jag knappt spjällsängen,utan jag hade två madrasser på golvet som vi båda sov på.Då kunde jag krypa nära när han behövde mig.O jag nynnade lite lågt en sång. Till sist räckte det med att jag la min hand på hans mage eller höll honom i handen när han var på väg att börja vakna,så somnade han om igen. Eller att jag nynnade sången. När han var runt 2.5år sa han själv att han ville somna själv,men att jag skulle vara ute i hallen o nynna sången.Gjorde väl så en vecka,sen behövde jag inte göra så längre. När han var 3 år ville han ha eget rum,så då köpte vi en ny säng som han valde o sen blev jag utkörd efter att ha läst gonatt saga Jag tror att finns man alltid tillgänglig o tar sig tid,så går seperationsfasen så mycket smidigare.Kanske tar längre tid,men ger tryggare barn.Men det är bara vad jag tror.

Fint skrivet!
Svar på tråden Är 5 min det enda råd BVC kan ge?!