• JaJoHu

Hörselskador eller nedsatt hörsel

Hej!

Jag efterlyser föräldrar med barn som har nedsatt hörsel osv..
    Min 3,5 åriga pojke fick en remiss in till audionomen pga misstankar om att han inte hör så bra. Där inne så gick det första testet jättebra - inget vatten i öronen. Andra testet - lekaudiogram? utförde han precis som han skulle. Men hon sa hon att hon fick höja ljudet ett snäpp på ena örat för att han skulle höra ljuden och två snäpp på andra örat. Så nu får vi vänta i 1mån till nästa koll för att se om det visar likadant då. Hon menade på ifall om det var pga förkylning. Dock vet vi att han inte varit förkyld på flera månader och är inte nu heller.

Vad tror ni audionomen menade med ett och två snäpp?
    Hur många kontroller har ni fått gå innan ni fått en diagnos?
    Min son klagar även på pip i öronen och han sitter jämt nära tvn och säger att han inte hör från soffan.
    Vad har era barn för hörselskador om det inte är vatten i öronen?

Hoppas ni vill hjälpa oss att reda ut i alla fall något frågetecken...        

• Svar på tråden Hörselskador eller nedsatt hörsel
  • sabiha

min son som 2 år 4 mån blev inte godkänd på hörseltestet. han har vätska i öronen men han ska sövas och de ska sätta rör i öronen och göra objektiva hörsel mättningar för och kolla hur bra/dåligt han hör. han är inte döv men hör dåligt. talet har inte kommit riktigt igång som det ska så vi misstänker även asd. efter op:en får vi nog se om det är hörseln el asd som är boven i dramat:(

• JaJoHu

Hoppas det löser sig med talet och annat och att det inte är mer än så...
    Jag har lusläst varenda fakta om olika diagnoser men efter tittat på en film på youtube så tror jag inte vår son har någon annan diagnos än nedsatt hörsel. Han var också sen med talet men nu har det kommit igång ordentligt efter vi läst flera böcker varje kväll sen vi insåg att han var sen med talet... tror han hade väldigt svårt att höra pga allt stim på dagis osv.. så därför tror jag böckerna hjälpte så bra. Enda riktigt lugna och tysta stund på dagen.

Har ert dagis nämnt något om diagnos eller är det ni själva som misstänker?
    Läste någonstans att det är ca 30 % av alla med nedsatt hörsel/ hörselskador som har någon form av diagnos förutom öronen. Alltså 70 % som inte har...
    Sen kan ju beteende osv bero på hörseln. När jag berättade att vår son inte blev godkänd på hörselprovet så sa alla fröknar - det förklarar varför han är som han är.

Lycka till!     

• sabiha

ja de har bara uppmärksammat hans talutveckling. jag vet inte hur mycket det beror på hörseln. när jag berättade om hörseln sa dem ungefär samma sak på dagis. hurdan var din son beteendemässigt?

• sabiha

just har du länken på den videon på youtube så kan jag också tittað???

• JaJoHu

Gå in på youtube och sök på : What is Autism? Do you know the signs? så heter klippet jag såg..
    Min son är beteendemässigt svår att nå där det finns störande ljud omkring - tvn, dagisgrupper, ute bland folk osv..
    han repeterar det man säger för att försäkra sig om att han hört rätt.. många gånger frågar han - vad sa jag nu?
    annars är han som en vanlig pojke tycker ja.. bråkig ibland och väldigt go ibland :)
    När han var yngre var det svårt för honom att hänga med... han ville få fram ord men när vi inte förstod honom blev han rasande och i andra sekunden förtvivlad.
    Jag märker redan nu hur han blommar upp efter vi berättade för förskolan om hans hörsel.
    Jag kan säga att några små saker som alltid dök upp fick mig att bli fundersam.. han kan ibland gå på tå men sällan varje dag.. han var förut väldigt fast i rutiner.. blev det inte som "vanligt" så blev han arg men nu är han inte alls så...
    Men efter sett klippet på youtube så kände jag direkt ett lugn i kroppen.
    Man ska ligga på minst 6 kriterier av alla dessa olika dom visar i filmen för att ens få en diagnos... så det betyder inte att ens barn har en diagnos om dom visar liknande beteende på några punkter.

Lycka till!             

• Mumin80

Vär dotter (strax över 3 år) håller just nu på och utredas via bvc, eftersom vi misstänker att hon kanske kan ha någon form av funktionshinder, eller i alla fall svårigheter utöver det vanliga (mild autism/adhd börjar jag mer och mer misstänka). 

Vi fick av bvc remiss till logoped, hörcentral och bvcpsykologen. På första hörseltestet hörde dottern bra på höger öra men lite sämre på vänster. Så då fick hon komma tillbaka en månad senare. Andra gången hörde hon bra på vänster men lite sämre på höger. Då sa dom att hon skulle komma tillbaka en tredje gång, och om hon då fortfarande inte hörde perfekt på båda öronen så skulle hon skickas till öronläkaren för att kolla t.ex. vätska i öronen. Men tredje gången klarade hon testet och då vidtar dom inga ytterligare åtgärder på den fronten. 

Logopeden bedömde att hennes primära problem nog inte är munmotoriken, utan kommunikationen och samspelet bakom. Så vi ska på ett återbesök nu i vår, men gissningsvis så finns det inte så mycket att göra där förrän vi fått mer kläm på vad dottern egentligen har svårt med. Psykologen har haft en träff med bara oss föräldrar, hon har varit med på utvecklingssamtal med oss och dagis, observerat dottern på dagis, och nu ska vi dit två gånger med dottern (en gång per förälder) för observation och tester, och sen en gång utan dottern för "resultaten". Om bvcpsykologen tycker dottern har svårigheter som behöver utredas vidare så får vi som jag förstår det en remiss till bup, som sedan gör en ytterligare utredning innan någon eventuell diagnos görs.  

Svar på tråden Hörselskador eller nedsatt hörsel