Har du ljus som du inte tänder?
Jag har funderat ett tag på varför man har ljus som man inte tänder? Stearinsljus alltså. Jag ser verklilgen inte meningen med det?
Jag har funderat ett tag på varför man har ljus som man inte tänder? Stearinsljus alltså. Jag ser verklilgen inte meningen med det?
Nej, här eldas det friskt i varenda lykta och stake! Brukar säga att vår familj står för 2/3 av IKEAs ljusförsäljning.
Tycker som du att det ser lite sorgligt ut med ljus som står oanvända år efter år.
Ljus är en förbrukningsvara i mina ögon.
Jag har två jag inte använder, snöbollar. De får bara vara fina/dekorativa.
I övrigt tänds det mest yankee candle ljus här hemma.
Njä. Gillar inte grejen med ljus som står år efter år. Ser förjävligt ut med dessa ljus som blivit solblekta och snea och allmänt fula.
Vissa ljus kan stå här hemma i 2 månader innan dom tänds. Men alla ljus jag köper hem köper jag för att tända. Sedan har olika ljus olika områden och många är en del av dekorationen. Fast precis som man byter gardiner, mattor, kuddar osv så tänds ljusen och byts när dom är slut/fula.
Är det samma med servetter? Köps det "snyggservetter" som inte används?
Nej. Min mamma har en ljusfabrik, så jag har så det räcker och blir över
Ja. Dekoration, fetisch, hobby...
Jag tänder en massa ljus men har en ljuskrona i vardagsrummet med fem långa ljus som aldrig blivit tända. Jag tror det mest beror på att jag inte tänker på dem och att jag är lite rädd att någon ska råka slå huvudet i den (vilket händer ibland) och få varmt stearin på sig.
Det betyder otur att ha ljus med otänd veke stående. Därför tänder jag alltid ljusen en stund när jag sätter i nya. Jag har huset fullt med långa vita stearinljus som används nästan dagligen.
yankee ljusen tycker jag är svinfula och fulla av färgmedel, jag har voluspa doftljus istället. Dom har en finare design och är av bättre kvalitet... men smaken är olika :)
Vi har ljus som vi väldigt sällan tänder. Det är mysigt, men vi måste ha stenkoll för annars kan våra katter ta eld.
Jag kan också tycka det är rätt poänglöst att ha ljus som prydnad bara. Har jag ljus framme så använder jag dem. Trodde ärligt talat det var vanligt mest bland äldre (60- 70-o uppåt) att ha ljus som prydnad, för det har jag sett hos flera i den åldern. Men det verkar ju vara rätt vanligt bland yngre med att döma av den här tråden iaf
En regel...aldrig ett ljus framme med oeldad veke. Ljusen kan stå framme utan att dom eldas allt för mycket. Men det ser " taskigt" ut med ett ljus som inte eldats alls.