• UnikFamilj

energi-/proteintillskott utan mjölkprotein..?

Jag har en dotter på 6,5 år. Hon har autism och ADHD, samt är överkänslig mot mjölkprotein, gluten och veteprotein. Idag har vi varit på läkaruppföljning med henne, och det visade sig att hon avstannat lite i tillväxten... Diskussionen kring Ritalinet kommer ju upp direkt (hon är helt klart påverkad efter att hon började äta CS) och hon BEHÖVER verkligen RItalinet för att fungera. SÅ... jag ska naturligtvis lägga upp en plan för kosten här hemma (har vi väl haft innan också, men hösten har varit för kaotisk för att den ska hållas), vi ska försöka reducera stressen runt omkring henne, och vi ska försöka få i henne allt vi kan. Men jag undrar, är det någon som vet om det finns eneridryck/proteintillskott i nån form som INTE innehåller mjölkprotein, gluten eller veteprotein? Typ alla verkar ju vara baserade på mjölkprotein.. =( Visst borde det finnas nån variant även för mjölkallergiska barn..??

• Svar på tråden energi-/proteintillskott utan mjölkprotein..?
  • UnikFamilj
    Skumboll skrev 2013-01-24 10:55:22 följande:
    Ett alternativ skulle ju vara energipulver (resource, fantomalt, maxi jul osv). Det är ju energipulver, dock rena kolhydrater.

Sedan finns ju provideXtra som är soja- gluten- och mjölkproteinfri. Vete vet jag ej. 
    www.fresenius-kabi.se/Produkter/Enteral-nutri.../

Undrar var maltodextrinet kommer från... I övrigt såg det ju ut att kunna funka. Energipulver skulle kanske kunna vara en del, men rent krasst är det ju så att om jag bara låter henne äta mer godsaker så skulle hon tillgodose sig kolhydratbehovet - det är proteinerna som är största problemet.

Hittade Neocate igår kväll, verkar finns i några olika varianter och borde funka. Har mailat dietisten i alla fall, får se vad hon säger - och hur mycket stök det blir innan.... Utgår från att vi inte slipper göra YTTERLIGARE en kostregistrering.. *suck* Visst, det är enbart bra men GUD så stökigt...

Tack för tipsen i alla fall, ska maila och fråga om provideXtra! 
  • Skumboll

Vad gäller energipulver så har vi just nu Resource, och det är gjort av majsstärkelse. S har ju extremt högt energibehov så han får diverse tillskott tillsammans med sondnäring. 

S har fått neocate under några år, jag vill bara varna dig... det luktar och smakar VIDRIGT! 

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • UnikFamilj
    Skumboll skrev 2013-01-24 11:10:08 följande:
    Vad gäller energipulver så har vi just nu Resource, och det är gjort av majsstärkelse. S har ju extremt högt energibehov så han får diverse tillskott tillsammans med sondnäring. 

S har fått neocate under några år, jag vill bara varna dig... det luktar och smakar VIDRIGT! 
    Toppen... ja då lär det ju knappast gå att få i tjejen som är ordentligt kräsen... =(

Har mailat om provideXtra, får se vad de säger... 
  • Skumboll

Är hon kräsen så blir det nog svårt att få i henne! 

Hoppas att privideXtra kan funka, den finns ju med några olika smaker iaf och jag tycker själv att klara näringsdrycker smakar bättre än mjölkbaserade. 

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • UnikFamilj

Du Skummis - tack för tipset..! Maltodextrinet kommer från majs så den funkar - blir troligtvis den varianten. TAAACK!

• Annelie 76

Måste det vara såna där konstiga saker? Duger det inte med smoothie på avokado, ägg (hela för proteinets skull eller bara gulan), kokosmjölk och bär? Protein, fett, lite kolhydrater och mjölk-, gluten- och vetefritt. Samt helt naturligt.

• UnikFamilj
    Annelie 76 skrev 2013-01-25 09:52:45 följande:
    Måste det vara såna där konstiga saker? Duger det inte med smoothie på avokado, ägg (hela för proteinets skull eller bara gulan), kokosmjölk och bär? Protein, fett, lite kolhydrater och mjölk-, gluten- och vetefritt. Samt helt naturligt.
    Obestämd Den dagen jag får min tjej att dricka nåt gjort på avocado, kommer jag nog gråta av lättnad tror jag...  Kokos är heller inte en variant som någonsin skulle gå ner, och det får inte vara minsta lilla konsistensskillnad i den - alltså inte minsta lilla frö eller sten från bär tex. Inget i smoothies-konsistens över huvud taget skulle gå ner, det måste vara något.... tja... ett enkelt litet mirakel med massa energi och näring i litet format - enkelt serverat på ett sånt sätt som hon över huvud taget skulle acceptera att ta i munnen. Även om proviceXtra skulle smaka som helt vanlig saft så kommer det bli en fight, för hon dricker inte saft.

