• anna tuva

Vad får jag för ersättning vid graviditetspenning?

Jag har fått min ansökan om graviditetspenning beviljad och undrar nu hur mycket jag får i ersättning. Jag har svårt att tolka detta, som står på försäkringskassans hemsida. Känns som att 80 % av sgi är ca 60 % av lönen. 

Hjälp mig, tack :)

Hur mycket får man med graviditetspenning

Graviditetspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:

Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

• Svar på tråden Vad får jag för ersättning vid graviditetspenning?
  • älskarlivet81

Slår du i taket på sgin? Annars är det 80% av lönen (=80% av din sgi) som gäller.

anna tuva skrev 2013-01-24 21:08:31 följande:
    Jag har fått min ansökan om graviditetspenning beviljad och undrar nu hur mycket jag får i ersättning. Jag har svårt att tolka detta, som står på försäkringskassans hemsida. Känns som att 80 % av sgi är ca 60 % av lönen. 

Hjälp mig, tack :)

Hur mycket får man med graviditetspenningGraviditetspenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:Ta din sjukpenninggrundande inkomst. Multiplicera den med 0,97.Multiplicera igen med 0,8.Dela summan med 365.Resultatet är din ersättning per dag.

• LinneaJosie

Nja, 80% av sgin är ju typ 80% av din lön, förutsatt att du har en korrekt sgi. Vid fp får man ju oftast ut betydligt mindre pga att man sällan tar ut sju dagar i veckan :)

• anna tuva

jag tjänar 25 000 så jag når inte upp till det taket. 

är helt ny på detta, men är det min lön, alltså 25 000 som är min sgi? Trodde sgi var 80 % av lönen.. när jag räknar ut enligt ovan får jag 53 kr / dag?? 

• anna tuva

Jag får det till att jag varje månad då får 14 000 ca, innan skatt. men 14 000 är ju inte 80 % av 25 000...

• emmaahlm

När du ska räkna ut det räknar du årslönen och inte månadslönen!!!
    Men det är i alla fall 80% av din lön sen skatt på det!

• MajaVira
    anna tuva skrev 2013-01-24 21:24:11 följande:
    Jag får det till att jag varje månad då får 14 000 ca, innan skatt. men 14 000 är ju inte 80 % av 25 000...
    Räknar du med fem eller sju dagar per vecka?
  • arianne03
    MajaVira skrev 2013-01-24 21:58:38 följande:
    Räknar du med fem eller sju dagar per vecka?
    Du har nog hittat problemet, TS räknae troligtvis arbetsdagar, dvs 22 (638*22=14036) - ska man ha 80% av lönen måste man ta 7 dagar/v.
Svar på tråden Vad får jag för ersättning vid graviditetspenning?