• Äldre 24 Jan 13:34
    8344 visningar
    30 svar
    30
    8344

    Har du ljus som du inte tänder?

    Jag har funderat ett tag på varför man har ljus som man inte tänder? Stearinsljus alltså. Jag ser verklilgen inte meningen med det?

  • Svar på tråden Har du ljus som du inte tänder?
  • Äldre 24 Jan 15:11
    #11
    Hannah76 skrev 2013-01-24 15:08:12 följande:

    Vad är det du gillar med ljus?
    Färgerna, formerna, lukten och så vidare. Ljus ger en mysighetskänsla liksom även om de är otända.
    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Äldre 24 Jan 15:15
    #12

    Nej, här eldas det friskt i varenda lykta och stake! Brukar säga att vår familj står för 2/3 av IKEAs ljusförsäljning.

    Tycker som du att det ser lite sorgligt ut med ljus som står oanvända år efter år.
    Ljus är en förbrukningsvara i mina ögon.

  • Äldre 24 Jan 15:15
    #13
    Hannah76 skrev 2013-01-24 15:02:22 följande:

    Men använder man inte pläden?

    Jag ser ljus som en förbrukningsvara, något man använder. Tycker det ser sorgligt ut med ljus i stakar som aldrig tänds. Särskilt de som står i fönster och blir helt snea av solen. 
    Den jag har i TV-rummet använder jag. Men i vardagsrummet och matrummet som inte används så ofta har jag både ljus och pläd. Tycker det ser snyggt ut, även om det inte används så ofta. Värmeljus brukar jag däremot bara stoppa i när det ska tändas, men vanliga ljus brukar jag ha i ljusstakarna även om de inte ska tändas. Annars får man plocka undan ljusstakarna, och då blir det lite tomt, tycker jag.
  • Äldre 24 Jan 18:22
    #14

    Jag har två jag inte använder, snöbollar. De får bara vara fina/dekorativa.

    I övrigt tänds det mest yankee candle ljus här hemma.

  • Äldre 24 Jan 18:24
    #15
    jassikan skrev 2013-01-24 18:22:11 följande:
    Jag har två jag inte använder, snöbollar. De får bara vara fina/dekorativa.

    I övrigt tänds det mest yankee candle ljus här hemma.
    Vad är yankee candle?
  • Äldre 24 Jan 18:26
    #16
    jassikan skrev 2013-01-24 18:22:11 följande:
    Jag har två jag inte använder, snöbollar. De får bara vara fina/dekorativa.

    I övrigt tänds det mest yankee candle ljus här hemma.

    Det är mina favoriter =) Använder iof mest deras vaxkakor.
  • Äldre 24 Jan 18:26
    #17
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-24 18:24:11 följande:
    Vad är yankee candle?

    Underbara doftljus.
  • Äldre 24 Jan 18:31
    #18
    Tonårsmamman1 skrev 2013-01-24 18:24:11 följande:
    Vad är yankee candle?

    Kanonbra doftljus. Jättebra kvalitet och finns i hur många dofter som helst, nästan

    Det finns andra doftsaker från yankee candle också. Strån, luftfräschare, för bil etc.
  • nozpa
    Äldre 24 Jan 18:34
    #19

    Njä. Gillar inte grejen med ljus som står år efter år. Ser förjävligt ut med dessa ljus som blivit solblekta och snea och allmänt fula.
    Vissa ljus kan stå här hemma i 2 månader innan dom tänds. Men alla ljus jag köper hem köper jag för att tända. Sedan har olika ljus olika områden och många är en del av dekorationen. Fast precis som man byter gardiner, mattor, kuddar osv så tänds ljusen och byts när dom är slut/fula. 

  • Äldre 24 Jan 18:41
    #20
    jassikan skrev 2013-01-24 18:31:41 följande:

    Kanonbra doftljus. Jättebra kvalitet och finns i hur många dofter som helst, nästan

    Det finns andra doftsaker från yankee candle också. Strån, luftfräschare, för bil etc.
    Googlade lite snabbt. Ljusen var dyra, men de har ju väldigt lång bränntid. Brinner de så länge som de säger?
  • Äldre 24 Jan 18:46
    #21

    Är det samma med servetter? Köps det "snyggservetter" som inte används?
     

  • Äldre 24 Jan 18:46
    #22

    Nej. Min mamma har en ljusfabrik, så jag har så det räcker och blir över

  • J a d e d
    Äldre 24 Jan 18:49
    #23

    Ja. Dekoration, fetisch, hobby...


    In my soul there?s a world for you.
  • Äldre 24 Jan 18:51
    #24

    Jag tänder en massa ljus men har en ljuskrona i vardagsrummet med fem långa ljus som aldrig blivit tända. Jag tror det mest beror på att jag inte tänker på dem och att jag är lite rädd att någon ska råka slå huvudet i den (vilket händer ibland) och få varmt stearin på sig.

  • Äldre 24 Jan 19:23
    #25

    Det betyder otur att ha ljus med otänd veke stående. Därför tänder jag alltid ljusen en stund när jag sätter i nya. Jag har huset fullt med långa vita stearinljus som används nästan dagligen.

    yankee ljusen tycker jag är svinfula och fulla av färgmedel, jag har voluspa doftljus istället. Dom har en finare design och är av bättre kvalitet... men smaken är olika :)

  • Äldre 24 Jan 19:50
    #26
    Hannah76 skrev 2013-01-24 15:02:22 följande:

    Men använder man inte pläden?

    Jag ser ljus som en förbrukningsvara, något man använder. Tycker det ser sorgligt ut med ljus i stakar som aldrig tänds. Särskilt de som står i fönster och blir helt snea av solen. 
    Men ta tex en vas utan blommor. Ganska vanligt att ha på en hylla bara för att det är snyggt. Menar du at du inte har något i ditt hem som mest fungerar som dekor?

    Och fula ljus (solblekta, böjda och va ni nu skrev) byts givetvis ut. Bara för att man inte tänder dem betyder det ju inte att ma inte själv ser dem. 
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Äldre 24 Jan 20:02
    #27
    Flisan79 skrev 2013-01-24 19:50:00 följande:
    Men ta tex en vas utan blommor. Ganska vanligt att ha på en hylla bara för att det är snyggt. Menar du at du inte har något i ditt hem som mest fungerar som dekor?

    Och fula ljus (solblekta, böjda och va ni nu skrev) byts givetvis ut. Bara för att man inte tänder dem betyder det ju inte att ma inte själv ser dem. 

    Visst har jag saker enbart för dekor, men då handlar det om saker som inte går att använda. Har  inte tomma vaser framme heller. 
  • elyse
    Äldre 24 Jan 20:05
    #28

    Vi har ljus som vi väldigt sällan tänder. Det är mysigt, men vi måste ha stenkoll för annars kan våra katter ta eld. 

  • Äldre 25 Jan 11:01
    #29

    Jag kan också tycka det är rätt poänglöst att ha ljus som prydnad bara. Har jag ljus framme så använder jag dem. Trodde ärligt talat det var vanligt mest bland äldre (60- 70-o uppåt) att ha ljus som prydnad, för det har jag sett hos flera i den åldern. Men det verkar ju vara rätt vanligt bland yngre med att döma av den här tråden iaf

  • fortsä­tt paddla
    Äldre 25 Jan 11:05
    #30

    En regel...aldrig ett ljus framme med oeldad veke. Ljusen kan stå framme utan att dom eldas allt för mycket. Men det ser " taskigt" ut med ett ljus som inte eldats alls.

Svar på tråden Har du ljus som du inte tänder?