Vore det enkelt, vore det inte ett problem... Cool
  • Annelie 76

Kokosmjölk är slätt och med en svag smak av kokos. Du skulle ju kunna testa bara kokosmjölk och ägg som du kör med stavmixer så det blir slätt. Det KAN ju funka för det smakar definitivt inte som saft...

• Skumboll
    UnikFamilj skrev 2013-01-25 09:44:12 följande:
    Du Skummis - tack för tipset..! Maltodextrinet kommer från majs så den funkar - blir troligtvis den varianten. TAAACK!
    Åh så bra! Kul att kunna hjälpa till lite!
    ♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • UnikFamilj
    Annelie 76 skrev 2013-01-25 10:43:23 följande:
    Kokosmjölk är slätt och med en svag smak av kokos. Du skulle ju kunna testa bara kokosmjölk och ägg som du kör med stavmixer så det blir slätt. Det KAN ju funka för det smakar definitivt inte som saft...
    Jag skulle aldrig någonsin kunna laga kyckling med kokosmjölk i tex, kokos är inte en smak som funkar. Enda gången hon över huvud taget tar en liten sån smak i munnen, är i kokosbollar då den är dränkt i mängder av socker och kakao så hon inte känner av den... =D Dessutom är det då flingorna som smakar mindre kokos.

Tjejen är otroligt känslig för smaker överlag, och för konsistenser. Något saftliknande tror jag att jag i alla fall skulle kunna "övertala" henne att dricka efter ett tag. Hon dricker inget i dagsläget som inte är helt "orett" (vatten, coca cola, och äppeljuice med movicol i - efter MÅÅÅÅÅNGA dagars övertalning och tveksamma metoder...). Mjölk har aldrig funkat. 
    Hade valet landat på en sån produkt som neocate, hade vi aldrig fått i henne det som dryck utan möjligtvis som grund i bakning av bullar och liknande.

Vi har försökt många gånger att jobba med henne matkänslighet, för att öka valmöjligheterna och bredda näringsintaget. Minsta lilla försök resulterar i att hon begränsar sig ytterligare. I dagsläget är det otroligt få saker som går ner över huvud taget - även om hon inte är ett extremfall om man ser till barn med autism och matsvårigheter.

• Skumboll

"Såna där konstiga saker"... jag så kan man ju också uttrycka det. Vore ju lätt om barnet inte var så känslig för smaker och konsistenser!

♥ Simon ♥ Sigrid ♥
  • sabiha

unik:
    min dotter är gluten intolerant och hon fick sin diagnos när hon var 5 år. läkaren då sa att hon måste äta även mjölk och laktosfritt eftersom tarmen är skadat pga gluten och en skadat tarm har mycket svårt att bryta ner mjölk protein och mjölksocker(laktos). det tar 6mån-1år för tarmen att läka ut så därefter ska hon bara äta glutenfritt.
    hon var extrem kinkig med maten pga all magont och kramper. hur som helst vad jag ville komma fram till jag gjorde en egen protein, vitamin och energi dryck till henne som är enkel och göra:
    -en äggula( innehåller allt en människaskropp behöver protein vitaminer mineraler enzymer hela rubbet utom c-vitamin)
    -vaniljsocker el oboy el kakao el smält choklad el annat söt som din dotter gillar (tillgodoser energi behovet)
    -apelsin juice el annan juice som din dotter gillar kravet är att det ska innehålla c-vitamin.
    vispa ihop allt så blir det en gott dryck då får hon i sig allt som kroppen behöver. du kan även improvisera en massa annat som du vet att hon kommer gilla. se bara till att få ihop de tre ingredienserna. äggula pga all näring, nåt söt pga kolhydrater och c-vitamin som fattas i ägget. tips! äggula, banan, frysta bär, vaniljsocker. mixa i mixer så blir det som glass.
    varför inte äggvitan? jo äggvitan innehåller all näring som äggulan har dock det innehåller även 15 allergener också. det kan bli för mycket av allergena ämnen om man ska dricka detta några ggr om dagen så..
    en äggula om dagen för barn 1-3 år, 2 äggula för barn 3-6 år och 3 till 4 äggula från 6år uppåt.
    hoppas att det hjälper

• UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-01-26 13:03:55 följande:
    unik:
    min dotter är gluten intolerant och hon fick sin diagnos när hon var 5 år. läkaren då sa att hon måste äta även mjölk och laktosfritt eftersom tarmen är skadat pga gluten och en skadat tarm har mycket svårt att bryta ner mjölk protein och mjölksocker(laktos). det tar 6mån-1år för tarmen att läka ut så därefter ska hon bara äta glutenfritt.
    hon var extrem kinkig med maten pga all magont och kramper. hur som helst vad jag ville komma fram till jag gjorde en egen protein, vitamin och energi dryck till henne som är enkel och göra:
    -en äggula( innehåller allt en människaskropp behöver protein vitaminer mineraler enzymer hela rubbet utom c-vitamin)
    -vaniljsocker el oboy el kakao el smält choklad el annat söt som din dotter gillar (tillgodoser energi behovet)
    -apelsin juice el annan juice som din dotter gillar kravet är att det ska innehålla c-vitamin.
    vispa ihop allt så blir det en gott dryck då får hon i sig allt som kroppen behöver. du kan även improvisera en massa annat som du vet att hon kommer gilla. se bara till att få ihop de tre ingredienserna. äggula pga all näring, nåt söt pga kolhydrater och c-vitamin som fattas i ägget. tips! äggula, banan, frysta bär, vaniljsocker. mixa i mixer så blir det som glass.
    varför inte äggvitan? jo äggvitan innehåller all näring som äggulan har dock det innehåller även 15 allergener också. det kan bli för mycket av allergena ämnen om man ska dricka detta några ggr om dagen så..
    en äggula om dagen för barn 1-3 år, 2 äggula för barn 3-6 år och 3 till 4 äggula från 6år uppåt.
    hoppas att det hjälper
    TACK! Provade, och visst var det protester - ganska rejäla sådana - men hon drack den faktiskt.. Förvånad Bra komplement till nåt som kanske är enklare att få i. Tror nog hon kan gilla smaken i den här, men konsistensen blir ju lite mer "redd" än blank och hon reagerar lite på det. Får se, provar några dagar. Glad
  • sabiha

vad bra :) man blir jätte glad när de äter bra. ge inte upp så småningom kommer hon vänja sig vid nya smaker. vi kämpade 4 år med min dotter nu äter hon allt möjligt. ett gott råd som du inte kommer höra från nån annan ge henne godis/choklad/glass(ja det hon gillar) FÖRE maten inte efter som vi alla mammor o dietister påstår :) För att snabba kolhydrater höjer blodsockret snabbt vilket leder till en hög insulinproduktion i bukspottkörteln som sänker blodsockret hastigt och då blir man hungrig. med andra ord servera godis/choklad/glass vänta 45 min och servera maten så ska du se:)
    ett annat tips om hur du introducerar nya smaker: serverar det mat som hon brukar äta men i en små skal( tex en dipsås skal) servera nåt nytt som hon inte brukar äta. är det i en separat skal blandas det inte med det hon äter. säg sedan ingenting typ smaka ,prova äta etc ingenting...ignorera om hon äter, ifrågasätt inte om hon inte äter. en vacker dag kommer hon säga " kan jag få mera!!

• UnikFamilj

ProvideXtra förskrivet av dietisten nu, får invänta läkarsignatur och beställning bara och sen ska vi prova. Efter att ha testat några saker som INTE funkade alls, blev jag idag lite frustrerad och mitt i baket avbröt jag för att testa akutvarianten...
    3 äggulor vispat med lite socker och vaniljsocker, och minsann - hon åt med god aptit...! =D Så blir det riktigt illa nån dag så är det väl där jag hamnar. Idag var egentligen en bra dag, för hon åt faktiskt lite soygurt till frukost, sen ett par smörgåsrån med smör och en bulle till fika på skolan, 14 (!) köttbullar och lite pasta med ketchup till lunch, en ok portion med pasta och ketchup till middag. Vi lär också hinna med lite småplock under kvällen, och överlag lär det bli popcorn oftare än på lördagskvällar...

Tack igen allihopa för hjälpen! =) 

Svar på tråden energi-/proteintillskott utan mjölkprotein..?