• hannica83

Resa med en 16 månaders i Italien?!?!

Hej!
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att resa runt i Italien med bebis/barn..
    Vi ska åka dit med vår lilla tjej som kommer att vara drygt ett år, 16 månader...

Är det lika lätt att resa/vara med barn där som här? Är det lika accepterat att låna micro på caféer för att värma barnmat? Finns det matstolar på restauranger? Kan man ha med sig barn på restauranger? Kan man hyra bilbarnstol på bilfirmor? Kan man lätt få tag på varmvatten till välling osv... Ja, frågorna är många.. Är det någon som har erfarenhet av just Italien som land om man kommer dit och turistar! Vi ska roadtrippa runt så vi kommer sova på många olika ställen och hyra bil och så... En annan sak, finns spjälsängar på hotell att låna??

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Resa med en 16 månaders i Italien?!?!
  • Dixie

Har ingen erfarenhet av Italien, men tror det är svårt att ge generella svar, vissa hotell har säkert spjälsäng - men ni får nog kolla innan ni bokat. Vad gäller micro, så hade jag inte tagit med burkmat, verkar jobbigt att dra runt med massa burkmat, enklare att beställa pasta till barnet!

• Natulcien

Spontant låter det ju krångligt med speciell mat till ett så pass gammalt barn. En 1-åring kan ju äta samma mat som ni.
    Och vad gäller värma vatten så kanske det kan funka att ta med sig en sån där doppvärmare..? Tar ju ingen plats allt nästan.

• Pralina 81

Vi ska också åka till Italien (Rom) i sommar när dottern är 1,5 år. Vi ska visserligen bara bo på ett hotell och under några dagar. Jag kommer inte ta med burkmat, hon får och bör kunna äta samma mat som oss. Finns inte barnstolar där man ska äta får man ha ungen i famnen eller spänna fast i egen vanlig stol. Skulle jag åka som ni så skulle jag köpa en stolställning som man sätter på vanlig stol. Det gör att barnet kommer upp lite, precis som en barnmatstol. Blöjor kommer vi ta med, även om det finns samma märken där. Hade jag rest runt så skulle jag ta med egen bilbarnstol, det borde vara enklare än att leta på plats. Alternativt boka allt hemifrån. Barnsäng kan ni ju ta på de hotell som finns, annars kanske de kan ordna med en extra madrass på golvet eller sova i vagnen eller med er? Vi har valt ett rum med 1 enkelsäng och en dubbelsäng, jag och dottern kommer sova i stora sängen:)

• pigglet

Vi var i Rom med en 10-månaders. På de flesta restauranger vi åt fanns ingen barnstol, vi turades om att ha henne i knät eller, om det rymdes, så satt hon i vagnen.
    Det var också bökigt att få barnmatsburkar värmda. När vi rest efter det har vi haft med oss en mattermos (och vattenkokare om det inte funnits möjlighet att koka vatten). Man häller i kokhett vatten på hotellet, när det är matdags ploppar man i en burk. 5 minuter senare är maten lagom varm. Funkar överallt - på stranden, i bussen... 

• Rani

Vi har bilat runt i Italien. Tvärt om vad flera här sagt så skylle jag rekommendera burkmat. Inte till restauranger, för där finns pasta o dyl. Men när man käkar lunch på caféer och liknande är det ifta ganska segt bröd med parmaskinka, oliver och liknande. Har man en liten sim gillar delikatesser så funkar det, men annars är det bra att ha med. Mattermos lät jättesmidigt.

• Rani

Rom har förresten jättebra kranvatten från bergen. Så där behövs inget flaskvatten. Man kan även dricka ur dryckesfontänerna på stan utan problem. Bra när man har en liten.

• I969

Vi köpte mjukt bröd, ost, småkorvar, tomater och frukt på affären till lilleman, så vi visste att det fanns något han kunde äta, sen plockade han från våra tallrikar. De är barnvänliga på restauranger och ofta finns barnstolar. Spjälis till hotellrummet kan kosta extra.

• hannica83

Tusen tack för era svar!

Det låter ju som att ni har lite olika erfarenhet men jag ska absolut kolla efter en sådan där portabel matstol som man kan hänga över en riktig stol. Vi får slå på charmen helt enkelt och försöka värma där det går och så får hon äta det vi äter! Men just välling och sådant så är det kanske bäst att ta med en vattenkokare alt. termos och tigga varmvatten någonstans tänker jag... Hon dricker välling i dagsläget både tidig morgon och kväll då man är på hotellrummet...  Kan ju ha ändrats tills i sommar förvisso! Det får tiden utvisa!

• Ylva74

Hej!
    Vi var på Sardinien en vecka med vår dotter när hon var precis ett år gammal. Vällingpulver tog vi med hemifrån, och en liten vattenkokare för att kunna fixa på hotellrummet morgon och kväll. Vi hade också laddat upp med lite barnmatsburkar och grötpulver för säkerhets skull, men vår lilla tjej visade sig vara en liten gourmet som glatt mumsade pasta med gorgonzolasås (och liknande) från våra tallrikar när vi åt ute. Det var aldrig några problem med att ha ett litet barn med på restaurangen, vi fick gärna extra tallrik och bestick så att vi kunde dela våra portioner med henne. Däremot fanns det sällan barnstolar, och väldigt sällan fler än en per restaurang, så hon satt mycket i knät hos oss.

Vi hyrde bil en dag också, och det gick att boka barnbilstol, men för barn som vuxit ur babyskyddet fanns det bara framåtvända bilstolar.     

Svar på tråden Resa med en 16 månaders i Italien?!?!