• RS89

Tungmetaller i barnmat, skrämmande rapport!

Alltså är det bara jag som får ångest av Livsmedelsverket nya rapport om tungmetaller i barnmat? Det står att det inte spelar någon roll om det är ekologiskt eller ej! Och skrämmande siffror är det. HÄR MOTTAGES GÄRNA TIPS PÅ HÄLSOSAM MAT TILL BARN UNDER 1 ÅR!

Kortfattat: www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fortsatta-problem-med-vissa-tungmetaller-och-mineraler-i-barnmat/

Hela rapporten (lång): 
    www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_1_del_3_tungmetaller_och_mineraler_i_livsmedel_for_spadbarn_och_smabarn_risk_och_nyttohantering.pdf 

• Svar på tråden Tungmetaller i barnmat, skrämmande rapport!
  • FrökenW
    LiteniAugusti skrev 2013-01-23 21:18:53 följande:
    Jag har aldrig gett burkmat och är inte superförvånad över rapporten.

Vi gillar www.hippbarnmat.se/index.php& cat=|M2|M3|M4 
    Sidan ger tips på både frukost, fika och middagar. Min dotter har många favoriter bland deras recept. Glad

Bra sida!!!

Men jag behöver hjälp med ett gott grötrecept som är anpassat till min 8-mån känsliga mage..
    Eller annan näringsrik frukost!!  
  • I969

Det är mkt stränga regler för nivåer av tungmetaller i barnmat, annan mat innehåller naturligtvis också tungmetaller, oftast mer, men testas inte i studien. Den mat som fick kritik var t.ex. Rismjölk, som inte är en barnprodukt, och mjölkfria vällingar/grötar som nu dragits tillbaka. Det slår helt fel om folk börjar tro att de inte ska ge sina barn de produkter som har strängast krav på sig.

• Liverithe

Som jag förstår det är det själva växtproteinerna som innehåller tungmetaller, det är alltså inget som det finns mer av i barnmat än i annan mat. Det är väldigt obehagligt, för äta måste man ju.

• pojkens

visst är det skrämmande med sådana rapporter. Nu har jag inte läst denna i detalj, men det burkar ju dyka upp då och då , att det är höga värden, dock fortfarande under gränsen som är satt. 

Men, vi lever i en välrd som vi skapat där det finns en massa saker som inte är som det var förut. Vi äter processad mat, vi har radonbyggmaterial, vi bor mitt bland avgaserna, vi har gift i kläderna. Man kan itne låta sig översvämmas av panik för varje rapport utan måste ta lite avstånd och sen fundera. givetvis är det bra att laga egen mat så man vet vad man äter, men mycket är besprutat såvida du inte odlar allting själv och föder upp dina egna djur, så är det svårt att veta exakt.

Man får göra vissa val och sen helt enkelt acceptera att vi har en massa skräp omkring oss. Men också en massa bra! Vi har vacciner, mediciner och iom att vi konserverar mat så har mag/tarmcancer formerna sjunkit drastiskt till mot när vi åt dåligt mat förut. 

• Dolphingirl

Tungmetallerna finns i riset och säden när den odlas. Växterna tar upp dessa från jorden dit metallerna hamnar med bl a regn. Det hjälper alltså inte att göra egen gröt.

Livsmedelsverket rekommenderar att hålla sig till ca 3 portioner eller färre per dag så är det ingen risk eftersom nivåerna är såpass strängt sätta.

Sen hade man ju givetvis önskat att de inte förekom alls, men det är tyvärr inte möjligt.

Gabriel 080804 + BF April 2013
  • VitaVera

Tungmetallerna finns ju tyvärr i ingredienserna som används till barnmat, samma ingredienser som du köper till dig själv för att laga din egen middag. Medierna har valt att fokusera på barnmaten, eftersom det väcker större uppmärksamhet. Visst är det skrämmande, men det värsta är ju att vi inte kan välja bort det. Om vi inte sanerar en bit åkerplätt och själva odlar vår föda...

• I969

Det där med max tre portioner blir jag liteförvirrad över, menar de då att man ska ge ersättning i övrigt? För vad jag förstår är det knappast bättre att ge annan mat då den kan innehålla mer tungmetaller.

• Natulcien
    I969 skrev 2013-01-23 22:11:15 följande:
    Det där med max tre portioner blir jag liteförvirrad över, menar de då att man ska ge ersättning i övrigt? För vad jag förstår är det knappast bättre att ge annan mat då den kan innehålla mer tungmetaller.
    Menar du rekommendationen kring gröt/välling? Det är ju p.g.a. att bebisarna får alldeles för ensidig och näringsfattig kost om man ger fler mål gröt/välling än så. Och dessutom finns risk att de överkonsumerar gluten.
    Många tror ju tyvärr att man kan byta ut all ersättning mot välling runt halvåret, vilket är helt galet.
  • I969

Jag menade rekommendationen ur perspektivet tungmetaller, som kom nu med SLV:s studie.

• miamaria777
    I969 skrev 2013-01-23 23:04:11 följande:
    Jag menade rekommendationen ur perspektivet tungmetaller, som kom nu med SLV:s studie.

Jag håller med! Tycker inte att de belyser detta på ett bra sätt. Det är ju ännu högre halter tungmetaller i tex vanligt kött, frukt och grönsaker (2-3 gånger högre än den välling/gröt som innehöll högst halter!! Det kan man själv jämföra på SLVs hemsida. Och vanliga spannmål är ju inte bättre. Så vad ska man ge istället??? Det är inte seriöst tycker jag att gå ut med denna information utan att erbjuda alternativ. Det blir ju bara skrämselpropaganda.
  • miamaria777
    LiteniAugusti skrev 2013-01-23 21:18:53 följande:
    Jag har aldrig gett burkmat och är inte superförvånad över rapporten. Vi gillar www.hippbarnmat.se/index.php& cat=|M2|M3|M4  Sidan ger tips på både frukost, fika och middagar. Min dotter har många favoriter bland deras recept.   

Detta handlar inte om burkmat utan om vanliga livsmedel som ofta ges till barn samt den barngröt/välling som finns.
Svar på tråden Tungmetaller i barnmat, skrämmande rapport!