• Anonym

Underhåll?

Om barnet bor i 1 dygn hos ena föräldern och sen 1 dygn hos andra, (ibland 2-3 dygn hos samma förälder) Har då den andre föräldern laglig rätt till underhåll? Tänkte på eftersom det finns en regel om att man inte kan kräva underhåll om det inte är 5 dygn sammanhängande.

Vissa månader har pappan barnet mer, andra månader är det mer lika. (Jag är mamman). Men båda föräldrarna betalar för "kläder och skor torde ingå i detta. Fickpengar till bio, bad, tidningar, sportaktiviteter och fika anses normalt ingå i underhållsbidraget. "

Jag betalar precis lika mycket för det som underhållet är tänkt för, jag betalar gymnastik, tidningspremeration, aktiviteter, kläder, skor ja allt sånt. Jag engagerar mig i allt och grejar jag är minsann ingen "umgängesförälder" så känner jag det :(

Är det verkligen rimligt att kräva underhåll . barnet bor ju hos båda.

Vad tycker ni och vad tror ni en domstol skulle säja? Jag har aktivitetstöd pappan har fast bra inkomst men väldigt mycket lån och skulder.

• Svar på tråden Underhåll?
  • Anonym

Bor barnet varannan natt hos vardera förälder? Stackars barn, kan inte vara lätt att få ett strukturerat liv då inte...

Vem är boendeföräldern?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 21:34:43 följande:
    Bor barnet varannan natt hos vardera förälder? Stackars barn, kan inte vara lätt att få ett strukturerat liv då inte...
    Vem är boendeföräldern?

Barnet bor på en månad ca 35-50% hos mig olika varje månad. Vet inte vem som är boendeförälder men barnet är folkbokfört hos mig (mamman). Det vill pappan också förstöra, för han tror att han automatiskt får underhåll då.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 21:50:13 följande:
    Barnet bor på en månad ca 35-50% hos mig olika varje månad. Vet inte vem som är boendeförälder men barnet är folkbokfört hos mig (mamman). Det vill pappan också förstöra, för han tror att han automatiskt får underhåll då.

Vet inte hur det är med underhållsfrågan men barnet ska enligt lag vara folkbokfört där barnet bor mest. I ert fall hos pappan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 21:55:09 följande:

Vet inte hur det är med underhållsfrågan men barnet ska enligt lag vara folkbokfört där barnet bor mest. I ert fall hos pappan.

Så då ska barnet ändra sin folkbokföring varje månad om det varierar från månad till månad vem barnet är mest hos. Ett tag var det mest hos mig ju. Jag vill absolut ha barnet folkbokfört hos mig annars får jag inte viktig information då kommunicationen inte fungerar :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-23 21:57:59 följande:
    Så då ska barnet ändra sin folkbokföring varje månad om det varierar från månad till månad vem barnet är mest hos. Ett tag var det mest hos mig ju. Jag vill absolut ha barnet folkbokfört hos mig annars får jag inte viktig information då kommunicationen inte fungerar :(

Om det är förändringar i boendet som anses vara långsikt (skulle tippa på minst tre månader) så trot jag att barnets folkbokföring ska ändras. Vad är det för viktig info du inte får ta del av? Faktiskt, om ni inte klarar av att förmedla viktig info gällande barnet mellan er så är gemensam vårdnad mindre lämplig.
  • Anonym

Nu får ju jag alla viktiga papper hem, men jag får inte veta när barnet är sjukt självklart. Jag har upplevt när det varit grejer jag velat veta som jag fått veta långt senare. Kommunicationen är noll, och jag känner mig hotad och ledsen av att han ska försöka kräva underhåll.

Någon som vet vart gränsen går, om man har barnet mer än ett visst antal dagar om månaden så går inte  det att kräva underhåll? Finns det någon sån regel? Om jag har barnet 13 dagar och han 17 tex. av 30 dagar, kan han kräva då?

• Brumma

Har för mig att gränsen går vid 12-13 dagar hos ena föräldern för att det skall räknas som växelvisboende, alltså gränsen där underhåll ej betalas. Men jag hittar ingen exakt siffra..
    Men OM du skall betala underhåll så kan du göra avdrag ANTINGEN om barnet sover fem dygn irad ELLER 6 dygn på en månad. Då gör du avdrag med 1/40 per dag.

Vad gäller folkbokföringn så skall barnet vara folkbokfört där det har mest dygnsvila, men bor barnet växelvis skall det vara folkbokfört (prövas i nämnd ordning)
    1 Om ngn av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
    2 Hemmet som ligger närmast skola/dagis (avståndet mäts fågelvägen och om avståndet skiljer mindre än 200m anses det vara samma avstånd.
    3 Om barnet har sina fritidsaktiviteter och vänner, sitt sociala nätverk,  i ena bostadens område.
    4 om ngn av föräldrarna bor i närområdet av ursprungsbostaden skall barnet vara folkbokfört där.

Om inget av detta kan visas på, så får övriga omständigheter avgöra. Det kan vara bostadens standard, föräldrarnas arbetsförhållanden, sysj´kons bosättning mm..

Du kan läsa lite om det här:
    http://www.regeringen.se/content/1/c6/17/03/32/7b177cc2.pdf
    Om underhållet börjar på sidan 66, men det står mkt matnyttigt i övriga rapporten oxå..

• Anonym

Tack så jätte mycket för länken och all info =) Det står något om nån schablonberäkning som ska finnas på vad underhållet ska gå till, vet du vart man kan hitta den?

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-24 10:25:39 följande:
    Tack så jätte mycket för länken och all info =) Det står något om nån schablonberäkning som ska finnas på vad underhållet ska gå till, vet du vart man kan hitta den?

Vet inte om det är detta som menas, men på försäkringskassan finns en sida föräldar kan använda för att beräkna eventuellt underhåll. Då räknar man individuellt med båda föräldrarnas inkomster och utgifter (hyra, kostnad för ev. övriga barn mm).
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag

Klickar du på det lilla i:et bredvid överskriften Barnets behov inne på själva utträkningshjälparen finns länkar till blandannat konsumentverket som har schablonberäkningar av vad ett barn kostar.
    Bra att titta på i de lägen man inte är överens.

Sen blir det ju annorlunda om ni har boende som du beskriver. Bor barnet nästan 50% hos dig blir ju underhållet mindre.
    Det enklaste är kanske att räkna ut vad underhållet skulle bli om barnet bodde heltid hos en förälder, och sedan ta ett procenttal av det. Mern jag vet inte..
  • Brumma

Just det, glöm inte att ta med kostnad för barnens försäkring och barnomsorg.

• FrökenKanSjälv

Om pappan skulle gå till Försäkringskassan och begära underhåll så skulle han inte få något eftersom barnet inte är skriven hos honom. Du kan alltså lugnt vägra ge honom pengar eftersom han ändå inte kan tvinga till sig något.

• Brumma

Fast då kan han ju stämma tillbaka och kräva att barnet folkbokförs hos honom istället - om barnet har sin mesta dygnsvila hos honom.. Då kommer han få både underhåll (om det inte är växelvis boende med minst 12 (?) dagar var) samt barnbidrag..

Svar på tråden Underhåll?