• Mamma till S

2 åring som bråkar, puttas och nyper lillebror....Hjälp.

Blir snart galen här hemma.
    Har 2 barn, en på 2 år och en på 8 mån, vissa dagar är storasyster så gullig o snäll mot lillebror men det vänder så snabbt!! Dom sitter och leker på golvet och har mys sen helt plötslit så puttar hon till honom och han faller baklänges rätt ner i golvet med en duns, tårarna rinner och sjäklart gör ju detta ont, det ska även nypas, petas och rivas mmmmmm. Det känns som att listan kan göras låååång.

VAD SKA JAG GÖRA??
    Blir stressad, både av att hon håller på såhär, även att lillebror gör sig illa hela tiden, vad hon än gör, det ska pussas och kramas men så hårt liksom. Tycker synd om honom för allt som händer som jag inte hinner med att "rädda" honom ifrån. 

Är det nån trots-uppmärksamhets-period från hennes sida? Eller vad?

• Svar på tråden 2 åring som bråkar, puttas och nyper lillebror....Hjälp.
  • Flickan och kråkan

Hej!

Jag har 16 månader mellan mina pojkar. Idag har äldsta nyligen fyllt 5 år och yngsta blir 4 år i april och de är supertajta, är varandras stora trygghet och leker jättebra tillsammans....och bråkar . För oss var första halvåret efter att lillebror föddes lugnt. När lillebror däremot blev ordentligt rörlig (han var runt 8 månader då och storebror 2 år) så dök konkurensen och svartsjukan upp....i kombination med storebrors 2-årsperiod (händer mycket utvecklingsmässigt och de har det rätt jobbigt med sig själva). Storebror knuffades huvudsakligen, men kunde även slå eller liknande. Vi punktmarkerade helt enkelt. Ett jobbigt halvår hade vi då vi inte kunde lämna dem själva, sedan gick det över .

• Mamma till S

Åh, det är precis så!!! Att hon kanske känner konkurrens med lillebror nu, hon kan liksom helt oprovocerat gå fram och putta till eller slå honom.. Hm, hoppas verkligen det slutar snart, inge skoj för nån av oss!! Mellan åt så leker dom så bra och fint, för att i nästa stund skrika och grina..

• CrazyChristina

Jag har oxå de problemet storebror är 2,5 och lillebror snart 10 mån. Vi försöker ta undan honom och säga att det är fel men de kan ibland bara gå någon minut sen gör han det igen. Tror det bara är att härda ut och fortsätta säga att man inte ska göra så, han är jätte snäll på dagis och har aldrig gjort något där mot dom små som är runt 1år.

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Nicolew

Min syster var tre år när jag kom, och hon var jättestygg mot mig. Hon drog mig i håret och bet mig i fingrarna. Hon var ju såklart avundsjuk och var ledsen för hon trodde att mamma skulle glömma bort henne. Det är svårt ju för ju mer hon var stygg mot mig ju mer uppmärksamhet fick ju mamma ägna åt att skydda mig och se till att hon inte gjorde mig illa. Men så småningom gick det över! Det är väl väldigt normalt att storasyskon reagerar så på ett nytt barn. Det blir ju den nya rivalen. Testa att ha ensamtid med bara 2åringen då det är bara du och hon, då hon kan få välja vad ni ska göra utan att lillebror stör. Sen kan du ju säga att det är du och hon som ska ta hand om lillebror och låta henne göra saker så att hon känner sig viktig? 

Svar på tråden 2 åring som bråkar, puttas och nyper lillebror....Hjälp.