• urstina

    Kabukisyndromet.

    Min son, snart 7 år, har genomgått en syndromutredning, som ännu inte är helt klar. Det verkar som att han har Kabukisyndromet. Han är bl.a. född med analatresi (avsaknad av ändtarmsöppning), njurmissbildning, grå starr, astma, autism, adhd, utvecklingsstörning, infektionskänslighet. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med föräldrar/anhöriga till barn med Kabukisyndromet. I vår familj finns även Storasyster 9 år (med aspergers syndrom, njurmissbildning och ögonsjukdom) och Lillebror 3 år.

    Hälsningar Stina 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-24 10:11
    Mer om oss kan ni läsa på min blogg:
    blomsterv.blogspot.com

  • Svar på tråden Kabukisyndromet.
  • babybaby

    Hej. Har följt din blogg och jag tycker du är en super mamma måste jag säga. Känner ingen med det syndromet men har själv en son med potocki lupskis syndrom och han är två år. Ni bodde väl också i Dalarna? Vi bor i avesta. Kram

  • urstina

    Hej! Ja, vi bor i Siljansnäs utanför Leksand. Jag har aldrig hört talas som din sons syndrom. Vad innebär det? Har ni fler barn?
    Kram! 

  • urstina

    Hej! Angående min fråga om ni har fler barn... jag läste din profil. Jag är hemskt ledsen :( Kram!

  • babybaby

    Hej igen! Ja det är nästan ingen som känner till syndromet, knappt läkarna heller. Det innebär att han har ett kromosom fel, dubblering av kromosom 17. Vad vi vet just nu är att han är mycket senare i utvecklingen än andra barn i samma ålder, vad det innebär i framtiden vet vi inte ännu. Men dessa barn har ofta autistiska drag och lättare till måttlig utvecklingsstörning. Vi har en till son som snart är 9 månader och som är frisk :)

  • StaffenAssar

    Hej!
    Min son har inte kabukis syndrom, men han finns registrerad i forskningen kring syndromet då han tydligen utseendemässigt är väldigt lik barn med syndromet och saknar genmaterial på det ställe där de tror att genen som orsakar kabukis finns :) Han har deletion 8p 12-22. En av de ansvariga för den forskningen i Sverige 'upptäckte' honom när vi var på en föreläsning hon höll om ovanliga föreläsningar.

    Min son har måttlig utvecklingsstörning och är hyperaktiv. Han sover väldigt dåligt och har sömnmedicin. Han har tidigare varit infektionskänslig, med över 50% sjukfrånvaro på dagis tex, men jag upplever att det blivit mycket bättre det senaste året. Han säger tre ord, kan teckna ca 20 ord men använder bara kanske 5 av dem. Jag tycker dock att han kommunicerar mycket bra med kroppsspråk och olika ljud, men man måste känna honom för att förstå honom. Han har nyligen börjat gå. Han är 4,5 år.

  • urstina

    Så intressant! Har din son några missbildningar som hör ihop med syndromet? Är det ett ärftligt syndrom?

  • StaffenAssar

    Det är inte ärftligt utan sk 'de novo', alltså spontant uppkommet. Det finns bara han och en till med exakt samma i världen vad man vet, men tekniken för att upptäcka denna typ av avvikelser är ju bara ca 15 år gammal, så det finns säkert fler. Och det finns ju många länder där man inte gör dessa undersökningar heller... Så det finns liksom inte någon mall för vilket utseende barn med hans avvikelse har ;)
    Han har ett lite annorlunda utseende, men man ser det egentligen främst om man vet vad man ska titta efter - lågt sittande öron, bröstvårtor brett isär, bred platt näsrygg, speciella väldigt välformade ögonbryn, fyrfingerfåra i ena handen. Sedan har han enligt hon som forskar om kabukis 'puffiga' fingertoppar som tydligen också ska vara typiskt för kabukis, men det är inget jag någonsin tänkt på själv. Och så har han långa, täta ögonfransar som också enligt samma person ska vara vanligt vid kabukis. Hon sa att barn med kabukis ofta har ett karaktäristiskt väldigt sött utseende, och söt är han ju som en liten sockerärta ;) Sedan har han en grop ovanför rumpan, det ser ut ungefär som ett väldigt lågt sittande ryggmärgsbråck som läkt själv. Det är tydligen en vanlig missbildning vid många kromosomavvikelser och heter något som jag glömt. Han har också väldigt litet huvud och troligtvis mikrocefali, men de är inte säkra än då huvudet ändå växer fortfarande. Och så är han liten till växten rent generellt och har haft ganska mycket problem med vikten då han inte gått upp som han ska, men nu håller sig vikten rätt bra och han ligger och pendlar mellan -2 och -3, så det är bra.

  • Jennie12

    Hej. 
    Vi fick idag reda på att vår dotter har kabukisyndrom. Hade de redan på känn eftersom hon har böjda lillfingret och de enda jag kunde hitta angående detta var just kabukisyndrom. Hon har submukös gomspalt med det finns dock många andra syndrom med de. 
    Känns dock väldigt skönt att kunna få svar efter allt kämpande med henne. Har varit många sjukhusbesök, problem med öronen, motoriken, kräktes som liten fick förtjockningsmedel i all dryck. Hon har böjda öron, cystor på levern som dock inte ska vara något problem just nu. Måste vara otroligt sällsynt, någon som vet hur många som har detta syndrom i Sverige? 

Svar på tråden Kabukisyndromet.