sabiha skrev 2013-01-26 13:03:55 följande:
unik:
min dotter är gluten intolerant och hon fick sin diagnos när hon var 5 år. läkaren då sa att hon måste äta även mjölk och laktosfritt eftersom tarmen är skadat pga gluten och en skadat tarm har mycket svårt att bryta ner mjölk protein och mjölksocker(laktos). det tar 6mån-1år för tarmen att läka ut så därefter ska hon bara äta glutenfritt.
hon var extrem kinkig med maten pga all magont och kramper. hur som helst vad jag ville komma fram till jag gjorde en egen protein, vitamin och energi dryck till henne som är enkel och göra:
-en äggula( innehåller allt en människaskropp behöver protein vitaminer mineraler enzymer hela rubbet utom c-vitamin)
-vaniljsocker el oboy el kakao el smält choklad el annat söt som din dotter gillar (tillgodoser energi behovet)
-apelsin juice el annan juice som din dotter gillar kravet är att det ska innehålla c-vitamin.
vispa ihop allt så blir det en gott dryck då får hon i sig allt som kroppen behöver. du kan även improvisera en massa annat som du vet att hon kommer gilla. se bara till att få ihop de tre ingredienserna. äggula pga all näring, nåt söt pga kolhydrater och c-vitamin som fattas i ägget. tips! äggula, banan, frysta bär, vaniljsocker. mixa i mixer så blir det som glass.
varför inte äggvitan? jo äggvitan innehåller all näring som äggulan har dock det innehåller även 15 allergener också. det kan bli för mycket av allergena ämnen om man ska dricka detta några ggr om dagen så..
en äggula om dagen för barn 1-3 år, 2 äggula för barn 3-6 år och 3 till 4 äggula från 6år uppåt.
hoppas att det hjälper
TACK! Provade, och visst var det protester - ganska rejäla sådana - men hon drack den faktiskt..

Bra komplement till nåt som kanske är enklare att få i. Tror nog hon kan gilla smaken i den här, men konsistensen blir ju lite mer "redd" än blank och hon reagerar lite på det. Får se, provar några dagar.