• MammaMandiz

När slutade ni amma och hur??

Hej. Min son är 6 månader och jag ammar honom fullt förrutom ett mål gröt på kvällen. Jag funderar på att sluta amma av flera anledningar.

1. Jag känner mig så otroligt låst. Jag är van att jobba och träna kvällstid. Jag längtar efter att jobba några kvällar i månaden och att kanske gå på bio med någon vän, men det går inte. Jag har provat att jobba kväll ett par gånger, men jag får alltid ångest efteråt när min man berättar att Melvin varit jätteledsen vid läggning eftersom han bara fått flaskan.

2. Jag vill gå ned i vikt med hjälp av pulverdiet och LCHF vilket inte går eftersom båda delarna inehåller mjölk.

3. Jag får inte sova. Melvin vaknar minst en gång i timmen för att snutta och jag har svårt att somna om.

4. Avlastning. Min man kan inte ha honom själv mer än en timme eftersom han sedan vill amma. ' Det var väl anledningarna. MEN samtidigt så vill jag inte sluta. Det är så mysigt att amma, men inte hela tiden. Jag hade väl kunnat sluta när som hellst egentligen om jag bara haft hjärta till det. Jag ser ju hur mysigt han tycker att det är och hur lugn han blir. Jag kan inte låta honom vara ledsen även fast han kanske vänjer sig vid flaskan efter ett par dagar. . Lite förvirrande kanske. Jag både vill och inte vill sluta amma. 

Hur gjorde ni? När och hur slutade ni amma? 

• Svar på tråden När slutade ni amma och hur??
  • Pissenisse

Nu slutade jag amma tidigare pågrund av flertal allergier så han reagerade bara positivt med att han äntligen kunde behålla maten men jag tycker absolut inte att du skall behöva känna att du behöver argumentera för att sluta amma. Om du känner att du kan vänta lite till så börja med att byta ut ett till mål mot någon maträtt på dagen. 
    Eftersom han inte gillar flaskan när han vet att tutten finns så kanske en god puré går bättre.

• Bella2012

Både jag och dotter åkte ut på svamp infektion och i väntat på att läkaren skulle få tillbaka provsvaren och vi skulle
    få antibiotika kunde jag inte amma under 5dagar.

Och sen kämpade jag som galning att få tillbaka mjölken men den ville helt enkelt inte.
    Så till slut ammade jag bara under nätterna och helt plötsligt så avtog det hela iochmed att jag inte ammade.

• MammaMandiz

Anledningen till att jag lägger fram argument är eftersom sist jag var aktiv på FL (07-08) så var det många som predikade om att man inte skulle sluta amma pga egoistiska skäl osv.

Ja pure har han smakat och det tycker han om. Problemet är bara att han ska väl ha ersättning också va? Men jag kanske kan vänja honom att ta flaska på något sätt. Kanske ge ett mål ersättning om dagen så att han inte blir så ledsen när min man ska ge honom när jag är borta. Ja jesus.. Detta föräldaskap. Mycket dåligt samvete blir det :P

• emmisss

Sluta amma om du vill! :) sen kan du ju amma vissa mål om du vill! Det är ju en av väjnings process...
    Byt ut amningsmål mot gröt eller mat... Först får man ju ge dom smakportioner, har du ersatt något mål än? Provat gröt?

Jag gjorde så att jag ammade morgonen som vanligt, sen gav jag smakportioner innan amning, och sen amning, för att fylla på, tillslut blev det att hon kunde äta mer av maten/gröten/ frukten vid varje amning, och mindre amning...tillslut var det bara amning tidig morgon och sen kväll+natt....

Jag ville sluta amma, hon var en riktig liten sugfia och jag slutade heeelt natt amma när hon var 8 månader...hon åt enbart mat kanske vid 7 månader på dagarna, började dock med smakprover när hon var 4 månader...flaska hatade hon men tog flaska efter mycket om och men vid 6 månader, dock inte med välling utan med utspädd smaksatt gröt som tyckte om, sen bytte jag ut successivt grötpulvret mot välling! :)

• emmisss

Man får styra barn i olika riktningar för att hjälpa dom på traven lite, ditt barn kommer vara ledssen måååånga gånger pga förändringar, det är en del av utvecklingen, eller ja ibland oundvikligt! Sen kan man ju försöka göra övergångarna så smidiga som möjligt dock!

Svar på tråden När slutade ni amma och hur??